Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

112 viitori ingineri au obținut competențe...

Programul PLM – ADAptor

112 viitori ingineri au obținut competențe...

ADA – The PLM Company, lider în România în implementarea soluțiilor pentru managementul ciclului de viață al produsului, în parteneriat cu Universitatea Oradea, Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnică oferă diplome de competențe pentru 112 studenți care au finalizat, la sfârșitul lunii iunie, primul modul de pregătire – „Concepția și proiectarea produselor” - din cadrul proiectului PLM-ADAptor.

Programul PLM – ADAptor susține dezvoltarea resurselor umane printr-o investiție de 2, 4 milioane euro confinanțată din Fondul Social European prin programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013.
În opt luni de la lansare, în centrul de instruire de la  Universitatea din Oradea, proiectul PLM –ADAptor a pregătit 110 de studenți pentru lucrul în departamentele de concepție și proiectare produse, în conformitate cu cerințele companiilor din industrie. Cursurile care tocmai s-au finalizat au fost susținute de profesorii din cadrul facultății, pe baza manualelor special realizate pentru acest proiect.
În cadrul modulului desfășurat în laboratoarele de proiectare ale universităților partenere, studenții au obținut competențe pentru conceperea și realizarea unui prototip virtual cu ajutorul unor soluții software de ultimă generație de tip CAD (Proiectare asistată pe calculator).
„Suntem bucuroși să înmânăm 112 diplome de competență pentru concepție și proiectare de produs, studenților - oferta de muncă de mâine. Succesul programului  PLM – ADAptor s-a observat de la debutul proiectului, când din cei 100 de studenți estimați pentru instruire gratuită, am primit 156 de cereri de înscriere, și pentru a beneficia cât mai mulți de această finanțare europeană am înscris cu 20% mai mulți studenți decât era prevăzut.
Prin programul PLM-ADAptor pregătim alături de Universitatea din Oradea, viitorii profesioniști în domeniul managamentului ciclului complet de viață al produsului – Product Lifecycle Management. În pregătirea practică a studenților se utilizează tehnologii moderne, dezvoltând astfel competențele cheie necesare unui inginer,” a declarat Ionel Barbu, managerul proiectului și directorul general ADA – the PLM Company.
Evaluarea studenților la finalizarea modulului și emiterea diplomelor s-a realizat pe baza testelor de evaluare a competențelor dobândite. Astfel, în cadrul primului modul de instruire din cadrul proiectului – „Concepție și proiectare a produselor”-  s-a urmărit formarea și evaluarea următoarelor competențe: elaborarea de soluții CAD, realizarea desenelor în format 2D și modelelor 3D pe bază de schiță cu aplicație de tip CAD, transpunerea fișierelor CAD pe suport, utilizarea elementelor standardizate în desenul tehnic, multiplicarea informației 2D/3D , realizarea de ansambluri și componente. La acestea se adaugă deprinderea utilizării softurilor specializate, care înglobează tehnologii de vârf în proiectarea asistată pe calculator.
„Beneficiul major al studenților este structura modulelor de pregătire construită conform răspunsurilor companiilor în cadrul studiului realizat la începutul proiectului, studiu privind nevoile de forță de muncă specializată. De aceea, prin PLM –ADAptor certificăm competențe CAD  (proiectare asistată pe calculator), CAE ( testare asistată pe calculator), CAM (fabricație asistată pe calculator) și PDM (managementul documentației tehnice) conform cerințelor de azi ale industriei și aceasta asigură studenților șanse concrete de angajare și un debut favorabil în carieră”,a mai declarat Ionel Barbu, manager de proiect PLM – ADAptor și director general ADA – The PLM Company. (Olimpia P.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:10 Ora standard a Europei de Est