Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Organizarea și desfășurarea tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a și a VIII-a

MECT a reglementat

Organizarea și desfășurarea tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a și a VIII-a

01.09.2007
Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului a finalizat și publicat ieri, 31 august, pe site-ul http://www.edu.ro/, ordinul de ministru care aprobă Metodologia de organizare și desfășurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a și a VIII-a în anul școlar 2007-2008. Acest tip de evaluare înlocuiește Testele Naționale și are regim de teze semestriale.

Subiectele sunt elaborate în cadrul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, conform programei școlare parcurse până la data desfășurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa școlară și comunicate școlilor. Durata fiecărei teze cu subiect unic este de 2 ore din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.
Disciplinele la care se susțin teze în clasa a VII-a sunt următoarele: limba și literatura română, matematică, respectiv limba și literatura maternă
pentru elevii aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă. Elevii de clasa a VIII-a vor susține teze cu subiect unic la limba și literatura română, matematică și geografie sau istorie, la alegere. Elevii aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, vor susține o probă de limba și literatura maternă. Pentru aceștia din urmă, subiectele vor fi asigurate în limba maternă studiată.
În semestrul I, calendarul tezelor, comun pentru clasele a VII-a și a VIII-a, are următoarea configurație: 30 noiembrie 2007 - limba și literatura maternă, 5 decembrie 2007 - matematică, 11 decembrie 2007 - istorie/geografie (numai pentru clasa a VIII-a), 14 decembrie 2007 - limba și literatura română, 11 ianuarie 2008 - depunerea contestațiilor. În semestrul II sunt programate următoarele teze: 6 mai 2008 - limba și literatura maternă, 9 mai 2008 - istorie/geografie (numai pentru clasa a VIII-a), 13 mai 2008 - limba și literatura română și 16 mai 2008 - matematică. În data de 29 mai 2008 pot fi depuse contestații.

Tezele vor fi evaluate în centre special desemnate în acest sens. Fiecare lucrare va fi evaluată de doi profesori, alții decât cei din unitățile de învățământ de la care provin tezele. Baremele unice de evaluare și notare vor fi postate pe site-ul MECT, după desfășurarea tezelor cu subiect unic. Activitatea de evaluare va dura maxim 3 zile. Evaluarea se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte și complete și 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare și notare. După corectare, fiecare evaluator stabilește nota prin împărțirea la 10 a punctajului obținut de elev, fără rotunjire. Nota finală se stabilește prin media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor evaluator. Fracțiunile de punct rezultate din împărțire se rotunjesc la nota imediat superioară, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50 - 0,99 sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01 - 0,49.
Metodologia prevede și existența unui interval de 5 zile după afișarea notelor, în care profesorul care predă la clasă are obligația de a analiza, împreună cu elevii, lucrările și notele obținute. În urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestații la comisia din unitatea de învățământ. Profesorul care predă la clasă răspunde, în această perioadă, de integritatea și de neintervenția pe textul lucrării scrise.
În fiecare județ/ sector al municipiului București se constituie câte un centru de contestații, în care se reevaluează, pentru fiecare disciplină, tezele ale căror note inițiale au fost contestate. Reevaluarea tezelor se desfășoară pe o perioadă de două zile de la data depunerii contestațiilor, conform calendarului. În situația în care între nota inițială a comisiei din centrul de evaluare și nota comisiei din centrul de contestații se constată o diferență de cel puțin 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de contestații. Dacă diferența dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota finală a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de evaluare.
Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfășurată. Comisiile din centrele de evaluare și cele din centrul de contestații asigură, o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferențele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare și de notare.
Elevii surprinși având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinși copiind în timpul desfășurării tezelor sau comițând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor, primesc nota 1 la teza respectivă. Elevii care, în perioada de analiză a tezelor, modifică sau completează conținutul acestora, primesc nota 1 la teza respectivă, iar nota la purtare se scade cu 3 puncte. Cadrele didactice care, în perioada de teze, furnizează răspunsuri, falsifică lucrări, manifestă neglijență în îndeplinirea atribuțiilor ce le revin sau săvârșesc orice alte fapte care împiedică desfășurarea în condiții normale a tezelor și aduc prejudicii imaginii învățământului sunt sancționate disciplinar conform Statutului personalului didactic. După caz, se procedează și la sesizarea organelor de urmărire penală. MECT sau comisia județeană/ a municipiului București decid, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare și notare.
În situații speciale, temeinic motivate, elevii susțin teza cu subiect unic la care au absentat, în perioadele speciale de teze prevăzute prin calendar. Pentru semestrul I, elevii pot susține teza la care au absentat în perioada specială din luna februarie sau în cea din lunile mai - iunie. Pentru semestrul al II-lea, elevii pot susține teza la care au absentat în perioada specială din lunile mai - iunie.
Tot ieri, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului a publicat pe site-ul http://www.edu.ro/, ordinul de ministru privind aprobarea procedurilor de organizare și desfășurare și a calendarului admiterii în învățământul liceal și profesional de stat pentru anul școlar 2008-2009. Pentru elevii claselor a VIII-a, media generală obținută la tezele cu subiect unic constituie unul dintre criteriile pentru admiterea computerizată în licee și în învățământul profesional de stat, organizat în școli de arte și meserii.
Media generală la tezele cu subiect unic se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obținute la tezele cu subiect unic susținute doar în clasa a VIII-a.
Înscrierea
în licee sau în școli de arte și meserii de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere, în care media generală obținută la tezele cu subiect unic (respectiv la examenul de capacitate, pentru absolvenții de până în anul 2003 inclusiv, ori la testele naționale, pentru absolvenții din promoțiile 2004-2007) are o pondere de 50%, iar media generală de absolvire a claselor V-VIII are o pondere de 50%. Excepție fac liceele/clasele pentru care se susțin probe de aptitudini, clasele cu regim de predare bilingv pentru care se susțin probe de verificare a cunoștințelor de limbă modernă și clasele cu predare în limbile minorităților naționale, pentru care se susțin și probe de verificare a cunoștințelor la limba maternă.
Termenul limită până la care poate fi efectuată prima etapă a repartizării computerizate în învățământul liceal și profesional de stat a absolvenților clasei a VIII-a este 27 iunie, inclusiv. Repartizarea se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere și în funcție de opțiunile candidaților, înscrise în fișa de opțiuni. Până la data de 12 iulie 2008, inclusiv, Centrul Național de Admitere realizează repartizarea computerizată a candidaților din a doua etapă de admitere. (Biroul de presă)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 23:40:38 Ora standard a Europei de Est