Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Simpozionul „Oradea – orașul meu frumos și îngrijit”

Joi, la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”

Simpozionul „Oradea – orașul meu frumos și îngrijit”

Între 15 mai și 15 noiembrie 2010, elevi din mai multe clase liceale de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea participă la un proiect local finanțat de Primăria Oradea (cu suma de 5.000 de lei).

Joi (4 noiembrie 2010), în amfiteatrul gojdiștilor, s-a desfășurat simpozionul „Oradea – orașul meu frumos și îngrijit”. Cu o zi înainte (miercuri, 3 nov.), membrii echipei de proiect au participat la ecologizarea malului stâng al Crișului Repede, prilej cu care au fost împărțite pliante (cu cele zece sfaturi practice pentru economisirea energiei electrice).
În cadrul simpozionului, au fost prezentate: macheta platformă a municipiului Oradea (creată de aceiași admirabili liceeni din XI B, care, anul școlar trecut, ne-au prezentat o machetă a orașului văzută de ei în perspectiva următorilor 100 de ani; autorii actualei machete sunt: Sergiu Doboș, Mădălina Macarie, Paula Iovan, Flavia Bonțe, Adrian Culici, Vlad Vâlceanu, Florina Heredea, Oana Marcu și Ioana Betea); Cosmin Delea și echipa sa (din XII C) au prezentat „Panoul solar” (pentru încălzirea internatului colegiului), iar Carina Ghiță și Delia Roman (din XII D) – „Becuri economice”. De economisirea energiei electrice („Energia azi și mâine”) s-au ocupat și au împărtășit opinii Andrei Ignat, Gabriel Vârtop și Celia Bud (din XI B). Alexandru Tiriteu, Paul Goina, Mircea Negruțiu, Lidia Piscoi și Mirabela Ursădan (din X F) ne-au captat atenția cu proiectul lor meteo, elaborat în urma excursiei făcute la sfârșitul lunii octombrie la stația meteo de la Stâna de Vale. Alex Negrean (din VI B) ne-a surprins cu „Jurământul micului om de știință” (din care cităm: „Jur să-mi folosesc cunoștințele științifice în folosul Omenirii. Promit să nu fac rău nimănui pe parcursul drumului pe care îl voi urma pe calea cunoașterii. Voi fi curajos și grijuliu în căutarea unor cunoștințe mai vaste privitoare la misterele ce ne înconjoară...”).
Din cuvântul de deschidere, rostit de coordonatorul de proiect, prof. Lucia Curta, dar și din discuțiile avute cu parte din membrii echipei de proiect (prof. Dora Anderson, Daniela Berchez, Dorina Iova, Ana Poinar și Cristina Ignat, cărora li s-a alăturat și contabil Leontina Pașc), aveam să aflăm scopul și obiectivele proiectului.
Prin realizarea acestui proiect, dorim să dezvoltăm în rândul elevilor spiritul de inițiativă, comunicarea, un schimb de bune practici în vederea formării unei educații ecologice demne de un cetățean european. Prin aceste activități, ne-am propus să dezvoltăm conștiința copiilor cu privire la natură și mediu, prin oferirea de informații cu caracter interdisciplinar, prin punerea în aplicare a regulilor de ocrotire a mediului înconjurător. Indiferent de vârstă, avem obligația morală de a forma un comportament ecologic încă din primii ani de școală. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Simpozionul „Oradea – orașul meu frumos și îngrijit”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:30:26 Ora standard a Europei de Est