Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Curiozitate și adevăr”

Diseminare proiect

„Curiozitate și adevăr”

Joi, 10 iunie 2010, sala Comenius de la C.S.E.I. nr. 3 Oradea a găzduit musafiri precum membrii proiectului „Curiozitate și adevăr”, invitați ai I.S.J Bihor (dl inspector școlar general adjunct prof. Ungur Nicolae Marcel), de la Uniunea Femeilor Bihor (dna ing. Miorița Săteanu), precum și reprezentanți ai presei.

O problemă importantă în formarea personalității individului, prezentă în orice formă de societate, este educația sexuală.
Curiozitățile de ordin sexual ale copilului în perioada pubertății/adolescenței sunt extrem de complexe. Adulții vor să creadă că adolescenții sunt prea tineri să se gândească la sex și atunci preferă să păstreze o tăcere în ceea ce privește acest subiect. Întrucât adolescenților nu le este permis acest subiect în cadrul familiei, ei îl interpretează ca fiind un lucru accesibil doar adulților și din dorința lor de a părea deja maturi ei preferă să facă acest pas fără a fi discutat în prealabil cu părinții. Celor mai mulți părinți le este jenă să aducă în discuție acest subiect și preferă să tacă, presupunând că ei vor prinde din zbor niște informații privind acest subiect de la școală sau din mass-media. Alții cred că informându-ți copiii despre actul sexual nu va face decât să-i încurajeze să experimenteze mai repede.
Ideea de a iniția acest proiect a rezultat în urma cunoașterii prin sondaj a nevoilor de informare ale elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a în cadrul orelor de consiliere.
Proiectul educațional „Curiozitate și adevăr” care s-a derulat la C.S.E.I. nr. 3 din Oradea începând cu luna februarie 2010, este  primul proiect de educație sexuală care se adresează copiilor din clasele a VII-a și a VIII-a cu cerințe educative speciale din cadrul învățământului special. Proiectul este coordonat de dir. adj. prof. Denes Melinda, împreună cu echipa de proiect (prof. Bejan Loredana și prof. Terheșiu Raluca, asistent social Bealcovschi Mariana și asistent medical Dănilă Gabriela). Partenerii proiectului sunt: Direcția Publică de Sănătate Bihor, Biroul de Promovare a Sănătății, coordonator - director adj. dr. Zoia Bitea - Sănătate Publică și Programe, echipa de proiect: dr. Călin Sonea, biolog Carmen Dinescu, sociolog Adina Lazăr și Fundația My Brother’s Keeper /Centrul de consiliere pentru femei în criză de  sarcină „Puls”, coordonator - asistent social Virca Alexandra și psiholog Chiș Tabita.
Proiectul are drept obiective: *identificarea transformărilor corpului prin creștere, folosind termeni simpli de anatomie *cunoașterea consecințelor debutului timpuriu al vieții sexuale *aplicarea conștientă a regulilor de igienă pentru menținerea sănătății (acasă, la școală, în comunitate) *cunoașterea metodelor de prevenire și tratare a bolilor cu transmitere sexuală.
De la lansarea proiectului s-au desfășurat șapte activități, din care cinci au fost practice: Cunoașterea corpului uman, Igiena corpului uman, Educația sexuală, Bolile cu transmitere sexuală, Mituri și adevăruri despre sex.
Ca o concluzie finală, fiecare partener implicat a ținut să-și exprime părerea cu privire la reacțiile copiilor, dar și la provocările venite din partea copiilor atunci când „barierele au fost înlăturate” fiind simțite de adulți, atât emoțiile tinerilor, cât și extrem de multa dragoste. Astfel, dna sociolog Adina Lazăr a formulat un nou titlu pentru proiect – „Emoție și dragoste”, remarcându-l pe elevul Puiu care și prin implicarea mamei (medic de profesie) a reușit să conducă discuțiile ca un adult, fiind chiar „invidiat” de colegi. Dna director al C.S.E.I.nr. 3, prof. Erdeli Elena, a ținut să amintească importanța lărgirii sferei de grup țintă, lucru realizabil și prin implicarea părinților, înlăturându-se astfel blocajele existente între copii și părinți.
Dl dr. Călin Sonea a subliniat dificultatea abordării unei astfel de teme într-un proiect dintr-o școală având copii cu cerințe educative speciale, cărora le-a fost mai ușor să se deschidă în fața lor decât în fața propriilor părinți, propunând pentru pasul următor, ca proiect extins, o întâlnire pentru realizarea unui ghid care să se axeze mai mult pe prevenție decât pe informare. „Oricum, rezultatele de moment s-au văzut, rezultatele se vor vedea în timp, iar la o nouă evaluare se va vedea ce au reținut elevii”, a concluzionat dl Sonea.
Asistentul social Virca Alexandra a subliniat  cât este de important ca elevii să fie informați cu privire la bolile cu transmitere sexuală, fapt ce s-ar putea realiza prin împărțirea de pliante care să-i informeze chiar și pe părinții copiilor. Filmulețul prezentat „Fără regrete” le-a dat puțin de gândit copiilor mai ales după ce dna asistent social a folosit o metodă mai pe înțelesul copiilor folosind trei trandafiri pentru a înțelege cum e să te simți moral (primului trandafir i-au fost smulse toate petalele, celui de-al doilea îi lipseau câteva, iar ultimul era intact, frumos), spunându-le totodată, că puterea unui bărbat stă în caracterul lui.
Ideea dnei Miorița Săteanu, aceea de a fi prezentate unele teme și elevilor școlii de vară de la Școala „Ion Bogdan”, a venit la final ca o provocare pentru coordonatorii care au mulțumit tuturor celor implicați pentru sensibilitate și dăruire fiind considerate însușiri supreme. (Melinda & Maria) 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 04:23:36 Ora standard a Europei de Est