Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Ce aduce anul școlar

Nu aduce ceasul...

Ce aduce anul școlar

*47 de școli cu clasele I-IV comasate... *cu 300 de norme didactice mai puțin *cu șase unități de învățământ cu personalitate juridică mai puțin *desființarea gimnaziului la Pocola *comasare prin absorbție *directori și inspectori noi *un nou consiliu de administrație *noutăți la bac și evaluarea națională...

În prag de nou an școlar, am dorit să aflăm ce surprize- surprize li s-au mai pregătit dascălilor și elevilor la început de nou an școlar (2010-2011). Noutățile ne-au parvenit chiar de la generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prof. Dorel Luca.
Optimist din fire și deloc alarmat de criza financiară, politică și morală care este gata-gata să zdruncine din temelii societatea românească, generalul privește cu încredere înainte (când era mai bine, zic unii), complet resemnat în fața greutăților și nevoilor, fiind convins că toate trec, iar într-un final fericit, fiecare dascăl (fiecare cetățean) va ajunge să vadă luminița de la capătul tunelului...
Așadar, de la 1 septembrie, din lipsă de copii și fonduri, 47 de școli cu clasele I-IV au fost comasate spre școlile de centru (de comună), acolo mai rămânând doar grădinițe. „Prin comasări și reorganizarea rețelei școlare, avem cu 300 de norme didactice mai puțin decât la 1 septembrie 2009. Avem cu șase unități de învățământ cu personalitate juridică mai puțin. E vorba despre cluburile elevilor din județ, care au devenit structuri ale Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea, fără directori. La școala din Pocola s-a desființat gimnaziul, elevii fiind repartizați potrivit dorinței lor la Beiuș și Uileacu de Beiuș. Comasarea prin absorbție a Școlii cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” cu Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”, noua instituție purtând numele liceului ortodox...”
Unele unități de învățământ au fost obligate să-și schimbe numele, altele au fost încântate să primească numele unor personalități locale ori să fie înaintate în grad (rang): Grădinița „Albă-ca-Zăpada” din Salonta a devenit „Fluierașul fermecat” (în urma unor sesizări și contestații venite de la cei care dețin marca înregistrată). Acesta înseamnă că vor „dispărea” toate celelalte... (din Cluj-Napoca, Năvodari, Galați, Vatra Dornei...)? Școala cu clasele I-VIII din Păgaia poartă numele lui Iosif Gâlgău, SAM Dobrești a devenit Liceul Tehnologic Dobrești.
Unor directori sau directori adjuncți le-a expirat mandatul la 31 august. Prin decizia generalului Dorel Luca, în urma propunerilor făcute de comunitatea locală, au fost numiți directori noi (la Săcuieni, Finiș...). Consiliul de administrație din școli s-a lărgit, cuprinzând 7-11 membri, după caz (mărimea unității de învățământ). De-acum vor avea reprezentanți în CA, consiliul local, dar și primarul, părinții (chiar doi reprezentanți), dar și elevii...
Se schimbă agenda bacalaureatului
Pentru clasele terminale de liceu (a XII-a și a XIII-a), cursurile se vor încheia în 27 mai, iar probele de competență nu se vor mai da în cursul anului școlar, ci după încheierea cursurilor:
6-8 iunie – proba A (comp. lingv. lb. română)
8-10 iunie – proba B (lb. maternă)
13-17 iunie – proba D (comp. digitale)
20-23 iunie – proba C (comp. lingv. lb. de circulație internațională)
27 iunie – proba scrisă la lb. română
28 iunie – proba scrisă la lb. maternă
29 iunie – proba obligatorie a profilului
1 iulie – proba la alegere a profilului și specializării
3 iulie – afișarea rezultatelor
4 iulie – depunerea contestațiilor
5-7 iulie – rezolvarea contestațiilor
8 iulie – afișarea rezultatelor finale.
Elevii de clasa a VIII-a vor încheia cursurile în 10 iunie
În perioada 13-15 iunie, se fac înscrierile pentru evaluarea națională
20 iunie – proba scrisă la limba română
21 iunie – la limba maternă
22 iunie – la matematică
24 iunie – afișarea rezultatelor (până la ora 14.00, iar de la 14.00 la 18.00 – depunerea contestațiilor)
25-26 iunie – rezolvarea contestațiilor
27 iunie – afișarea rezultatelor finale.
Proiecte... de proiecte
Și în noul an școlar care a început la 1 septembrie 2010, Inspectoratul Școlar Județean Bihor va derula nenumărate proiecte de formare profesională care se adresează tuturor cadrelor didactice (cursuri gratuite, prilej cu care se pot achiziționa 90 de credite, ele contând la formarea profesională obligatorie, o dată la cinci ani); unele se vor desfășura în parteneriat cu SIVECO, Tehne România, C.C.D. și inspectoratele școlare Timiș, București, Caraș-Severin, Alba, cu ONG-uri din Vrancea...
„La început de nou an școlar, îndemn dascălii bihoreni să-și facă meseria cu profesionalism, așa cum au făcut-o și până acum. Mulțumiri pentru modul în care au înțeles să răspundă chemării I.S.J. în perioada desfășurării bacalaureatului, când sindicatul anunțase boicotarea examenului de bacalaureat. Să privească cu speranță înainte”, a conchis generalul Dorel Luca. (Ovidiu DAN)

Trimite email
duminică, 3 martie 2024, 15:13:59 Ora standard a Europei de Est