Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La „Mihai Viteazul” se învață Gastro-reform – Tradiții și reformă în alimentație

În cadrul unui proiect cu partenerii din Ungaria

La „Mihai Viteazul” se învață Gastro-reform – Tradiții și reformă în alimentație

În 4 februarie 2010, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, a fost lansat proiectul „Gastro-reform - Tradiții și reformă în alimentație”, proiect câștigat de „Eötvös József Szakképzõ Iskola és Specialis Szakiskola” din Berettyóújfalu (Ungaria) – liderul de proiect, respectiv Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea – partener de proiect.

Cele două școli partenere derulează, cu succes, proiecte finanțate de Primăria municipiului Oradea, încă din anul școlar 2006-2007 (când s-a început cu proiectul „Specific culinar în Euroregiunea Bihor – Hajdu Bihar); în 2007-2008: „Sărbătorile tradiționale unesc popoarele”, iar în 2008-2009: „Tradițiile gătitului în aer liber în Euroregiunea Bihor – Hajdu Bihar”. 
Acțiunea este cuprinsă în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria - România 2007 - 2013, program finanțat de Uniunea Europeană prin „Fondul European de Dezvoltare Regională”. Valoarea proiectului este de 123.799,60 euro.
Joi - o cină reformistă
Joi seara (14 octombrie 2010), partenerii de proiect s-au întâlnit într-un local select  din Oradea (la Grandhill Business Center – restaurant, sală de biliard, tenis de masă și alte jocuri de societate) pentru o cină reformistă, dorind să demonstreze „că se poate mânca bine... și sănătos, pe baza unui meniu întreg compus doar din preparate reformiste”, după cum a ținut să sublinieze directorul colegiului, prof. dr. Ruben Filimon. Exact cu o săptămână înainte (pe 7 octombrie), s-a mâncat reformist în Ungaria, cu preparate gătite de partenerii din Ungaria. Acum, meniul reformist a fost gătit de cei de la „Mihai Viteazul”, îndrumați de echipa managerială (prof. dr. Ruben Filimon – asistent manager, Georgeta Erdei – responsabil cu activitățile teoretice, Nogradi Marta – responsabil cu activitățile practice și maistrul Florica Radu). La prezentările în power point care au însoțit prezentarea meniului a pus umărul echipa de informaticieni: Nagy Aurelia, Kusnyer Vasile și Catona Valeria. Invitat special al manifestării a fost dl Gheorghe Tonț - reprezentantul Consiliului Județean Bihor.
„Interes pentru preparatele reformiste există, ne-am convins și cu ajutorul sondajului de opinii realizat în rândul populației, prilej cu care au fost împărțite 2.000 de chestionare și 100 în unități de alimentație publică din Oradea și județ, la fel și în Ungaria. Copiii participă cu foarte mare plăcere, iar pentru ei este un curat câștig, pentru că se familiarizează cu un alt tip de alimentație. Ca produse finale, vom scoate o culegere cu rețete bilingv cu preparate reformiste, precum și un material auxiliar – „Ce trebuie să știm despre gastronomie”. În cadrul concursului online publicat pe web, vom premia cele mai bune rețete postate (cu fotografia produsului)”, ne-a declarat dna prof. Georgeta Erdei.
Să mai spunem că joi seara, preparatele reformiste (canapele cu vinete și roșii, sărmăluțe cu ciuperci, cremă de brocoli cu crutoane graham, ruladă din piept de pui cu sos de cașcaval și piure surpriză, parfe de scorțișoară cu mac și sos de fructe confiate) au fost „asezonate” cu muzică de calitate, muzică populară românească și maghiară, interpretată live de reprezentanții celor două școli partenere. De la „Mihai Viteazul” a cântat și încântat Daria Herlaș (din XII H), de loc din Stracoș – Drăgești. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La „Mihai Viteazul” se învață Gastro-reform  – Tradiții și reformă în alimentație.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:14:21 Ora standard a Europei de Est