Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Curiozitate și adevăr”

Diseminare proiect

„Curiozitate și adevăr”

Joi, 10 iunie 2010, sala Comenius de la C.S.E.I. nr. 3 Oradea a găzduit musafiri precum membrii proiectului „Curiozitate și adevăr”, invitați ai I.S.J Bihor (dl inspector școlar general adjunct prof. Ungur Nicolae Marcel), de la Uniunea Femeilor Bihor (dna ing. Miorița Săteanu), precum și reprezentanți ai presei.

O problemă importantă în formarea personalității individului, prezentă în orice formă de societate, este educația sexuală.
Curiozitățile de ordin sexual ale copilului în perioada pubertății/adolescenței sunt extrem de complexe. Adulții vor să creadă că adolescenții sunt prea tineri să se gândească la sex și atunci preferă să păstreze o tăcere în ceea ce privește acest subiect. Întrucât adolescenților nu le este permis acest subiect în cadrul familiei, ei îl interpretează ca fiind un lucru accesibil doar adulților și din dorința lor de a părea deja maturi ei preferă să facă acest pas fără a fi discutat în prealabil cu părinții. Celor mai mulți părinți le este jenă să aducă în discuție acest subiect și preferă să tacă, presupunând că ei vor prinde din zbor niște informații privind acest subiect de la școală sau din mass-media. Alții cred că informându-ți copiii despre actul sexual nu va face decât să-i încurajeze să experimenteze mai repede.
Ideea de a iniția acest proiect a rezultat în urma cunoașterii prin sondaj a nevoilor de informare ale elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a în cadrul orelor de consiliere.
Proiectul educațional „Curiozitate și adevăr” care s-a derulat la C.S.E.I. nr. 3 din Oradea începând cu luna februarie 2010, este  primul proiect de educație sexuală care se adresează copiilor din clasele a VII-a și a VIII-a cu cerințe educative speciale din cadrul învățământului special. Proiectul este coordonat de dir. adj. prof. Denes Melinda, împreună cu echipa de proiect (prof. Bejan Loredana și prof. Terheșiu Raluca, asistent social Bealcovschi Mariana și asistent medical Dănilă Gabriela). Partenerii proiectului sunt: Direcția Publică de Sănătate Bihor, Biroul de Promovare a Sănătății, coordonator - director adj. dr. Zoia Bitea - Sănătate Publică și Programe, echipa de proiect: dr. Călin Sonea, biolog Carmen Dinescu, sociolog Adina Lazăr și Fundația My Brother’s Keeper /Centrul de consiliere pentru femei în criză de  sarcină „Puls”, coordonator - asistent social Virca Alexandra și psiholog Chiș Tabita.
Proiectul are drept obiective: *identificarea transformărilor corpului prin creștere, folosind termeni simpli de anatomie *cunoașterea consecințelor debutului timpuriu al vieții sexuale *aplicarea conștientă a regulilor de igienă pentru menținerea sănătății (acasă, la școală, în comunitate) *cunoașterea metodelor de prevenire și tratare a bolilor cu transmitere sexuală.
De la lansarea proiectului s-au desfășurat șapte activități, din care cinci au fost practice: Cunoașterea corpului uman, Igiena corpului uman, Educația sexuală, Bolile cu transmitere sexuală, Mituri și adevăruri despre sex.
Ca o concluzie finală, fiecare partener implicat a ținut să-și exprime părerea cu privire la reacțiile copiilor, dar și la provocările venite din partea copiilor atunci când „barierele au fost înlăturate” fiind simțite de adulți, atât emoțiile tinerilor, cât și extrem de multa dragoste. Astfel, dna sociolog Adina Lazăr a formulat un nou titlu pentru proiect – „Emoție și dragoste”, remarcându-l pe elevul Puiu care și prin implicarea mamei (medic de profesie) a reușit să conducă discuțiile ca un adult, fiind chiar „invidiat” de colegi. Dna director al C.S.E.I.nr. 3, prof. Erdeli Elena, a ținut să amintească importanța lărgirii sferei de grup țintă, lucru realizabil și prin implicarea părinților, înlăturându-se astfel blocajele existente între copii și părinți.
Dl dr. Călin Sonea a subliniat dificultatea abordării unei astfel de teme într-un proiect dintr-o școală având copii cu cerințe educative speciale, cărora le-a fost mai ușor să se deschidă în fața lor decât în fața propriilor părinți, propunând pentru pasul următor, ca proiect extins, o întâlnire pentru realizarea unui ghid care să se axeze mai mult pe prevenție decât pe informare. „Oricum, rezultatele de moment s-au văzut, rezultatele se vor vedea în timp, iar la o nouă evaluare se va vedea ce au reținut elevii”, a concluzionat dl Sonea.
Asistentul social Virca Alexandra a subliniat  cât este de important ca elevii să fie informați cu privire la bolile cu transmitere sexuală, fapt ce s-ar putea realiza prin împărțirea de pliante care să-i informeze chiar și pe părinții copiilor. Filmulețul prezentat „Fără regrete” le-a dat puțin de gândit copiilor mai ales după ce dna asistent social a folosit o metodă mai pe înțelesul copiilor folosind trei trandafiri pentru a înțelege cum e să te simți moral (primului trandafir i-au fost smulse toate petalele, celui de-al doilea îi lipseau câteva, iar ultimul era intact, frumos), spunându-le totodată, că puterea unui bărbat stă în caracterul lui.
Ideea dnei Miorița Săteanu, aceea de a fi prezentate unele teme și elevilor școlii de vară de la Școala „Ion Bogdan”, a venit la final ca o provocare pentru coordonatorii care au mulțumit tuturor celor implicați pentru sensibilitate și dăruire fiind considerate însușiri supreme. (Melinda & Maria) 

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 12:42:29 Ora de vară a Europei de Est