Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Dacă inspectorii sanitari ar fi aplicat sancțiuni, alta ar fi acum situația!”

Domnul prefect a găsit … „țapii ispășitori”

“Dacă inspectorii sanitari ar fi aplicat sancțiuni, alta ar fi acum situația!”

Altfel spus, domnul prefect, Mircea Ghitea, ar fi dorit ca inspectorii sanitari să-i tragă de urechi și să-i amendeze pe primari și directorii de școli pentru ceea ce nu au făcut?
Dar parcă tot Prefectura ar fi mai competentă să o facă, nu-i așa?

Domnul prefect uită că și directorii au vacanță, iar activitatea în învățământ s-a cam încheiat odată cu sfârșitul anului școlar (în iunie), dar și primarii își mai iau, din când în când, concediu. Iar inspectorii sanitari n-au un temei legal să sancționeze pe cineva care nu este în activitate. Alta e situația începând de la 1 septembrie, când începe anul școlar pentru cadrele didactice. Cât despre dirijarea fondurilor, unii dintre liderii de sindicat din învățământ susțin că “alocările bugetare pentru învățământ se fac în funcție de culoarea politică”. Cităm: ”Federația Educației Naționale protestează împotriva modului în care Executivul alocă fondurile necesare reparării și igienizării școlilor în teritoriu. FEN consideră că alocările bugetare în funcție de carnetul de partid al primarilor dăunează grav sutelor de mii de elevi care învață în aceste unități”.
Bine că s-a mai inventat o portiță de salvare pentru guvernanți: “primesc fonduri cei care au scris proiecte!” Dar, în ultimii ani, fondurile erau distribuite spre școli prin primării nu în funcție de numărul și grandoarea proiectelor scrise, ci acolo unde erau nevoile mai mari. Și în această primăvară și vară, banii au fost dirijați spre școli prin hotărâri de guvern și ordonanțe, în 30 martie, în mai (nr. 464), în iunie (nr. 617) ori în 15 august  (nr. 575)…
14 amenzi în valoare totală de 9. 200 RON
A nu se crede cumva că inspectorii sanitari nu dau avertismente, sancțiuni și amenzi, dar în timpul anului școlar, nu în vacanță!
În perioada ianuarie-iunie 2007, angajații Inspecției Sanitare de Stat Bihor au dat 54 de sancțiuni, 39 de avertismente, precum și 14 amenzi, în valoare totală de 9.200 RON (adică 92 de milioane de lei vechi), iar în patru cazuri, au suspendat activitatea, închizând unitatea, după cum aveam să aflăm, astăzi (marți, 4 septembrie), de la inspectorul șef Răzvan Oros.
În vacanță, reprezentanții Inspecției Sanitare de Stat, cât și cei ai Autorității de Sănătate Publică, au mai mult un rol de consiliere.
“Noi suntem responsabili cu supravegherea stării de sănătate a populației, ne spunea dna Zoia Bitea, director adjunct (al Autorității de Sănătate Publică). Specialiștii noștri fac expertize sanitare în urma cărora acordă sau nu autorizații sanitare de funcționare, dar nu sancționează. Noi acordăm consultanță pentru oricine.”
Din totalul de 1.034 de unități de învățământ (grădinițe cu program normal sau program prelungit, școli primare și gimnaziale, licee), 165 în mediul urban, iar 869 în mediul rural, au obținut, până astăzi, autorizație sanitară de funcționare doar 259 (151 în mediul urban și 108 în mediul rural).
În perioada 16-23 august, inspectorii sanitari au verificat 371 de unități de învățământ, iar de astăzi și până sâmbătă (inclusiv), și-au propus încă 188, după care vor purcede la reverificări, acolo unde au dat termene de soluționare a cazurilor semnalate. Trist este faptul că cei 24 de angajați ai Inspecției Sanitare de Stat au la dispoziție pentru deplasările pe teren, în oraș și județ, doar două Dacii Break, numai bune de casat. La fel de strălucit stau și în ceea ce privește celelalte dotări, cu aparatură și ustensile de specialitate. Dar ce să mai vorbim … că de “săraci” ce sunt, nu au nici secretară! Astăzi, pe post de secretară, am găsit-o pe șefa de serviciu, dna Corina Fonoage.
Peste 20 de grădinițe și școli nu au asigurată sursa de apă potabilă!
De la inspectorul șef, Răzvan Oros, mai aveam să aflăm că peste 20 de grădinițe și școli: din Sârbești (comuna Lunca), Călățea și Poiana (Aștileu), Surduc (Copăcel), Ateaș (Cefa), Vadu-Crișului, Șușturogiu (Cetariu), Bistra (Popești), Poșoloaca (Tileagd), Săbolciu (Săcădat), Fughiu (Oșorhei), Lugașu de Sus, Urvind (Lugașu de Jos), Criștioru de Jos și Șerani (Borod)  nu au asigurată sursa de apă potabilă, iar în atari condiții, unitățile de învățământ respective nu pot începe anul școlar.
În următoarele trei zile, reprezentanți ai Prefecturii, Inspectoratului Școlar și Inspecției Sanitare de Stat se vor întâlni cu primarii și directorii de școli din șase sectoare: Oradea și Salonta (mâine, miercuri, 5 septembrie, de la ora 9.00, respectiv, 13.00), Aleșd și Marghita ( joi, 6 septembrie, ora 9.00, și 13.00), Beiuș și Ștei (vineri, 7 septembrie, ora 9.00, și 13.00), pentru a discuta problemele legate de pregătirea unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar, inclusiv sumele alocate pentru reparații și igienizări.
Ovidiu DAN   

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 05:18:01 Ora standard a Europei de Est