Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala din Păgaia și-a ales patronul spiritual

Pretutindeni, Omul sfințește locul!

Școala din Păgaia și-a ales patronul spiritual

„Zilele școlii”, desfășurate de curând la Școala cu clasele I-VIII din Păgaia, au prilejuit un eveniment cu o încărcătură emoțională deosebită: școala și-a ales patronul spiritual.

De-acum, școala va purta numele învățătorului de odinioară, Gâlgău Iosif, cel care în anul 1937, ajunge învățător în satul Păgaia, unde funcționează până la începerea celui de-al doilea război mondial. În 1946, își reia activitatea, iar în documentele școlare din acea vreme figurează chiar director al școlii, fiind singurul cadru didactic calificat, fost absolvent de școală normală (echivalentă cu un liceu pedagogic). Tot din aceleași documente școlare mai aflăm că școala din Păgaia a primit 150 de mii lei pentru construirea unui nou local, deoarece cel existent era, de fapt, o casă compusă din două camere cu tărnaț (pridvor), cu pereți din pământ bătut și cu dușumea din lut. În această idee, în februarie 1946, convoacă o adunare populară la care participă 100-150 de persoane, cărora le împărtășește gândurile sale de a ridica din temelii o nouă clădire, cea existentă fiind nefuncțională și neîncăpătoare. Cei mai mulți localnici prezenți nu au fost de-acord cu construirea unei noi școli, din pricină că trebuiau să contribuie cu zile de muncă, bani și cereale... În cele din urma, însă, la îndemnul inimosului învățător, locuitorii satului sunt de acord cu construirea unui nou local. În acest sens, se alege un comitet de organizare pentru ridicarea noii școli.
Datorită frământărilor politice și sociale din acea vreme, i s-au pus nenumărate piedici, ba chiar a ajuns  să fie anchetat. Cu toate neajunsurile și loviturile primite, rămâne neclintit în hotărârea sa și face demersuri, adresându-se Ministerului Economiei și Finanțelor Naționale din acea perioadă, Ministerului Învățământului, Prefecturii, Consiliului local, apelând la diferite mijloace care să-i permită obținerea autorizației de construcție. Pe bază de tabele, sătenii sunt solicitați să contribuie cu zile de muncă, bani și donații în cereale. Este adusă piatră de fundație de la gara Tășnad, cu utilaje proprii, căruțe trase de boi și vaci, este arsă cărămidă pentru pereți, 85.000 de bucăți. Se procură materialul lemnos de la Remeți, se recuperează diferite materiale, lemn și cărămidă din demolarea unor case și grajduri. Sunt prestate zeci de zile de muncă, sunt adunate tone de cereale.
La 13 mai 1947, se toarnă fundația pentru noul local. În anii 1950-1951 se dau în folosință primele săli de clasă. Din motive salariale, învățătorul părăsește localitatea lăsând satului Păgaia un edificiu demn chiar de zilele noastre, o construcție solidă, cu parametri de igienă școlară corespunzătoare. Spre bătrânețe, se adresează astfel locuitorilor satului Păgaia, celor care i-au dat ascultare, care cu priceperea minții și cu truda palmelor au construit noul local: V-am admirat în intimitatea mea pentru că voi v-ați sacrificat în felul vostru ca să fiți lumină pentru școală”. Acest mesaj al învățătorului Gâlgău Iosif a fost inscripționat la loc de cinste în localul școlii.
În semn de mulțumire și înaltă cinstire, conducerea școlii (director, profesor Chiș Gheorghe), locuitorii satului, elevi, părinți, cadre didactice și Consiliul local au organizat un parastas la biserica din sat pentru pomenirea tuturor celor care în acele vremuri au renunțat la puțin din puținul lor pentru a ridica o școală, făurind un local, izvorâtor de lumină, școala care de azi o să-i poarte numele. Cu această ocazie a avut loc sfințirea plăcii cu noua denumire a școlii, citindu-se decizia Inspectoratului Școlar Județean Bihor, care, în conformitate cu legislația de atribuire a denumirii unităților școlare, aprobă denumirea de Școala cu clasele I-VIII „înv. Gâlgău Iosif” din satul Păgaia, comuna Boianu Mare.
„Acesta a fost dascălul satului Păgaia, și ca și el zac în neștire și necunoaștere atâția și atâția prin satele românești”, ține să sublinieze directorul școlii, domnul profesor, vrednic de admirație, Gheorghe Chiș, care, la rându-i și-a propus să facă apostolat la Păgaia. (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:34:24 Ora standard a Europei de Est