Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Dezbateri asupra aplicării legislației specifice sistemului național de învățământ”

Consfătuirea națională a consilierilor juridici

„Dezbateri asupra aplicării legislației specifice sistemului național de învățământ”

Numeroasele conflictele în justiție privind salarizarea, precum și nenumăratele procese deschise în ultima vreme de sindicate au determinat factorii de decizie din Ministerul Educației să organizeze o întâlnire națională cu toți juriștii din sistem.

Astfel, juriștii din cadrul inspectoratelor școlare județene și din universitățile de stat s-au reunit pentru trei zile la Oradea, la hotel „Continental”, în cadrul  Consfătuirii naționale a consilierilor juridici. 
Aproximativ 74 de juriști din educație, plus responsabili din Ministerul Educației au pus la cale o strategie comună și unitară pentru a face față avalanșelor de probleme litigioase, care deja au început odată cu introducerea legilor de reducere a salariilor. Consfătuirea (cu titlul generic „Dezbateri asupra aplicării legislației specifice sistemului național de învățământ”) a fost deschisă oficial, joi după-amiază. Moderatorul lucrărilor a fost însuși generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prof. Dorel Luca. Șeful inspectoratului școlar a vorbit despre descentralizarea sistemului de învățământ. Invitat de onoare la întâlnirea juriștilor din Educație a fost Violett Margareta Blaga, ea însăși fost angajat pe postul de director în cadrul Direcției Juridice și Contencios în Ministerul Educației. Prezent la deschiderea lucrărilor, prefectul Gavrilă Ghilea le-a transmis juriștilor o realitate constatată personal în urmă cu două zile, când a primit o delegație a dascălilor care au ieșit în stradă: „Ne confruntăm cu ample proteste și revendicări sociale, iar dumneavoastră trebuie să găsiți drumul legal pentru rezolvarea lor. Poate că învățământul românesc a fost supus la prea multe experimente, fiecare nouă guvernare încercând să schimbe ce a moștenit și să-și impună propria viziune, dar în final cine a avut de pierdut a fost tot învățământul”. După intervenția prorectorului Elena Bonchiș, de la Universitatea din Oradea și a domnului prof. univ. dr. ing. Chereji Ioan de la Facultatea de Protecția Mediului din Oradea, frâiele dezbaterilor au fost preluate de Ioana Mihăilă, director general în cadrul Ministerului Educației, care a intrat direct în miezul problemelor. Reprezentantul ministerului de resort i-a invitat pe juriști la discuții, fiecare din ei relatând tipul de litigii pe care le susțin în instanță, unele câștigate, altele pierdute. Tema majorității covârșitoare a proceselor susținute de juriștii din toată țara este evidentă, litigiile salariale situându-se în frunte. O altă categorie de spețe pe care le-au dezbătut juriștii din Educație se referă la alte tipuri de indemnizații revendicate de cadrele didactice, ca de exemplu, sporuri pentru mame, acordarea primelor de vacanță,  indemnizații acordate la pensionare și  reîncadrări pe posturi.
Dacă prima zi a consfătuirii a fost dedicată generalităților și discuțiilor privind descentralizarea, vineri s-a dezbătut modul de salarizare a personalului didactic și litigiile juridice generate. Juriștii au discutat atât pe spețe concrete întâlnite în ultimii ani, cât și pe cele aflate acum pe rolul instanțelor. Sâmbătă, consfătuirea juriștilor din educație s-a încheiat cu clasicele concluzii și, de asemenea, cu propunerea juriștilor de a înființa un sindicat al lor, după cum aveam să aflăm de la consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, jr. dr. Ramona Bacter. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Dezbateri asupra aplicării legislației specifice sistemului național de învățământ”.

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 19:27:11 Ora standard a Europei de Est