Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educativ „Sănătatea Terrei - sănătatea noastră!”

Un parteneriat între trei licee orădene

Proiectul educativ „Sănătatea Terrei - sănătatea noastră!”

Acest proiect se va derula pe tot anul școlar 2010-2011, fiind un parteneriat între trei licee orădene: L.P.S. „Bihorul”, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” și Colegiul Economic „Partenie Cosma”.

Din fiecare școală, un grup de elevi, în special de liceu, dar și elevii clasei a III-a de la liceul sportiv, și-a propus mai multe acțiuni: ecologice, de cunoaștere a ariilor protejate din județ, dezvoltarea spiritului artistic și de voluntariat, educația populației pentru a respecta mediul și a proteja animalele, constientizarea necesității de a economisi apa și alte resurse naturale etc.
 Dintre acțiunile derulate până în acest moment amintim: „Dacă noi putem... vor putea și alții”- acțiuni de igienizare și salubrizare a zonei limitrofe liceului sportiv - coordonatori, prof. Tunde Szucs și prof. Georgeta Susa – L.P.S. „Bihorul”; „Să iubim și să protejăm animalele” - vizită la Zoo cu ocazia lunii animalelor (octombrie) - coord. prof. Daniela Ghiuro; în 12 oct’10, un grup de peste 40 de elevi din clasele a X-a C, a X-a J și a III-a de la L.P.S. și C.E. „P. Cosma”, împreună cu prof. M. Reblean și Georgeta Susa, a vizitat Grădina Zoologică, având-o ca și „ghid” pe doamna prof. Daniela Ghiuro; înainte de a face turul propriu-zis al celor aproape 4 hectare, cât are actualmente Zoo Oradea, elevilor li s-au prezentat poze din Atlasul Zoologic, elevii fiind puși în temă cu grupele de animale; cei mai mici au adus fructe și legume, pe care le-au dat în special erbivorelor: cerbul a fost foarte bucuros, căprioarele, iezii, poneii și caii au primit de la elevi câte un supliment de vitamine din morcovi, mere, cartofi etc…La rândul lor, tot cei mai mici vizitatori au fost plăcut surprinși de spectacolul pe care îl fac maimuțele la sosirea vizitatorilor. Cu toții am admirat frumusețea lui Tutu – leul, considerat pesemne cel mai mare mascul din captivitate din Europa, care are, la cei 5 ani, peste 270 de kilograme, leoaica Maci - deosebit de prietenoasă, dar și urșii, care au făcut tumbe pentru a primi și ei un bonus! Elevii au fost mișcați de ceea ce au văzut și mai ales de ceea ce au aflat, fiecare animal având povestea sa, pe care, din păcate, nu o poate spune! În final, elevii au admirat frumusețea celor șase pui de leu întreținuți timp de șase luni în grădina proprie de prof. Daniela Ghiuro, în 2009.
„Natura nu cere să fim geniali, ajunge să fim raționali!”
 În proiect, vor urma alte acțiuni, precum: „Orașul meu, între om și natură” - Lic. T. „A. Lazăr” - coord. prof. E. Negru și Anca Neag, „S.O.S. APA” - coord. prof. Maria Reblean – L.P.S., vizită la Grădina Botanică din Cluj-Napoca (echipa de proiect), Ziua Pământului, Ziua mondială a mediului...
 Toate acțiunile derulate, atât separat, cât și împreună cu elevii de la cele trei licee, au ca materiale informative pliante de la A.N.P.M., referate de pe internet, poze și articole de specialitate (toți coordonatorii fiind profesori de fizică – chimie - biologie). Proiectul urmărește dezvoltarea capacității tinerilor (elevilor) de a respecta mediul, dezvoltarea spiritului civic și responsabil față de cei din jur, voluntariatul și acțiunile care nu solicită un efort deosebit (să păstrezi mediul curat nu-ți cere atâta efort). Acțiunile noastre au ca motto ceea ce afirma M. Fulger: „Natura nu cere să fim geniali, ajunge să fim raționali!” (Daniela Ghiuro)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:09:58 Ora standard a Europei de Est