Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul de titularizare în învățământ, între vis și realitate!

Luni,

Concursul de titularizare în învățământ, între vis și realitate!

Dascălii au susținut luni, 16 iulie, concursul național pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante în învățământul preuniversitar. La ora 9.00, a fost extrasă varianta nr. 1, după care în toate cele 142 de centre de examen din întreaga țară s-a purces la multiplicarea acestei variante, la toate cele 38 de specializări.

La nivelul județului Bihor, au fost organizate opt centre de examen: la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea (pentru educatoare, secția română), la C. T. „Traian Vuia” (nu mai puțin de 21 de discipline tehnice, și șase religii), C.N. „E. Gojdu” (arte, informatică și matematică), C.N. „M. Eminescu” (Limba și literatura română, limba latină și limbile moderne), Lic. T. „Ady Endre” (învățători, educatoare și profesori de limbă maghiară, și limba maternă), C.T. „C. Brâncuși” (științe, educație fizică, psihologie), C. E. „P. Cosma” (istorie-geografie, biologie), Lic. T. „O. Ghibu” (învățători, institutori, secția română).
La Școala „Dacia”, 33 de absenți
La Școala „Dacia”, cele 220 de educatoare înscrise au fost repartizate în 16 săli. La ora adevărului, însă, la examen, s-au prezentat doar 187 (plus încă una, care fusese omisă de pe tabel). Analizând cazul, președintele comisiei, inspector general adjunct Silviu Torjoc, a decis ca educatoarea să intre în examen. Se pare că respectiva candidată a fost omisă din pură scăpare, ea având același nume și prenume cu o altă candidată. Pentru supraveghere au fost delegate 41 de cadre didactice, repartizate atât în săli, cât și pe coridoare. Multiplicarea și distribuirea subiectelor s-au făcut în timp util, iar examenul s-a desfășurat fără evenimente nedorite, echipa generalului acționând ca unul, respectând metodologia și toate instrucțiunile primite. Din comisia de la „Dacia” au mai făcut parte inspectorii Voichița Vancu, și Viorel Mititean, prof. Florian Hava și Horvath Ștefan.
„Subiectul de metodică m-a lăsat fără replică!”
În cele patru ore de examen, candidații au avut de tratat trei subiecte: un eseu în care trebuiau evidențiate particularitățile de ordin structural și de limbaj artistic ale unei poezii cu tema anotimpurile, făcându-se referire la o operă literară specificată în programa de concurs, un subiect de gramatică cu șase puncte (despărțire în silabe, alcătuirea unui enunț cu cuvinte și structuri date, transcrierea variantelor corecte, găsirea de sinonime, alcătuirea a trei enunțuri în care „o” să aibă pe rând valoare morfologică de pronume personal, numeral cardinal și interjecție, precum și precizarea funcției sintactice a unor cuvinte). Al treilea subiect, cel de metodică, le-a lăsat „interzise” pe multe dintre candidate, subiectul dându-le posibilitatea de a-și pune în valoare imaginația și creativitatea în prezentarea unor activități comune de educație pentru societate în învățământul preșcolar.
Tentativă de fraudă
De la inspectorul școlar general adjunct Dorel Luca, am aflat că din cei 2008 candidați înscriși, au fost prezenți doar 1614, iar din aceștia s-au retras 30 (din care doi din motive de boală), un candidat a fost eliminat din Centrul de examen de la Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu", fiind prins în timp ce copia folosind procedeul clasic - fițuica.
(Ov. D.)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:43 Ora standard a Europei de Est