Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Însemnări din Portugalia

În cadrul programului de mobilitate ERASMUS

Însemnări din Portugalia

Sunt Mădălina Suciu, studentă la Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității din Oradea, specializarea Economie și afaceri internaționale și în anul universitar 2009-2010, m-am numărat printre studenții care au beneficiat de programul de mobilitate ERASMUS.

Facultatea de Științe Economice a reușit de-a lungul anilor să dezvolte parteneriate de succes cu numeroase universități de pe continentul european. Bineînțeles acest lucru nu ar fi fost posibil fără atenta implicare a dnei decan Anca Dodescu și a dnei Adriana Giurgiu, coordonatorul Biroului de relații internaționale din cadrul facultății.
Destinația mea a fost Portugalia, mai exact Coimbra, celebrul oraș universitar  de pe malul râului Mondego, oraș situat la jumătatea distanței dintre Porto și Lisabona și la aproximativ 40 de km de Oceanul Atlantic.
Orașul Coimbra este cunoscut, atât în țară, cât și peste hotare, ca unul dintre cele mai importante  centre universitare, cu tradiții unice și o atmosferă  studențească autentică. Numărul studenților străini a ajuns pe parcursul acestui an la aproximativ 1.500; printre aceștia se numără și câțiva studenți din România, care prin prezența lor încearcă să promoveze o mai bună imagine țării noastre.
Când eram întrebată de unde sunt și le spuneam România, cei din jurul meu rosteau invariabil: Hagi, Nadia Comăneci sau Dracula, fapt care îmi dădea încredere și îmi servea ca punct de plecare în primele mele conversații în limba portugheză. Ce i-a surprins foarte mult, atât pe profesori, cât și pe colegii mei, a fost ușurința și rapiditatea cu care am reușit să învăț portugheza.
Din variate motive, pe care nu le mai amintesc acum, România nu are o imagine tocmai bună în Portugalia, de aceea, prin prezența și comportamentul meu, am încercat să schimb, oarecum, această percepție negativă.
Prin intermediul unui interviu pe care  l-am dat  ziarului “A Cabra”, publicație   a Universității din Coimbra, am încercat, prin modestele mele puteri, să promovez imaginea Universității din Oradea aici, în Portugalia. Le-am vorbit portughezilor despre  prestigiul pe care a reușit să și-l câștige, într-un timp relativ scurt,  tânăra Facultate de Științe Economice din Oradea. Le-am spus că ceea ce facem noi la Oradea rivalizează cu ceea ce se face în oricare din facultățile de tradiție din Europa, dar am fost nevoită să recunosc că în ceea ce privește tradițiile studențești, stăm mai modest. Și ca să vedeți că  nu spun neadevăruri, voi reveni cu un articol în care vă voi prezenta minunatele tradiții studențești din Coimbra.
Pentru mine, viața de student Erasmus a fost unică, iar experiențele de aici  le consider valoroase lecții de viață. Am învățat să comunic cu ușurință cu persoane din diferite colțuri ale lumii, am învățat să mă adaptez unei noi culturi, dar mai presus de toate, am înțeles că indiferent unde ajungem, nu trebuie să uităm niciodată de unde am plecat, că trebuie să fim mândri de originea noastră și că trebuie să ne facem cunoscuți prin fapte demne, doar așa putem câștiga respectul și admirația celor din jurul nostru.
Felicitări, Mădălina! (Ovi Dan)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:06 Ora standard a Europei de Est