Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Am reușit să cunosc o țară pe care o predam și a cărei limbă o vorbeam...”

Programul de „Învățare pe tot parcursul vieții”

„Am reușit să cunosc o țară pe care o predam și a cărei limbă o vorbeam...”

„Un profesor bun este ca o lumânare, se consumă pe sine ca să lumineze calea celorlalți”.

În ultimii ani, școlile s-au schimbat în același ritm cu societatea. Motivația, atitudinile elevilor despre cât din procesul de predare-învățare este responsabilitatea lor și cât aparține profesorilor, așteptările lor privind stilul și formatul în care primesc informația s-au schimbat și ele.
Reforma cere ca  profesorii să-și asume noi roluri și metode noi de predare. Acest lucru înseamnă un proces îndelung de formare care presupune ca profesorii să se focalizeze pe schimbarea propriului stil de predare. Trebuie să testăm noi idei, să evaluăm efectele lor, să ne adaptăm strategiile și abordările, și să evaluăm din nou ca să includem toți elevii în procesul educativ, indiferent de nivel, stil de învățare, și să dăm un sens învățării (cognitiv, social și cultural).
Formarea noastră temeinică, repetată este așadar imperativ necesară. Și, dacă are loc și în străinătate, este cu atât mai prețioasă, pentru că îți oferă oportunitatea de a funcționa și a-ți întări încrederea în cunoștințele proprii în context european, îți oferă perspective diverse ale oamenilor de diferite culturi și te învață să accepți și să prețuiești diversitatea, aducând uriașe beneficii, atât personale, cât și pentru elevi, instituție, colegi și întreaga comunitate.
În perioada 26 septembrie - 8 octombrie 2010, am avut marea șansă de a participa la un curs de formare, curs care a avut loc într-unul din cele mai vechi orașe anglo-saxone ale Angliei, Ipswich, comitatul Suffolk, regiunea estică. Acest curs a însemnat extraordinara posibilitate de a mă descoperi și a mă identifica într-o mare de culturi și obiceiuri care și-au pus puternic amprenta asupra personalității și dezvoltării mele profesionale.
Am reușit să particip la acest curs datorită obținerii unui grant Comenius în cadrul Programului de „Învățare pe tot parcursul vieții” (Comenius, Grundtvig etc., www.anpcdefp.ro), prin Agenția Națională de Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, program care se adresează, printre altele, formării continue a personalului didactic pentru a crește calitatea și a consolida dimensiunea europeană în educație, asigură dezvoltarea competențelor cheie, cunoștințelor și abilităților necesare formării și dezvoltării de tineri competitivi pe piața europeană.  
Þările reprezentate de cei 12 participanți la stagiul de formare au fost: Republica Cehă, Danemarca, Germania, Ungaria, România, Turcia și Italia.
Cursul, intitulat „2 week course for European teachers of English at secondary level”, s-a derulat la University of Suffolk, Ipswich, Anglia pe parcursul a două săptămâni, în 50 de ore de pregătire și a fost destinat profesorilor de limba engleză.
Să fii european înseamnă să-ți păstrezi identitatea
Cele două săptămâni de pregătire au însemnat însușirea de noi idei de predare și realizarea de materiale motivaționale pentru ora de limba engleză, cunoașterea Marii Britanii multiculturale, vieții, societății, sistemului educațional și poate unul din cel mai important aspect pentru noi, dascălii prezenți, două zile de participare la cursuri alături de elevii britanici, momente autentice și reale de viață, reușind să trăim pentru câteva ore viața de elev britanic, lucru pe care îl știam numai din filme și documentarele televizate.
Am beneficiat de zile de excursii educative în orașe cu istorie și de mare bogăție culturală, cum ar fi: Londra, Cambridge, Ipswich, Norwich, Felixstowe.
Acest stagiu de formare mi-a îmbogățit spiritul, viziunea asupra a ceea ce înseamnă dimensiune europeană a culturii și a vieții, în general și totodată căile de relaționare cu cei din jur. Am reușit să cunosc o țară pe care o predam și a cărei limbă o vorbeam, dar tot ce știam era doar din cărți.
Să fii european înseamnă să-ți păstrezi identitatea, „să-ți prețuiești rădăcinile”, pentru că diferențele culturale înseamnă diversitate și motive de sărbătoare; să înțelegi, să respecți și să conviețuiești în pace. (Denisa Lucuța)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:49:36 Ora standard a Europei de Est