Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

E.C.O.G.A.I.A

La Liceul de Artă, un nou proiect Comenius

E.C.O.G.A.I.A

Începând cu acest an școlar, Liceul de Artă din Oradea are deosebita onoare de a fi beneficiara unui nou proiect de tip Comenius multilateral al cărui acronym e E.C.O.G.A.I.A.(Education pour construire et optimiser la gestion active et interculturelle a l’environnement, în traducere „Educația pentru construirea și optimizarea gestionării active a mediului înconjurător).

Școala coordonatoare este College Via Domitia - Poussan, Franța, la proiect participând și școli partenere din Italia și Spania. Liceul nostru are o colaborare bătătorită timp de șapte ani cu acești parteneri.
În sinergie cu partenerii pe parcursul celor doi ani, vor fi aplicate practici didactice centrate pe inovație și creativitate.
Tema proiectului o reprezintă protecția mediului.
Proiectul își propune să dezvolte la elevi o cultură a calității vieții și are ca obiectiv să-i facă să înțeleagă ce înseamnă a exista prin mediu și să acționeze adecvat în favoarea mediului.
Vom realizare cu partenerii proiectului activități comune, practici ecologice (site web internațional al proiectului, comunicarea cu elevii UE prin intermediul poștei electronice, crearea Ghidului european al tânărului ecologist).
Ne-am propus activități practice în fiecare lună, cum ar fi: realizarea din materiale reciclabile a obiectelor necesare împodobirii bradului, a mărțișoarelor, obiectelor de artă, creații vestimentare. Acestea se vor finaliza prin expoziții și parada modei.
Vom crea două spații verzi, câte unul în fiecare curte a liceului și vom colecta selectiv deșeurile, vom igieniza, vom planta puieți, vom realiza broșuri și un calendar pentru anul 2013 cu realizările acestui proiect în imagini.
Miercuri – lansarea proiectului
Miercuri, 13 octombrie 2010, a avut loc lansarea oficială a proiectului în curtea școlii. La manifestare au participat elevii, profesorii și părinții acestora. Câte un elev din fiecare clasă avea un balon verde pe care era inscripționat un obiectiv, iar pe spatele fiecăruia era câte o literă din acronimul proiectului. Prin această lansare de baloane, am dorit ca aceste obiective să fie răspândite, citite și urmate de cât mai mulți cetățeni ai UE. Lansarea a fost acompaniată de orchestra de cameră a liceului (dirijată de dna prof. Nagy Viola), care a interpretat piesa „Dansuri”, de Frantz Schubert. Cu toții eram îmbrăcați în verde - culoarea mediului, a naturii, a vieții. La școală a fost constituită o echipă de lucru, formată din profesori și elevi, intitulată „Pronatura” din care fac parte și doamna director, prof. Doina Marcu, directorul adjunct, doamna profesor Iurea Irina, iar responsabilul de proiect este doamna profesor Sorina Tivadar. (S. T.)

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 17:12:04 Ora standard a Europei de Est