Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Admiterea la Universitatea din Oradea

Unii cu probele, alții cu rezultatele

Admiterea la Universitatea din Oradea

Joi dimineața (26 iulie), în fața Facultății de Medicină și Farmacie Oradea, candidații de la specializările Medicină, Medicină dentară, Balneo-fiziokinetoterapie și recuperare, Asistență medicală generală, Laborator clinic, Radiologie și imagistică,Tehnică dentară, Farmacie și Asistență de farmacie așteptau să intre la proba concursului de admitere. Joi și vineri au susținut probele și candidații de la Facultatea de Arhitectură și Construcții, domeniul și specializarea arhitectură, timp în care candidați de la alte facultăți erau cu ochii pe listele cu rezultate (afișate joi, miercuri, ba chiar și marți, 24 iulie).

Așadar, candidații de la șase facultăți ale Universității din Oradea au avut de susținut probe de admitere, în timp ce la celelalte 12 facultăți nu s-a dat examen. Probele au început luni, 23 iulie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă, domeniul teologic, specializările: artă sacră, teologie ortodoxă didactică, teologie ortodoxă pastorală și teologie ortodoxă socială. Marți, 24 iulie, au fost planificate probe la două facultăți, Facultatea de Arte Vizuale, domeniile arte plastice, decorative și design, specializările: arte decorative, arte plastice (pictură), arte plastice (sculptură), conservare și restaurare, design, istoria și teoria artei, pedagogia artelor plastice și decorative, precum și la Facultatea de Muzică, domeniul muzică, specializările interpretare muzicală, pedagogie muzicală, domeniul teatru, specializarea artele spectacolului (actorie). Miercuri, 25 iulie, a venit rândul sportivilor, candidații Facultății de Educație Fizică și Sport, domeniul educație fizică și sport, specializările educație fizică și sportivă, respectiv, kinetoterapie și motricitate specială, iar joi și vineri, după cum vă spuneam, au intrat în examen candidații de la Medicină și Farmacie, respectiv, Arhitectură și Construcții.
„Concurența a fost de la foarte mare la foarte mică”
5.750 de candidați înscriși pe 1.570 de locuri bugetate, și 5.117 locuri cu taxă, la cele 18 facultăți (60 de domenii și 112 specializări) ale Universității din Oradea.
„Concurența a fost de la foarte mare la foarte mică, după cum aflăm de la prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, președintele comisiei centrale de admitere. La Științe Economice au fost 9,1 candidați pe un loc, la Istorie-Geografie - 7,3, la Științe Juridice – 6,4, la Arhitectură și Construcții – 5,2, la Protecția Mediului  - 5, la Socio-Umane – 4, ca să vă dăm câteva exemple de concurență, în timp ce la Facultatea de Textile-Pielărie, nu s-au ocupat locurile decât în procent de 60 la sută, pe cele 34 de locuri bugetate concurând doar 21 de candidați. În general, la facultățile tehnice, concurența a fost slabă”.
Ca să vă faceți o părere vă dăm câteva cifre, credem, edificatoare: până în 23 iulie, la Științe Economice (la cursuri de zi) erau înscriși 1.049 de candidați pe cele 115 locuri bugetate și 700 de locuri cu taxă; la Istorie-Geografie – 722 de candidați pe 99 de locuri bugetate și 424 de locuri cu taxă; la Arhitectură și Construcții – 410 (până în 23 iulie, și încă 50 după aceea), pe 79 de locuri bugetate și 105 locuri cu taxă; la Științe Socio-Umane (inclusiv FR) – 502 candidați pe 125 de locuri bugetate și 275 de locuri cu taxă; la Medicină și Farmacie – 304 candidați (până în 23 iulie, și încă 50 după aceea) pe 196 de locuri bugetate și 505 locuri cu taxă; la Științe - 104 candidați pe 114 locuri bugetate și 250 de locuri cu taxă; la Energetică – 54 de candidați pe 71 de locuri bugetate și 90 de locuri cu taxă.
Foarte important!
Întrucât mulți candidați s-au înscris la două sau mai multe facultăți, ba chiar și la alte universități din țară, în maximum 10 zile de la anunțarea rezultatelor, candidații admiși atât pe locuri bugetate, cât și pe cele cu taxă, au obligația să confirme locurile ocupate, în caz contrar le pot pierde!
Confirmarea se face prin achitarea taxei de înmatriculare (în valoare de 35 de RON, respectiv 350.000 de lei vechi, indiferent de facultate) și depunerea chitanței la secretariatul facultății; plata taxei de școlarizare, tranșa I (pentru candidații admiși pe locuri cu taxă) și depunerea chitanței la sediul facultății; depunerea cererii de înmatriculare la secretariatul facultății.
Și ca să nu faceți cale întoarsă, după ce ați mai și stat la coadă la casierie, să aveți asupra voastră, obligatoriu, cartea de identitate, pe baza căreia se vor completa datele personale (inclusiv CNP-ul).
Pentru a nu sta la cozi interminabile, nu amânați confirmarea până pe ultima sută de metri, adică până în cea de-a zecea zi de la anunțarea rezultatelor! Chiar dacă ați aflat, probabil, că anul acesta s-a dublat capacitatea de încasare a taxei de înmatriculare, în sensul că de-acum veți putea plăti la unul din cele zece puncte de încasare a taxei, față de cele cinci existente în 2006. Cele zece locuri de încasare a taxelor sunt plasate astfel: cinci în Pavilionul administrativ I (la casieria centrală, ca înainte), iar celelalte cinci, în Pavilionul F (Științe Economice, lângă Aula Magna). Orarul casieriilor este de luni până vineri (inclusiv) de la ora 8.00 la 16.00 (sau de la 8.00 la 14.00, în cazul în care temperatura de afară depășește 37 de grade Celsius), iar sâmbătă și duminică, de la ora 9.00 la 13.00.
Trebuie să mai spunem că în cazul în care un candidat a confirmat ocuparea unui loc cu taxă achitând prima tranșă a taxei de școlarizare, iar după refacerea listelor de admitere, candidatul a ajuns pe un loc bugetat, respectivului candidat i se va restitui suma aferentă primei tranșe a taxei de școlarizare.
Candidații declarați admiși, care doresc să obțină cazare în căminele studențești, trebuie să depună o cerere în acest sens  la secretariatul facultății, până la 1 august 2007.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Admiterea la Universitatea din Oradea).

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:36:11 Ora de vară a Europei de Est