Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Obezitatea la copii și adolescenți

Sfatul medicului

Obezitatea la copii și adolescenți

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Afirmarea obezității comportă îndeplinirea următoarelor criterii definitorii: *este o tulburare de nutriție (malnutriție “in exces”, supranutriție) *este datorată unei discrepanțe între aportul caloric și cheltuielile de energie ale individului *se caracterizează prin exces de greutate (o depășire egală sau mai mare de 20% a greutății ideale) *exces de țesut adipos, reprezentând rezultatul depunerii energiei în exces sub formă de trigliceride de depozit *apar tulburări metabolice și endocrine, reprezentând răspunsul fiziologic al organismului la excesul caloric al dietei *asocierea cu alte semne de malnutriție (mai ales malnutriție proteică și deficitul de fier).
 Factorii cauzali ai obezității sunt factorii genetici - caracterul familial al obezității fiind legat mai ales de moștenirea obiceiurilor alimentare legate de preferințele alimentare și cantitatea de alimente ingerate.
Aportul excesiv caloric al dietei, în mod prelungit este cauza cea mai probabilă a marii majorități a cazurilor de obezitate. Aportul alimentar, în condiții fiziologice, este controlat de factori psihosenzoriali (gustul, vederea și mirosul unor alimente apetisante) care determină volumul meselor. Prin excitațiile pornite de la nivelul stomacului (distensia gastrică) este stimulat centrul sațietății care determină senzația de sațietate, conducând la întreruperea actului alimentar și inhibarea senzației de foame.
 Factorii de mediu social și familial - un nivel socio-economic crescut al familiei în care sunt disponibile alimente cu valoare biologică înaltă, modul de alimentație a familiei și atitudinea față de hrană, obiceiurile alimentare, educația primită în școală... influențează preferințele alimentare și volumul de hrană ingerat în mod obișnuit, ducând la o alimentație bogată în conținut caloric și ingestie de cantități mari de hrană, zilnic.
 Factorii psihologici care precipită apariția obezității sunt reprezentați de probleme familiale (decese, divorțuri), după intervenții chirurgicale traumatizante (amigdalectomie etc), o perioadă de repaus prelungit la pat impus de o boală cronică, un traumatism invalidant, după mutarea cu școala etc...
 Depunerile normale de grăsime se produc în țesutul adipos subcutanat, zonele subseroase, retro și preperitoneal de-a lungul și între fasciculele musculare, în jurul rinichiului, în ficat și în cord. Aceste depuneri sunt modelate genetic, endocrin și de aportul caloric al dietei. Există două perioade de depozitare accentuată, fiziologică a țesutului adipos: de la naștere la 6-18 luni, similară pentru ambele sexe și de la aproximativ 8 ani până la adolescență, diferențiat în funcție de sex; între cele două perioade se observă o regresiune relativă a țesutului adipos la ambele sexe, cu o creștere mai mare a țesutului osos și muscular. Supraalimentația „programează” numai sugarii cu predispoziție constituțională pentru creșterea numărului de adipocite și eventual mărimea finală a țesutului adipos.
 Un dezechilibru caloric al dietei necesită mai mult de o săptămână pentru a fi restaurat.
  La individul obez există o depunere accentuată de trigliceride la nivelul țesutului adipos subcutanat, retro și preperitoneal, regiunea subepicardică și pancreas. Pot apărea adipocite cu talie mult crescută datorită acumulării în exces de trigliceride (prin exces de calorii) sau poate apărea o creștere a numărului de adipocite tot datorită unui aport caloric excesiv al dietei, dar care are o componenta genetică și familială și are un debut timpuriu.
 CONCLUZIE: Obezitatea este legată în principal de un aport caloric care depășește necesitățile energice ale organismului (mâncat excesiv), este deci o tulburare de nutriție. (Va urma)

Trimite email
sâmbătă, 27 aprilie 2024, 04:59:41 Ora de vară a Europei de Est