Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Adolescentul alergic

Sfatul medicului

Adolescentul alergic

Ne răspunde doamna doctor Carmen Băloiu - medic pediatru la Spitalul Clinic Municipal „dr. Gavril Curteanu” din Oradea.

Cronologic, adolescența reprezintă unul dintre cele două mari „macazuri” ale existenței omului: ieșirea din perioada copilăriei și intrarea în etapa vieții de adult. Modificările somatice (înalțime, greutate, proporții ale corpului) sunt însoțite de modificări endocrine (începerea activității glandelor sexuale), psihice (căutările - uneori furtunoase - pentru identificarea sinelui, precum și restructurarea raportului cu adulții) și sociale (lupta pentru ocuparea unui loc propriu în ierarhia socială a adulților). Toate schimbările somato-endocrine și psiho-sociale își pun amprenta asupra stării de sănătate de la această vârstă.
Spre deosebire de copilul mic, adolescentul este expus la un număr și o diversitate deosebit de mare de alergeni, atât datorită modificărilor interne fizico-psihice (care „forțează” tânărul să se miște, să circule), cât și angajamentului social (care implică activități în diverse locuri). Și programul școlar și activitatea practică obligă adolescentul la un efort fizic crescut, care poate induce crize de astm. La această vârstă crește mult frecvența expunerilor la praf (în clasă, sala de gimnastică, pe terenul de sport), substanțe chimice (laboratoare), poluanți industriali, gaze de eșapament (circulă mai mult prin oraș ca pieton sau ca posesor al unei biciclete), precum și - nu în ultimul rând - inhalarea fumului de țigară.
 La fel de drastice sunt modificările de alimentație, crescând mult expunerea la coloranți, conservanți și alte substanțe iritante sau potențial alergenice, care se găsec în „gustările” luate „în fugă”, pe stradă sau la fast-food-uri. Totodată crește și numărul de băuturi colorate, fără a mai socoti pe cele alcoolice, de care mulți adolescenți se simt atrași, dacă nu din plăcere, cel puțin pentru a-și da aere de adult.
Tot în adolescență apar obiceiuri noi sau hobby-uri: călăria sau plimbările cu câinele pot crea probleme copilului alergic. Chiar și contactul cu coloranți folosiți pentru pictură, și expunerile „inocente” din cinematografe, biblioteci publice, pot reprezenta factori declanșatori ai crizelor de rinită sau astm. Nu trebuie uitate schimbările mai frecvente ale mediului ambiant: vizite - uneori prelungite - la prieteni, dormitul în afara locuinței proprii (moteluri, cabane, case de vacanță) cu ocazia excursiilor la sfârșit de săptămână sau în vacanțe.
Evoluția bolilor alergice în cursul adolescenței urmează mai multe „modele”: *dispar complet simptomele (unele cazuri de alergie alimentară, de rinită și astm) *se ameliorează numai, dar persistă totuși *dispar semnele unui tip de boală alergică pentru a fi înlocuite de semnele altui tip de boală alergică *simptomele persistă neschimbate *manifestările se agravează *simptomele unei boli alergice se asociază cu alte tipuri noi de boală (apar în plus, la această vârstă, alergii la medicamente, astmul bronșic indus de aspirină etc...).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 20:43:46 Ora standard a Europei de Est