Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Lansări de carte, autori: Ion Pițoiu Dragomir și Florin Horvath

Eveniment cultural, la Biblioteca Județeană “Gheorghe Șincai”

Lansări de carte, autori: Ion Pițoiu Dragomir și Florin Horvath

Comanderia Sf. Mina Oradea, Ordinul Templierilor, a organizat, vineri (5 noiembrie 2010), în amfiteatrul Bibliotecii Județene “Gheorghe Șincai” din Oradea un eveniment cultural de excepție: Scriitori și operele lor.

Cu acest prilej au fost lansate cărțile a doi autori sălăjeni: Ion Pițoiu Dragomir și Florin Horvath.
După cuvântul de deschidere rostit de cavaler Sergiu Coroiu (moderatorul manifestării), de prezentarea celor doi autori s-au ocupat prof. Mircea Chirilă și Vasile Todinca.
Ion Pițoiu Dragomir este scriitor sălăjan, fost profesor la Zalău. La vârsta de 70 de ani, se menține încă tânăr ca spirit; este membru al Uniunii Scriitorilor din România și a ajuns la al douăzeci și cincilea volum publicat
Distinsul profesor Viorel Chirilă i-a prezentat volumele de poezie: „Pergole pe fulger”, editura Delta III, București, 2010, „Fire de Mare Șal”, ed. Delta III, București și romanul „Fracul de lut”, ed. Rao Internațional, București, 2010.
Privit prin prisma celor trei lecturi, dl profesor în consideră pe Ion Pițoiu Dragomir drept „un poet de factură neoxpresionistă moderată, receptiv la formele alienării condiției umane contemporane. Scrie o poezie în care esențializează stări de spirit particulare revelate de contemplarea lumii de azi. Ochiul poetic se îndreaptă cu luciditate spre cotidianul banal inocent, sublimul naturii, aspirațiile idealizante ale creatorului așezate în opoziție cu degradările registrului moral. Poetul apelează discret la ironie, sarcasm în fața peisajului social-politic contemporan, dar caută și rigoarea și esențializarea emoției în tiparul celor șaptesprezece silabe ale haiku-ului japonez.
Face din cărțile sale adevărate obiecte estetice, îmbinând tensiunea versului cu explozia cromatică a acuarelei. Este în aceeași măsură o conștiință ludică, ce inventează jocuri de cuvinte, cum e și titlul „Fire de Mare Șal”(cu sens de imaginar poetic, poezie, zbor al imaginației, neîngrădire, altitudine spirituală), cu intenția de ambiguizare a discursului poetic. Poemele se constituie pe tensiunea abil regizată între sublimul lumii și expresiile degradării, între expresiile luminii, desfășurările curcubeului, întrupările de rouă, tandrețea iubirii, zonele de taină, fluidul inefabil și încrâncenările și meschinăria lumii.
Romanul „Fracul de lut” este o creație de factură postmodernă prin modul în care reutilizează parodic structuri din romanul de aventură, fresca socială, basmul cult, romanul alegoric sau parabola epică. E un adevărat Satiricon al epocii noastre ieșite din matcă, în care se remarcă densitatea episoadelor, ineditul întâmplărilor, ritmul epic alert, valoarea simbolică a unor personaje și episoade, confruntarea dintre gândirea diabolică și atitudinea umanistă în fața istoriei. Situațiile de viață sunt când veridice, când fantastice sau alegorice, ținta autorului este de a arăta mereu tragica dialectică a răului care alterează ordinea lumii, într-o manieră parodică, tensionată dar și zâmbitoare. Rezultatul demersului scriptural este un amalgam subtil de evenimante epice care oferă tabloul unei lumi burlești dar și tragice, cu destine caricaturale traversând o gravă criză a valorilor, în care relațiile de putere anexează și infestează autenticul și ordinea lumii”.
Florin Horvath
Este cofondator al Cenaclului literar județean „Silvania”, colaborator a mai multor reviste și publicații: Transilvania, Steaua, România literară, Echinocțiu, Silvania, Tribuna, Vatra, Graiul Sălajului, Caiete silvane, precum și fondator al ziarelor de opinie „Șopârla” și „Clepsidra”, colaborator al ziarului „Opus” pentru Republica Moldova, cofondator al revistei de cultură „Silvania”...
Despre Florin Horvath și romanele sale ne-a vorbit dl Vasile Todinca.
„Dl Florin Horvath este cunoscut publicului larg pentru romanele istorice ale domniei sale „O lacrimă pentru Măria Sa”, „Voievodul Albastru” (premiul Duiliu Zamfirescu al Uniunii Scriitorilor, în 2001), și „Un templier la Sarmizegetusa”. În calitatea sa de membru al Ordinului Cavalerilor Templieri (unde are al doilea rang ca importanță în România) și al Francmasoneriei, dl Florin Horvath a publicat și studii de specialitate despre și pentru aceste organizații, „Coroana celor șapte maeștri” (2001), Îndreptar francmasonic (2004), 125 de ani de lumini și umbre în francmasoneria românească (2005).
Domnul Florin Horvath are și o calitate mai puțin cunoscută de publicul larg, el este Prior al Transilvaniei, Maramureșului, Crișanei și Banatului în cadrul Ordinului Suprem Militar al Templului de la Ierusalim. Istoria acestui Ordin începe puțin după prima Cruciadă, lansată de Papa Urban al II-lea, în anul de grație 1118...
Scriitorul sălăjan Florin Horvath face parte dintr-o categorie rară de slujitori ai cuvântului. Probabil majoritatea cititorilor Domniei sale i-au cunoscut scriitura datorită romanelor istorice „O lacrimă pentru Măria Sa” ori „Voievodul Albastru”. În ultimii ani, Florin Horvath a dat o nouă turnură preocupărilor sale scriitoricești, îmbinând cercetarea istorică, scrisul și „iluminarea” asupra unor aspecte ținute ascunse din istoria poporului român: dacii dinaintea cuceririi romane. După romanul „Un templier la Sarmizegetusa”, prin care ne-a pregătit pentru ce avea să vină, iată că cercetările sale au luat forma unui studiu cu un subiect despre care el însuși recunoaște că se așteaptă să fie contestat și controversat – „Legenda Marelui Zalmoxis”. Subiectul cărții stârnește atât imaginația, cât și curiozitatea cititorului care ar vrea să afle mai multe despre această perioadă a poporului nostru, „despre străvechile noastre rădăcini”. Autorul de față tranșează ideea „că nu suntem o seminție lipsită de protoistorie”, făcând dovada unei forme de scrieri, a unui străvechi alfabet. De altfel, Florin Horvath aduce prin cartea sa cel puțin două elemente de noutate: legenda integrală a zeului dac Zalmoxis și alfabetul dacic despre care s-a presupus că nu există...”. L-am citat astfel pe dl Vasile Todinca, cel care l-a „descifrat” atât de bine pe scriitorul și cercetătorul Florin Horvath. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lansări de carte, autori: Ion Pițoiu Dragomir și Florin Horvath.

Trimite email
joi, 6 noiembrie 2025, 19:11:03 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...