Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concedieri... pentru motive care nu țin de persoana salariatului

În curând, la Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității Oradea

Concedieri... pentru motive care nu țin de persoana salariatului

Aflăm din Nota încheiată de Comisia buget – finanțe (președinte, prof. univ. dr. ing. Radu Þarcă) și prezentată la coferința de presă, susținută de rectorul Universității Oradea, prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, cum că la Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității Oradea urmează să se treacă la aplicarea prevederile articolului 65 alin. 1 și 2 din Codul Muncii, referitoare la concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului.

Cităm din Nota privind fundamentarea necesității aplicării măsurii de concediere prevăzută de art. 65, alin. 1 și 2 din Codul Muncii (Legea 53/2003) la Facultatea de Medicină și Farmacie
„Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității Oradea a acumulat de-a lungul a aproximativ 10 ani unele dezechilibre referitoare în special la numărul mult prea mare al personalului didactic și nedidactic raportat la numărul de studenți, precum și la volumul mare al cheltuielilor, în special al celor referitoare la salarii, față de veniturile posibil de realizat.
 Aceste necorelări sunt accentuate în prezent și de efectele crizei economico- financiare, precum și de factori de natură obiectivă care afectează întreg sistemul de învățământ superior cum ar fi reducerea naturală a numărului de posibili studenți și posibilitatea tot mai redusă a bugetului de stat pentru a finanța cheltuielile sistemului la nivelul real al acestora.
 În baza considerațiilor de mai sus, Universitatea din Oradea este în prezent în situația de a aplica prevederile articolului 65 alin. 1 și 2 din Codul Muncii, referitoare la concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului. În această situație se găsește o parte din personalul didactic al Facultății de Medicină și Farmacie deoarece unele locuri de muncă urmează să fie desființate „ca urmare a dificultăților economice, a transformărilor tehnologice sau a reorganizării activității”.
Măsura de „reorganizare a activității” Facultății de Medicină și Farmacie se impune cu necesitate obiectivă ca urmare a dificultăților economice și financiare prin care această facultate trece în prezent... (Olimpia P.)
P.S. Potrivit Notei comisiei, în aceeași situație critică se află și Facultatea de Arte Vizuale. (Ov. D.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:50 Ora standard a Europei de Est