Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sănătatea cadrului didactic: „Ai grijă de tine ca să te poți îngriji de elevii tăi!”

Școala de vară (ediția a VI-a)

Sănătatea cadrului didactic: „Ai grijă de tine ca să te poți îngriji de elevii tăi!”

Asociația pentru promovarea cooperării în educație (A.P.C.E.) din Oradea, în parteneriat cu Catedra de Științe ale Educației, Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, Casa Corpului Didactic Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor organizează în perioada 12 – 23 iulie 2010, școala de vară: Învățarea prin cooperare – Sănătatea cadrului didactic: „Ai grijă de tine ca să te poți îngriji de elevii tăi!” (sesiunea avansați, în perioada 12-16 iulie 2010) și Învățarea prin cooperare – „ABC-ul cooperării” (curs de bază, în perioada 19-23 iulie 2010).

Mesele rotunde și atelierele de lucru se desfășoară la Universitatea Oradea (strada Universității, clădirea Facultății de Științe Socio-Umane, clădirea X, sala X014).
Dintru început (de șase ani), cursurile sunt susținute de profesorul formator (pe tema „Învățării prin cooperare”) Carlton J. Fitzgerald, ed.d., decan asociat al programului de Master în Educație din New England College, New Hampshire, USA.
La cele două cursuri s-au înscris 70 de persoane (35 pentru sesiunea avansați și 35 pentru cursul de bază), cadre didactice din învățământul preunivesitar și superior, respectiv studenți interesați de însușirea unor strategii interactive de predare pentru optimizarea interrelațiilor psihosociale la nivelul grupurilor de elevi.
Asist. univ. dr. Simona Laurian (responsabil de program) motivează astfel modelul învățării prin cooperare: „Modelul învățării prin cooperare este un model de predare centrat pe elevi, oferindu-le ocazia de a-și concretiza nevoia de a lucra împreună într-un climat de întrajutorare și sprijin reciproc.
Asociația pentru promovarea cooperării în educație (împreună cu Catedra de Științe ale Educației, Inspectoratul Școlar Județean și C.C.D. Bihor) vine în sprijinul cadrelor didactice interesate în a-și dezvolta, respectiv a le dezvolta elevilor lor, deprinderi de comunicare, învățare și de muncă în grupuri cooperante.
Prin intermediul acestor două teme ne propunem sensibilizarea celor care lucrează în învățământ față de problema cooperării în educație, ca o alternativă viabilă la practicile școlare tradiționale.
Prezența formatorului american reprezintă o excelentă oportunitate oferită participanților de a lua contact cu modele de predare alternative, lărgindu-și astfel viziunea asupra procesului educațional”.
Conceptele de sănătate și stres
În cadrul cursului sunt abordate trei capitole, cu nenumărate probleme fiecare: conceptul de sănătate (exercițiul fizic, programul de întreținere corporală, activitățile fizice, dieta și nutriția, grupele cerealelor, fructelor, cărnurilor și leguminoaselor, uleiurilor, laptelui, iaurtului și brânzeturilor...); conceptul de stres (monitorizarea stresului, în căutarea armoniei, nevoile umane, stabilirea echilibrului, gândirea pozitivă, cum ne raportăm la lumea în care trăim, ce fel de oameni vrem să fim, ce ne definește, a învăța cum să dăm drumul, a învăța să iertăm, să iertăm aici și acum, conflictele, relațiile importante, să învățăm să cedăm, negocierea de tipul „Toată lumea câștigă”; mesaje de tipul „Eu – mijloc de atenuare a conflictelor interpersonale...).
Prezentarea A.P.C.E. Oradea
Asociația pentru promovarea cooperării în educație (A.P.C.E.), cu sediul în Oradea (str. Universității, nr. 1), înființată în martie 2006, are ca misiune dezvoltarea unei societăți deschise, bazate pe respect și cooperare între toți actorii sociali.
Asociația urmărește promovarea unor valori, precum cooperarea, egalitatea șanselor și respectul între diferiți parteneri sociali, prin îndeplinirea unor obiective: *dezvoltarea cooperării la nivelul factorilor sociali cu impact în educație *promovarea participării active în viața socială *promovarea egalității de șanse între indivizi, indiferent de categoriile sociale din care provin *dezvoltarea toleranței și a respectului față de semeni *dezvoltarea personală și întărirea imaginii de sine a actorilor sociali *formarea continuă și dezvoltarea profesională a membrilor societății.
Mai multe detalii puteți afla de la responsabilul de program – asist. univ. dr. Simona Laurian - e-mail: mmonalaurian@yahoo.co.uk (Valentin & Ovidiu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sănătatea cadrului didactic: „Ai grijă de tine ca să te poți îngriji de elevii tăi!”

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:02 Ora standard a Europei de Est