Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea

O nouă ediție de succes a „Zilelor școlii”

La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea

Prof. Adriana Bunea – directorul Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea – este unul dintre managerii de succes ai școlii bihorene.

Pregătirea profesională, experiența la catedră, trăsăturile de personalitate și flerul său de om de succes, toate au demonstrat și demonstrează că e omul potrivit la locul potrivit, directorul care sfințește locul, așa cum sunt mulți alți manageri de școli în municipiul Oradea și nu numai, născuți, iar nu făcuți... pentru a conduce.
Modul în care a organizat „Zilele școlii”și „Zilele porților deschise”, precum și toată politica și strategia managerială adoptate pe parcursul întregului an școlar, se văd în procentele importante cu care a crescut efectivul de elevi pe clase, de la o medie de 17,2, anul acesta s-a ajuns la 21 de elevi, iar în clasa I, germană, sunt 28 de elevi.
Liceul german are în prezent 20 de clase, dintre care nouă la ciclul primar (cinci la secția germană și patru la secția română), opt la gimnaziu (una la secția maghiară, trei la secția română și patru la germană), trei clase de liceu, cu un efectiv total de 408 elevi, în cele 20 de clase.
Preșcolarii au „curtat”, ieri, liceul german  
De la ora 9,13, mai bine de o oră și jumătate, am „monitorizat” activitatea la clasele ciclului primar, unde „sărbătoarea” a început după ora 9.30, chiar dacă de la ora 8.00, părinții (și nu numai) puteau asista la lecțiile deschide de la toate clasele (primare). Noi am optat pentru lecțiile-experiment de la clasa a III-a B, conduse cu măiestria-i cunoscută de prof. Krisztina Vasi, un pedagog de excepție (de la care s-a „molipsit”, pesemne, și Marius – „prietenul copiilor”). Prietenii știu de ce! Cu tot felul de recipiente pe masă, Krisztina și elevii săi au „măsurat” din ochi apa curată (și colorată cu cerneală) din vase, au cântărit „apa” îmbibată în șervețele, vata și biluțele de cauciuc, pentru a demonstra proprietățile apei și ale corpurilor prezentate în cadrul experimentelor, experimente care s-au dovedit a fi, ca și anul trecut, o adevărată revelație pentru elevi.
Surpriza ediției din acest an aveam să o descoperim în clasa I A și se numește prof. Mariana Lucaci (pe care o știam de mulți ani, de la Liceul Teologic Greco-Catolic, un dascăl de calitate care face cinste învățământului românesc). Cu ghiozdanul în brațe, doamna profesor începuse să le prezinte preșcolarilor de la Grădinița nr. 16 (însoțiți de prof. Rodica Balog) și celor de la Grădinița nr. 30 (îndrumați de prof. Simona Badea) „piesele de greutate” ale școlarului. Elevii săi erau postați în fața clasei, spre a lăsa locul lor în bănci și pe saltele oaspeților dragi. Unul câte unul, școlarii, deghizați în personaje de poveste, au ieșit în față să se prezinte și să capteze atenția celor mici. Doamna învățătoare le-a spus povestea cu tâlc a „Pomișorului fermecat”... Concluzia dascălului a fost aceea că „Toți copiii sunt cuminți, iar omul e ca pomul!”
Un spectacol de pomină
Ajungând într-un târziu și în sala de sport, aveam să ne crucim de atâta mulțime de copii, câtă frunză și iarbă, preșcolari cu zecile, ca să nu spunem o cifră rotundă... de peste 160, vorba doamnei director. Micii spectatori erau numai ochi și urechi la mătușa Mărioara și la Ionică. Cei doi fugeau unul după altul prin cânepă spre deliciul general. În fața copiilor, au venit tot felul de personaje de poveste, interpretate admirabil de elevii doamnei învățătoare Emilia Huza (un alt dascăl de top, cu vechi state de plată).
Un tort câștigător și artiști de artiști
După orele amiezii, mergând spre „sala de sport” a gimnaziștilor și liceenilor, privirea ne-a căzut pe tortul clasei a VIII-a A. Elevii câștigători la concursul culinar tocmai începuseseră să-l felieze și să se înfrupte din el. Alături era dirigintele clasei, prof. Adina Veteși.
În sala de sport erau așteptate cu sufletul la gură „vedetele” de liceu... să se dea în spectacol. Printre marii actori ai clasei a X-a A, care păreau cel puțin de-a XII-a, aveam să descoperim un intrus, artist de artist și elev „model” prin comportament, care o ascundea și o „imita” (perfect la voce) pe doamna director (Adriana Bunea). În urma „săpăturilor” efectuate, aveam să descoperim că elevul-actor fusese chiar doamna director (în carne și oase), strașnic deghizată pentru a prezenta împreună cu liceenii din a X-a A „Școala de-a lungul timpului”!
Povestind cu Liana Teaha și Adina Veteși, doi dintre profesorii puternic ancorați în organizarea și desfășurarea manifestărilor, aveam să ne edificăm asupra întregului program pus în undă de „Ziua școlii”: concursuri de cultură generală și de ilustrație de carte, dar și  expoziție de carte (amenajată de doamna bibliotecar, prof. Mariana Trofin), aranjamente cu specific autumnal, concurs de artă culinară, atelier de studiu (cabinet de orientare școlară și profesională), atelier de autocunoaștere și desen (pus la cale de psihologul Carla Florin și prof. de sprijin Violeta Bobotan, cu concursul dnei prof. Carmen Ilisie), concurs de dans (menuet), concurs de recitări, „Un pedagog de școală nouă” (dramatizare, cu actorii clasei a VI-a B), workshopuri cu semințe și castane, aranjamente și alte invenții ale celor din ciclul primar (conduse de prof. Dorina Bratiș, înv. clasei a IV-a A), alte și alte activități pregătite pentru preșcolari de învățătorii și profesorii din ciclul primar (între care și dna Ellenes Jakobffy Emese, de la clasa a IV-a B). Doamna director, prof. Adriana Bunea, s-a arătat deosebit de încântată de succesul pe care l-au avut și în acest an „Ziua porților deschise” (în 20 octombrie) și „Ziua școlii” (ieri, miercuri, 10 noiembrie). „Revelația ediției au fost cei peste 160 de copii preșcolari, care ne-au trecut, astăzi (miercuri –n.n.) pragul, de la opt grădinițe (nr. 45, 31, 37, 43, 30, 16, 36 și 27), în ciuda ploii și a atmosferei de plumb care nu ne-au slăbit deloc. Prezența celor mici ne-au mobilizat enorm, ne-au dat încredere și putere să trecem peste toate neajunsurile. Am găsit înțelegere și deschidere și la Primăria Oradea, la domnul primar ( Ilie Bolojan), și tragem speranțe că vom reuși să înfăptuim și alte obiective pe care ni le-am propus, care nu țin de noi, ci de administrația locală, cum ar fi o sală modernă de sport... ”, a conchis doamna director, prof. Adriana Bunea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea.   

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 14:28:48 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...