Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Am „asediat”... Cetatea Oradea!

În „Săptămâna fără TV”

Am „asediat”... Cetatea Oradea!

Fiind în „Săptămâna fără TV”, proiect implementat de Zibo Help din Satu Mare și Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, am organizat o acțiune în cetate, la care au participat elevii clasa a IX-a I, după terminarea cursurilor.

Elevii au fost foarte încântați de idee, având și informații direct de la „sursă” (de la istoricul cetății, dl Noane Dumitru). Pentru început le-am prezentat și eu câteva detalii, deoarece în 1998, am organizat prima tabără internațională în cetate, în calitate de președinte al unui ONG - Youth Action For Peace sau Mișcarea Tinerilor pentru Pace, la care au participat 15 voluntari din Italia, Germania, Spania, Slovacia, Ungaria și România, încercând, cu mari eforturi, să facem un pic de curățenie în corpurile J și L. Acum, dl Noane ne-a prezentat câteva date despre istoria zbuciumată a cetății; în prezent, cetatea se află într-un proces de renovare totală (de câțiva ani).
 Din relatările „căpitanului” Noane, elevii au aflat că Cetatea Oradea este „legată”, ca istorie, de istoria Ungariei, de regele Ladislau I. Cetatea a fost construită în sec. XI-XIII, ca un castru cu ziduri de piatră, fortificată foarte puternic la acea vreme, având în colțuri turnuri de lemn; în secolele XIV-XV a suferit mai multe modificări, devenind un punct strategic foarte important pentru misiunile diplomatice ungare; în acea perioadă școlile se dezvoltau tot mai mult; aici a învățat și renumitul Nicolaus Olahus și alți cărturari și umaniști renumiți. Cetatea a fost asediată în mai multe rânduri de turci, tătari, mongoli..., dar a rămas de fiecare dată în picioare, din sec. XVIII fiind restaurată de mai multe ori, principii Transilvaniei îi dau forma pentagonală, cu cinci bastioane, ziduri puternice, mai multe corpuri interioare, cu un palat episcopal, cu o activitate administrativă și politică importantă; un șant cu apă termală din pârâul Peța o proteja în mod special. Cetatea a fost mult disputată între regii Ungariei și neglijată în perioada comunistă, până la distrugerea parțială a unor corpuri; abia în anii 2000, a început să i se redea importanța cuvenită, actualmente, așa după cum spuneam, se află într-un proces de renovare. Sunt foarte multe lucruri interesante de spus și de știut despre Cetatea Oradea, dar imposibil de aflat pe parcursul unei ore și ceva cât am stat noi în cetate. Elevii au fost captivați de explicațiile date de istoricul cetății, au pus mai multe întrebări și au plecat mulțumiți de toate câte au aflat la o lecție vie de istorie.
Să mai spunem că în același context au vizitat cetatea și elevii clasei a X-a C de la Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, însoțiți de prof. ing.Virgil Petruț și prof. ing Victoria Filip. (Daniela Ghiuro)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 03:52:15 Ora standard a Europei de Est