Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Culturi românești după 1989”

Ovidiu Pecican a conferențiat, miercuri, la Oradea

„Culturi românești după 1989”

Sala mare a Primăriei Oradea a găzduit, miercuri, 14 iulie 2010, cea de-a treia „întâlnire între prieteni” din seria de conferințe inițiate de Academia Civică Bihor, în parteneriat cu Primăria municipiului Oradea, reprezentată de însuși primarul urbei, dl ing. Ilie Bolojan.

După academicianul Andrei Marga și și poetul Florin Iaru, miercuri, doamna Eugenia Mitrașca – președintele filialei Bihor a fundației Academia Civică – l-a invitat pe istoricul și scriitorul Ovidiu Pecican.
Pentru mulți profesori, numele tânărului istoric este strâns legat de varianta manualului de istorie pentru clasa a XII-a (variantă pusă la index) în care apare și Andreea Esca (de la ProTV) și de grupul „Provincia”. Desigur, nu acest fapt este semnificativ și definitoriu pentru tânărul istoric și scriitorul Ovidiu Pecican, altfel foarte harnic, vorba lui Orlando Balaș, care s-a „îngrozit” și numai lecturând pagini întregi cu titlurile materialelor pe care le-a scris Ovidiu Pecican (considerat de Orlando drept un „Nicolae Iorga” al zilelor noastre). Conferențiind despre „Culturi românești după 1989”, distinsul invitat a făcut o radiografiere a culturii românești (cultură privită atât ca fenomen, cât și ca instituție) după ’89. Ca inițiator de propuneri oficiale, scriitorul se întreabă ce facem cu cultura, ce ar trebui să fie cultura românească și cine sunt liderii culturali; ce înseamnă să fii român (după 1848, 1859 și 1877)...
„E mai greu fără un orizont de speranță...”
Răspunzând întrebărilor ridicate la fileu chiar de domnia sa, invitatul s-a referit la mediul cultural românesc, supraviețuirea culturală, discreditarea școlilor și centralismul excesiv, care a transformat România în București și restul; a atenționat faptul că puterea consideră societatea civilă un mediu ostil, iar pe cei care își permit să o critice, drept niște „trădători”. Conferențiarul a tras semnale (bine intenționate) în direcția moștenirii culturale, a furturilor de valori culturale, a politicilor culturale, concluzionând că pentru consumatorii de cultură „e mai greu fără un orizont de speranță, decât lipsa de pe masă a șuncii...” și a altor alimente, care pot fi suplinite... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Culturi românești după 1989”.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:53 Ora standard a Europei de Est