Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Dăruiește un zâmbet!”

La școala „Dacia” a fost lansat proiectul educațional (național)

„Dăruiește un zâmbet!”

Un colectiv de cadre didactice de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea a lansat, la nivel național, proiectul educațional „Dăruiește un zâmbet!”

„Prin intermediul acestui proiect, cu deschidere națională, ne propunem sensibilizarea elevilor din ciclul primar și gimnazial prin diferite acțiuni de voluntariat și de caritate, realizate în colaborare cu diferite instituții; ilustrarea prin creații literare și lucrări artistico-plastice a trăirilor legate de evenimente importante din viața lor și a comunității (Nașterea Domnului, 8 Martie, Paștile și 1 Iunie), precum și valorizarea creațiilor elevilor”, ne-a declarat responsabilul de proiect, prof. dr. Florian Hava (directorul școlii).
Coordonatorii de proiect (prof. Teodora Sîncelean și Florica Hava) ne-au invitat, zilele trecute, la vernisajul expoziției cu vânzare organizate în cadrul primei etape, expoziție cuprinzând podoabe și ornamente (dar nu numai) pentru pomul de Crăciun; în paralel a fost declanșat un concurs (național) de creații literare (povestiri) în care să se relateze, pornind de la întâmplări adevărate, fapte de caritate făcute de elevi cu prilejul sărbătorilor de Crăciun, cu tema  „Și eu pot fi un bun creștin”. Dorim astfel să antrenăm elevii în activități de creație literară și artistică prin care să-și formeze priceperi și deprinderi care să le dezvolte potențialul creator. Totodată, urmărim să dezvoltăm elevilor calități precum: toleranța, altruismul, cooperarea, comunicarea, solidaritatea și cultivarea încrederii în forțele proprii”, a ținut să sublinieze prof. Florica Hava - coordonator de proiect.
În continuare, prof. Teodora Sîncelean (celălalt coordonator de proict) ne-a prezentat următoarele trei etape ale proiectului: „Cu prilejul zilei de 8 Martie, se vor confecționa mărțișoare și felicitări pe care le vom oferi spre vânzare într-un târg de mărțișoare. De asemenea, se va realiza un concurs de creație literară cu tema „Mama - ființa cea mai iubită”.
Cu ocazia sărbătorilor Pascale, se vor confecționa podoabe specifice acestei sărbători, care vor fi expuse spre vânzare; în paralel se va desfășura concursul (național) de creație literară cu tema: „Și eu pot fi un bun creștin” (texte narative, legate de sărbătorirea Paștilor).
De 1 Iunie, ne-am propus o activitate în colaborare cu C.S.E.I. „Orizont” cu tema „Copil ca tine sunt și eu”; realizarea unor lucrări artistico-plastice pe această temă, precum și a unor  „compuneri în lanț” (începe un grup de elevi, continuă altul și finalul îl redactează un al treilea grup).
Banii obținuți din vânzarea de obiecte în cadrul celor patru etape vor fi vărsați într-un cont special creat și direcționați spre fundații umanitare. În finalul proiectului, lucrările de creație literară premiate vor fi publicate în broșura proiectului”.
Potrivit calendarului, activitățile și responsabilitățile sunt împărțite „frățește” celor opt membri ai echipei de proiect: înv. Popovici Aurelia, prof. Bucșe Georgeta, înv. Negruț Gabriela, Floruț Maria și Zlibuț Diana, prof. Bojan Mariana, Mihuț Niculina – toate șapte de la școala „Dacia” și prof. Kanalaș Liliana – de la C.S.E.I. „Orizont” Oradea.
În derularea acest proiect educațional național, membrii echipei de proiect și coordonatorii așteaptă sprijin și o implicare cât mai activă și eficientă a partenerilor: Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Episcopia Ortodoxă Română a Oradiei, Palatul Copiilor și Elevilor Oradea și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Orizont” din Oradea. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Dăruiește un zâmbet!”

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:28:33 Ora standard a Europei de Est