Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Sub semnul Excelenței

Zilele Școlii la “Emanuil Gojdu”

Sub semnul Excelenței

Marți și miercuri (20 - 21 februarie), gojdiștii și-au sărbătorit patronul spiritual printr-o suită de manifestări: depuneri de coroane la mormântul părinților lui Emanuil Gojdu, concurs tradițional de creație literară, depuneri de flori la statuia lui Emanuil Gojdu, simpozion - “In memoriam Emanuil Gojdu”, program artistic, și întreceri sportive. “A fi gojdist e un titlu de noblețe, afirma cu mândrie prof. Dorel Tifor, directorul colegiului, iar spiritul gojdist este ceea ce leagă generație după generație”. Zilele “Gojdu” stau, din nou, sub semnul Excelenței, deoarece trei ani la rând, Colegiul Național „Emanuil Gojdu” a primit din partea Ministerului Educației și Cercetării diploma de excelență, devenind astfel o școală unicat, cu un director de excepție, răsplătit de ministerul de resort cu diploma de merit.

 
Literatur
ă și ficțiune
 
Manifestările au debutat, marți dimineața, cu depuneri de coroane la mormântul părinților lui Emanuil Gojdu din Cimitirul municipal. La acțiune au luat parte elevi din clasele a X-a G și H, însoțiți de prof. Radu Birta, Bako Liana și Dorel Tifor, directorul colegiului. La ora 12, a avut loc concursul tradițional de creație literară, intitulat „Literatură și ficțiune”, organizat de catedra de limba și literatura română. Concursul s-a desfășurat pe două secțiuni: creație literară și compunere de eseuri. Cei mai mulți s-au arătat interesați de creație. Pentru stimularea actului de creație, juriul (alcătuit din prof. Florica Chifor și Corina Păcurar) a acordat 13 diplome (celor mai inspirați condeieri de la gimnaziu: Karina Ochiș și Diana Păcurar – premiul I, Camil Crișan și Ioana Sebeșan – premiul II, Quintus Căpuș și Raluca Munteanu – premiul III, Maia Bondici – mențiune; Andrada Mateuțiu - premiul I, Alexandra Dume și Ana Bartoș – premiul II, Roxana Popa – premiul III, Ramona Ștef și Adela Lile – mențiuni, la categoria liceeni). Nu același lucru s-a întâmplat la concursul de eseuri, unde, din 16 concurenți  juriul (format din prof. Daniela Iederan și Viorel Chirilă, șef de catedră) a premiat doar opt (Cosmina Șelariu și Sonia Vigdorovits – premiul I, Vlad Muscă și Dan Petrică - premiul II, Rinalda Fărăian și Alexandra Duminică – premiul III, Ioana Horadron și  Mădălina Caraba - mențiuni). Concurenții au avut de elaborat un eseu pornind de la un text la prima vedere (constând în versuri de Mihai Eminescu sau Lucian Blaga, după caz), în care să reliefeze particularități și viziune asupra iubirii. Laura Bota și Daria Tușer (din a XI-a C) s-au arătat încântate de tema propusă, ele încercând o abordare personală a iubirii, cu trimiteri la operele poeților, dar și la trăirile furnizate de experiența proprie.
 
„In memoriam Emanuil Gojdu”
 
Miercuri dimineața, circa 800 de elevi gojdiști s-au  adunat la statuia patronului spiritual din Piața Unirii. Membrii corului au înălțat un imn de slavă, conducerea liceului a depus o coroană de flori, iar mulți dintre gojdiști au așezat câte o floare la picioarele lui Emanuil Gojdu în semn de cald omagiu. În cuvinte alese, dl prof. Dorel Tifor, directorul colegiului, a vorbit despre marelui Mecena, care veghează și astăzi, de-acolo de pe soclu, la împlinirea vrerii sale (de a ajuta tinerii români să se împlinească intelectual și de a vindeca ”ranele seculare” ale „națiunei mele”).
Amfiteatrul liceului a reunit apoi floarea gojdistă de ieri și de azi, foști și actuali profesori (și elevi, dar nu numai) în cadrul unui simpozion cu medalioane, premii și medalii omagiale. Directorul colegiului a reaprins în inimi flacăra olimpică, întreținută de spiritul gojdist, aflat pentru al treilea an la rând sub semnul Excelenței. Distinsul profesor Emil I. Roșescu, decanul de vârstă și spiritual al gojdiștilor, a făcut o incursiune în trecut, rememorând întâmplări din anii’50, cu gesturi iresponsabile ale autorităților, cu abuzuri, chefuri și scandaluri… pentru a se ajunge apoi la eroii medalioanelor: D. R. Popescu (cu „Leul albastru” și ”Vânătoarea regală”…), despre care a vorbit atât de frumos, prof. Maricica Petrila. Figurile altor trei foști elevi gojdiști – Titus Popovici, Dr. Ioan Pop D. Popa și Dorin Poenaru - au fost creionate de prof. Daniela Iederan, Liana Bako și Dorel Tifor. Despre Emanuil Gojdu, marele patriot român al secolului al XIX-lea, a vorbit prof. Nicolae Moldovan, iar pe tema Gojdu și fundația sa au povestit prof. Radu Birta și Adrian Cuc, cu o prezentare în power point.
 
Premii și medalii
 
Medaliile omagiale au fost acordate unor actuali merituoși profesori (prof. Anița Luncan, Cristina Ignat, Ecaterina Șchiop și Dorel Tifor, precum  și unor foști elevi gojdiști (Iosif Popa și Constantin Mălinaș), care au promovat imaginea liceului în mass-media.
Demnă de reținut este remarca (și dorința) directorului colegiului, prof. Dorel Tifor: „important este, ca și în continuare, conducerea colegiului să rămână apolitică!”
Profesorul de educație vizuală Mircea Boțog a premiat câștigătorii concursului de fotografii. La secțiunea „Fotografie artistică” au fost premiați: Mirela Barbu (premiul I), Renata Tolvai (pr. II), Andrei Ignat (pr. III), Carina Bunea și Marius Gal (mențiuni), iar la secțiunea „Fotografie tematică – Emanuil Gojdu”: Marian Popescu (loc.I), Răzvan Baș (loc. II), Marius Gal (loc. III), și Iris Ivanciuc (mențiune). Lucrările lor au fost expuse pe două panouri în holul de la etaj, la intrarea în sala profesorală, și pe un panou, plasat la parter, „ele reprezentând două lumi: o lume a trecutului (în alb-negru), și  a prezentului, color. Trecutul este sugerat, prezentul este concret, obiectiv, palpabil…”, după cum ne explică dl profesor Mircea Boțog.
 

„O mână de semințe de aur”

 
„O mână de semințe de aur/ Ai azvârlit prin bulgări negri/ Și viața trăsnit-a comoara de aur…” (Diana P.)
„Căutăm cuvintele, dar nu le găsim,/ Alergăm după ele, dar se ascund de noi./În goana după cenușa adevărului/ Ne uităm pe noi înșine…” (Andrada M.)
Sunt câteva versuri măiestrite, culese din regalul creatorilor de cuvinte potrivite, spre a prefața spectacolul de lumină și culoare al artiștilor. Ca într-o scurgere de lavă fierbinte, pe scena sălii festive, s-au perindat dansatori și interpreți  talentați, prezentați de Cristina Letea și Claudiu Popoviciu. Anca Șarba, Ariana Baciu, Larisa Morgovan și Alexandra Ardelean au dat o formă inedită de prezentare piesei „Ghiță”; ele au fost urmate de o trupă feminină sexy (alcătuită din Alina Olah, Mădălina Baciu, Raluca Oros și Cristina Letea); Sebastian Ianc și Alexandra Lincar, Vlad Legman și Carina Ghiță (dansatori ai Clubului „Quasar”) ne-au încântat cu trei reprize de dansuri latino-americane, cha-cha-cha și rumba; Aliona Stefciuc (de loc din Basarabia) a interpretat, în mod cu totul neașteptat, o piesă în limba rusă, iar Alexandra Broinaș ne-a readus „Soare(le)” pe scenă, piesa celor de la Sistem. Anda Toda a vrăjit clapele pianinei, în interpretarea dată „Serenadei” de Schubert. Furtuna s-a dezlănțuit odată cu apariția pe scenă a grupului „Madrigal” (compus din Corina Baboș, Patricia Terzea, Renata Tolvai, Delia Petruț, Sorina Șipoș, Aida Bălăceanu, Cristina Bărbulescu, Ligia Călinescu, Ioana Repciuc, Adina Torje și Mirela Barbu).
Programul artistic a fost pus în undă cu concursul prof. Olivia Florea și Nicoleta Aredaș.
Felicitări, gojdiștilor, pentru frumoasele manifestări închinate patronului spiritual!

(Cristina & Ovi)  

Trimite email
vineri, 19 aprilie 2024, 22:49:37 Ora de vară a Europei de Est