Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De la 19 ani, dăscăliță la Școala nr. 11 din Oradea

În cel de-al 27-lea an de activitate didactică

De la 19 ani, dăscăliță la Școala nr. 11 din Oradea

Anul școlar debutează pentru cadrele didactice la 1 septembrie. Până la începerea cursurilor (în 15 septembrie), fiecare își pregătește sala de clasă, materialele didactice și manualele, își întocmește planificările anuale și semestriale…
Astăzi (miercuri, 5 septembrie 2007), după ora 12, aveam să surprindem câteva secvențe de muncă la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea.

La ora 12.35, pe domnul director, Nicolae Marc, l-am găsit la secretariat. Întrebat dacă lumea e pe baricade, se uită la ceas și ne răspunde răspicat: „Cum să nu. Încă se muncește. Dascălii își pun la punct sălile de clasă,  dulapurile, materialele didactice… Haideți să vedem câteva săli!”
Ioana Ardelean – prima dintr-o mie!
În sala clasei I A, o găsim pe învățătoarea Florica Vancea, una din dăscălițele emblematice ale școlii. În 1981, la absolvirea Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” și-a ales post de învățătoare la Școala nr. 11, și de-atunci e tot aici, de la 19 ani. Ca și ea mai sunt în școală Domnica Popa, Sorina Vențel și Marcela Gherghel, unele poate chiar mai vechi. Florica a intrat în cel de-a 27-lea an de activitate didactică.
„Pe prima mea elevă a viitoarei clase I A, prima și la catalog, „dar și primul elev al școlii, din cei circa 1000”, adaugă domnul director, am cunoscut-o la sfârșitul anului școlar trecut, pe 14 iunie, când m-am trezit cu ea în clasă. O cheamă Ioana Ardelean. Noi tocmai pregăteam sala pentru serbare, când mămica ei a trebuit să o aducă să vadă clasa unde va învăța și să o cunoască pe dna învățătoare. Parcă o văd și acum cu ochii strălucitori și cu buchetul de margarete în mâini. Am rămas uimită. Așa ceva nu mi se întâmplase în cei 26 de ani de carieră didactică.” Câte nu ar avea a ne povesti dna învățătoare. Chiar fiul său, acum student, în anul V, la Informatică, i-a fost elev. Despre un fost elev din prima serie a aflat că e medic în Franța, alții sunt profesori, avocați, polițiști ori asistenți medicali. Ne povestea în timp ce-și aranja vitrina, dulapul, materialele didactice, ca la urmă să încheie prin a așeza pe bănci cărțile de căpătâi ale micului școlar – Abecedarul și Matematica.
Tereza Ilisei părea tare încurcată
De 30 de ani, tace și face. Nu-i place să iasă în față, să se afișeze în public. Pentru nimic în lume nu ar fi dorit să o pozăm. Din cei 30 de ani de dăscălie, 27 îi are în această școală unde se simte excelent. Acum se pregătește pentru cea de-a șasea promoție. Peste câteva zile, în băncile clasei I C, vor străluci 25 de perechi de luminițe, gata să răstoarne munții, să sece mările și oceanele în dorința lor fierbinte de a cuceri lumea. Literele mari și mici, de mână și de tipar, îi vor privi drept în față de deasupra tablei…În dulapuri, stau ascunse surprize-surprize, până la momentul 0.
Orășelul literelor, casa silabelor, casa cuvintelor…
În sala clasei a IV-a B, la secția maghiară, am cunoscut-o pe învățătoarea Bonya Carolina. Din cei 37 de ani de activitate la catedră, 18 i-a petrecut la Școala nr. 11. Nici nu realizează cum s-au scurs atât de mulți ani, tot ocupându-se de elevi pe care îi iubește ca pe lumina ochilor. În dulap și pe mese materiale peste materiale. „Pregătesc materialele didactice de care voi avea nevoie în primele zile de început. Voi face o recapitulare a cunoștințelor însușite în anii anteriori, folosind multe materiale didactice. Mai ales la gramatică, nu ține să verificăm teoria.”
Pe una din mese, dăm cu ochii de o planșă pe care citim: Orășelul literelor, casa silabelor, casa cuvintelor, casa literelor (locuia, ea, bunica, pădure, îmbolnăvit, în, s-a)…
O sală nouă … multimedia
Și domnul director are surprize-surprize pentru un nou început, din care ne-a dezvăluit doar câteva: mobilier nou în patru săli de clasă, geamuri termopan la un etaj (șase săli și un laborator), mai multe mijloace de învățământ (încă două laptop-uri, patru calculatoare, două imprimante, două copiatoare, o tablă și o sală multimedia), cadre didactice noi (un psiholog-logoped, fost elev al școlii…). Dar cel mai mult și mai mult, se vor bucura elevii și dascălii școlii când vor afla că absolut toți vor lucra într-un singur schimb.
O surpriză pe care domnul director nu ar fi vrut să ne-o dezvăluie a fost un „răvaș” pe care noi l-am zărit în vitrină, legat cu o panglică roșie.
„Nu știu dacă am dreptul să-i divulg conținutul, ține să ne avertizeze domnul director. Sunt cuvinte de suflet lăsate de un cadru didactic la plecarea din școală, doar după un an petrecut în mijlocul nostru”. Noi insistăm, totuși.
„De ce această modalitate deosebită de rămas bun? Poate pentru că îmi e mai ușor să scriu decât să vorbesc…
Vreau să vă mulțumesc pentru lunile frumoase pe care le-am petrecut în școală…
M-am simțit foarte bine, regret plecarea mea tocmai când am început să mă obișnuiesc cu locurile și oamenii…
A fost o onoare pentru mine să lucrez alături de dumneavoastră și de oamenii minunați pe care îi conduceți… Nu sunt multe persoane care pot să spună că și-au iubit primul loc de muncă, eu sunt una dintre ele. Dumneavoastră vă datorez asta.
Cu stimă,
Psih. Carina F.”
Iar noi vom spune că am fost plăcut surprinși de tot ce am găsit, astăzi, la Școala nr. 11 din Oradea.  Ovi DAN  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (De la 19 ani, dăscăliță la Școala nr. 11 din Oradea).

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:08 Ora standard a Europei de Est