Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Propuneri de modificare la Legea învățământului

Revenim cu

Propuneri de modificare la Legea învățământului

Art.117 (1) În cazul în care se constată nerespectarea obligațiilor stipulate în art. 116, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului aplică, în termen de maximum 3 luni, următoarele măsuri: c)reduce sau elimină temporar sau definitiv accesul la finanțările din surse publice;

Propunem următoarea modificare:
c)reduce sau elimină temporar sau definitiv a accesului la finanțările din surse publice pentru anul următor universitar numai la nivelul anului I de licență.
Argumentație: Studenții înscriși trebuie să beneficieze de aceleași condiții pe care le-au avut în momentul în care au optat la admitere pentru Universitatea în cauză, iar tinerii din respectiva regiune trebuie să aibă șansa de a-și continua studiile la următoarele cicluri de învățământ, dacă acestea îndeplinesc condițiile de calitate. Studenții nu sunt vinovați și nu pot fi sancționați pentru neregurile făcute de un rector sau conducerea universității.
Art.118
(1) Spațiul universitar este constituit din totalitatea edificiilor, terenurilor, stațiunilor didactice experimentale, institutelor de cercetare, fermelor, grădinilor botanice, caselor universitare, campusurilor universitare, spitalelor și clinicilor universitare, caselor studenților, dotărilor de orice fel și cu orice destinație, folosite de instituția de învățământ superior, indiferent de titlul juridic sub care aceasta este îndreptățită să le utilizeze.
Propunem următoarea modificare:
(1) Spațiul universitar este constituit din totalitatea edificiilor, terenurilor, stațiunilor didactice experimentale, institutelor de cercetare, fermelor, grădinilor botanice, caselor universitare, campusurilor universitare, spitalelor și clinicilor universitare, caselor de cultură ale studenților, dotărilor de orice fel și cu orice destinație, folosite de instituția de învățământ superior, indiferent de titlul juridic sub care aceasta este îndreptățită să le utilizeze.
Argumentație: Casele studenților sunt proprietăți personale ale respectivilor, formularea ar trebui să fie exactă, altfel, poate da naștere la interpretări.
Art. 193.
 (7) Rectorul, prorectorii, decanii și directorul general administrativ și un student ales de reprezentanții studenților din Senatul Universitar formează Consiliul de Administrație al universității.
Propunem următoarea modificare:
Art. 193.
(7) Rectorul, prorectorii, decanii și directorul general administrativ și reprezentanții studenților formează Consiliul de Administrație al Universității. Studenții reprezintă 25% din numărul total de membri ai Consiliului de Administrație al Universității și sunt desemnați prin vot direct și secret de studenții din Senatul Universității.
Argumentație: Am propus o reprezentativitate în consiliul de administrație în conformitate cu structura Senatului universitar întrucât într-o universitate, deoarece altă structură de conducere a universității conform art 191 alin 1 a) trebuie să aibă aceeași pondere, respectiv, cadre didactice și studenți. Prin păstrarea actualei forme în cea mai importantă structură de conducere, studenții pot avea un vot din 28, ceea ce este inadmisibil într-o structură de conducere a unei comunități academice unde, de regulă, studenții au majoritate numerică.
Art.205. (8) Fondurile pentru burse și protecția socială a studenților se alocă în funcție de numărul de studenți și doctoranzi de la învățământul de zi, fără taxă de studii.
 Propunem următoarea modificare:
(7) Fondurile pentru burse și protecția socială a studenților se alocă în funcție de numărul de studenți și doctoranzi de la învățământul de zi, fără taxă de studii. Universitățile vor vira în acest fond o sumă identică cu subvenția alocată de Minister per student bugetat,  pentru fiecare student scolarizat în regim cu taxă din veniturile proprii.
Argumentație: Având în vedere faptul că în învățământul superior de stat finanțarea este atât de la bugetul de stat cât și din venituri proprii realizate în cea mai mare parte din taxele de școlarizare, bursele ar trebui acordate pe specializări, în funcție de numărul total de studenți, nu în funcție de numărul de studenți bugetați.
Adrian Dumitru DUME - președintele studenților din Senatul Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:33 Ora standard a Europei de Est