Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala de vară dedicată educației parentale

Salvați Copiii România lansează

Școala de vară dedicată educației parentale

București, 6 septembrie 2010.
Salvați Copiii România organizează în săptămâna 6 – 10 septembrie, la Neptun, Școala de vară dedicată specialiștilor din domeniul educației parentale.

Această acțiune este derulată sub umbrela proiectului „Towards positive healthy parenting in Romanian families/Părinți competenți, copii sănătoși - Dezvoltare de servicii de parenting în România” și beneficiază de susținerea financiară a Islandei, Liechtensteinului și a Norvegiei prin Mecanismul Financiar EEA.
În urma experienței de peste douăzeci de ani în lucrul cu părinții și copiii, Salvați Copiii evidențiază importanța educării părinților, astfel încât aceștia să își cunoască copiii și problemele lor. O analiză realizată de Centrul Național pentru Sănătate Mintală în 2009 arată că unul din trei preșcolari suferă de o boală mintală, iar unul din cinci elevi cu vârsta între 6-18 ani are diferite tulburări psihice. De asemenea, neglijarea copilului de către părinți este forma de încălcare a drepturilor copilului cea mai des raportată de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului, unde peste 69% din totalul cazurilor de abuz asupra copilului raportate în anul 2009 au fost cazuri de neglijare. Dintre cele 11.686 de cazuri de abuz înregistrate în 2009, 8.101 cazuri au fost de neglijare în familie, iar restul de 1.326 au reprezentat abuz fizic, 1.151 abuz emoțional și 572 abuz sexual. În cadrul aceluiași studiu reiese faptul că peste 21% din totalul copiilor ajunși în sistemul de protecție socială sunt cazuri de neglijare și abuz.  
La școala de vară de la Neptun sunt așteptați peste 70 de participanți, specialiști ai celor cinci Centre de consiliere pentru părinți ale Salvați Copiii, precum și alți specialiști din Arad, Satu-Mare, Constanța și București. Temele care vor fi dezbătute în cadrul școlii de vară sunt:
„Principii” de consiliere („parenting”) și optimizarea relației de cuplu; consilierea și psihoeducația părinților cu dificultăți emoționale (anxietate, depresie, perfecționism); consilierea și psihoeducația părinților cu dificultăți de gestionare a problemelor comportamentale și emoționale ale copiilor pe grupe de vârstă;
consilierea părinților pre și post divorț: cum comunicăm cu copiii și alte informații de interes; identificarea primului episod psihotic sau tulburarea de tip borderline în adolescență.
„Ideea de la care pornește acest proiect este că relațiile în familie, în general, și relațiile părinte-copil, în particular, au o influență globală asupra stării psihice, fizice și sociale a copilului. De aceea, îmbunătățirea acestor relații și, implicit, a abilităților de părinte este benefică atât pentru copii cât și părinții lor și este eficace în reducerea factorilor de risc familial care ar putea genera probleme de comportament la copii”, explică Gabriela Alexandrescu, președinte executiv al organizației Salvați Copiii România.
La Școala de vară vor participa: Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România, dr.  Victor Olsavszky, reprezentant OMS în România, Ileana Botezat Antonescu, președinte CNSM  (Promovarea sănătății mintale și creșterea calității vieții pentru copiii, adolescenții și familiile lor) și Cecilia Macri, expert programe și proiecte MECTS.
Începând cu luna iunie 2010 Salvați Copiii a demarat programul „Părinți competenți, copii sănătoși - Dezvoltare de servicii de parenting în România”, prin deschiderea a  cinci Centre de consiliere pentru părinți, în care sunt integrați părinți și copii provenind din familii vulnerabile și care sunt localizate în București, Iași, Suceava, Târgu Mureș și Timișoara. Principalele servicii oferite sunt: consiliere individuală și de grup pentru părinți și copii, pregătire și consultanță pentru specialiștii din domeniul sănătății, educației și protecției sociale, precum și activități de informare și educație desfășurate în comunitate, la nivel urban și rural.
Câțiva dintre factorii de risc ce țin de componența și funcționalitatea familiei sunt: existența unui climat socio-afectiv defectuos (relațiile tensionate, atitudinile violente, mediul lipsit de securitate afectivă dezvoltă un comportament agresiv si interacționează violent), tipul familiei (numărul de membri, familii dezorganizate, condițiile economice precare, în familiile cu mulți copii se dezvoltă comportamente abuzive mai ales între frați), lipsa de modele, nivelul scăzut de educație al părinților, lipsa de informare, pregătire și educare în exercitarea rolului de părinte, delegarea responsabilității părinților pentru educarea copilului spre școală, scăderea autorității părinților, criza valorilor familiale și interesul minim acordat de părinți colaborării cu corpul profesoral pentru intervenția în cazurile elevilor cu comportamente dezadaptative, degradarea interesului factorilor educaționali (familia, școala) pentru procesul educativ al minorilor.
Centrele de consiliere pentru părinți sunt servicii publice gratuite, dezvoltate la nivel comunitar care își propun promovarea, dezvoltarea și implementarea de servicii îmbunătățite de parenting, pentru a asigura integrarea părinților într-un program de consiliere înainte ca dificultățile din relația copil-părinte să îl plaseze pe copil într-o situație de risc. Centrele beneficiază de echipe multidisciplinare, formate din psihologi, psihiatri, asistente medicale, asistenți sociali, psihopedagogi, ce oferă servicii specializate într-un mediu prietenos, accesibil și nestigmatizat.
Pentru informații suplimentare vă rugăm contactați: Georgeta Păunescu, coordonator proiect, Salvați Copiii România, tel: 316 61 76/77, 0766 61 24 23
georgeta_paunescu@salvaticopiii.ro  (Mihaela Ghinescu)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 03:58:17 Ora standard a Europei de Est