Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să nu fim ca ei și să ocrotim natura!

Mulți stau orbi și surzi în marele templu al naturii

Să nu fim ca ei și să ocrotim natura!

Îndemnați de aceste gânduri, elevii claselor V-VIII (secția română) de la Școala cu cls. I-VIII ,,George Coșbuc” din Oradea și profesorii îndrumători ai acestora: Trif Viorica, Mihalache Anca, Suciu Otilia și Bucurean Cristina au desfășurat activități în cadrul proiectului intitulat “Biodiversitatea mediului înconjurător”, concretizat într-o excursie organizată în localitatea Șuncuiuș, în perioada 28-29 mai 2010.

Excursia a avut ca tematică interdisciplinară: biodiversitatea locului, finalizarea proiectului “Matematica în natură” și valorificarea frumuseților naturii în activități de creație literară.
Scopul excursiei a fost unul informativ prin aprofundarea și sintetizarea cunoștințelor de matematică, teorie literară, geografie și educație ecologică, însușite la clasă în strânsă legătură cu specificul și biodiversitatea cadrului natural; dezvoltarea orizontului de cunoaștere prin îmbinarea cunoștințelor interdisciplinare cu biodiversitatea și specificul cadrului natural, dar și unul  educativ prin cultivarea sentimentului de mândrie patriotică, prin declanșarea de emoții asupra frumuseților mediului înconjurător și frumuseților speologice, devenite obiective turistice renumite, prin formarea deprinderilor de observare a aspectelor ecologice, a elementelor naturii înconjurătoare și a factorilor de poluare a mediului înconjurător, prin educarea comportamentului elevilor în scopuri ecologice.
Obiectivele excursiei au fost în primul rând de natură cognitivă, urmărindu-se ca elevii să  comunice fondul general al cunoștințelor privind semnificațiile, particularitățile și importanța principalelor aspecte ale mediului înconjurător și ale obiectivelor vizitate, dar și să coreleze resursele și obiectivele turistice din regiune cu specificul cadrului natural. S-au avut în vedere și obiective de natură afectiv-atitudinale. Astfel, pe parcursul excursiei, elevilor li s-a oferit posibilitatea să învețe să aprecieze frumusețile și bogățiile naturii din zona vizitată. De asemenea, profesorii îndrumători au organizat o astfel de activitate extrașcolară și cu scopul real de a consolida și de a îmbunătăți relațiile elev- elev și elev-profesor într-un context de socializare cu totul diferit de cel din sălile de curs. Nu în ultimul rând, prin obiectivele de natură psihomotorie s-a avut în vedere dezvoltarea simțului de orientare geografică și formarea unei conduite ecologice a elevilor în mediul înconjurător.
Elevii au perceput biodiversitatea mediului înconjurător ca pe o infinită diversitate a plantelor și micilor viețuitoare. Observându-le cu atenție, elevii au înțeles necesitatea ocrotirii naturii pentru a fi un om sănătos într-un mediu sănătos. Introducerea directă sau indirectă a unui factor poluant poate aduce prejudicii sănătății umane sau calității mediului în care trăim, poate împiedica până și utilizarea mediului înconjurător în scop recreativ, așa cum ei înșiși recunosc că le place. Aceasta este și motivația acțiunilor de ecologizare inițiate la fața locului  de către profesorii însoțitori .
Coordonați de doamna profesoară de matematică Trif Viorica, elevii au desfășurat în aer liber activități matematice prin care au rezolvat probleme cu aplicabilitate practică, sintetizând cunoștințele interdisciplinare   dobândite la clasă, cum ar fi: calculul înălțimii peretelui de stâncă de la Peștera Unguru Mare, calculul lățimii albiei Crișului  Repede, a înălțimii unui copac prin mai multe metode și apoi compararea rezultatelor, stabilirea punctelor cardinale cu ajutorul ceasului de tip clasic.
Sub atenta îndrumare a doamnelor profesoare de limba română, Suciu Otilia, Mihalache Anca și Bucurean Cristina,  elevii și-au imaginat pentru scurt timp că sunt creatori literari și au descris elemente ale unor tablouri reale din natură. Inspirați de frumusețile naturii, ei au reușit să creeze figuri de stil și imagini artistice, asemeni poeților din manualele școlare.
Excursia a oferit elevilor satisfacția muncii în echipă, participând la identificarea și culegerea de flori și plante din care se pot prepara în mod tradițional sucuri și ceaiuri naturale, în detrimentul celor artificiale care au invadat rafturile magazinelor. În acest fel, practic s-a finalizat un alt proiect de activitate desfășurat la orele de dirigenție în care elevii și-au preparat singuri și apoi au consumat un delicios suc de soc și care s-a încheiat cu un concurs pe echipe al cărui principal scop a fost formarea obiceiului de a consuma sucuri naturale preparate în casă în locul celor artificiale.
Natura pictează pentru noi, zi după zi,  imagini de o infinită frumusețe. (John Ruskin)
Noi am pornit în căutarea ei și am găsit-o mai fermecătoare decât ne-o imaginam… (Viorica Trif ) 

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 06:38:10 Ora standard a Europei de Est