Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședință ordinară a Consiliului pentru Dezvoltare Regională (CDR) Nord-Vest

Miercuri, 5 septembrie, la CJ Bihor

Ședință ordinară a Consiliului pentru Dezvoltare Regională (CDR) Nord-Vest

Consiliul pentru Dezvoltare Regională (CDR) Nord-Vest s-a întrunit, astăzi, 5 septembrie, la sediul Consiliului Județean Bihor, în cadrul unei ședințe ordinare. Pe agendă au figurat cinci hotărâri.

Membrii CDR au aprobat, prin Hot. nr. 257, doi membri titulari și doi membri supleanți din partea Regiunii Nord-Vest pentru Comitetul de Monitorizare al Programului Operațional Regional (POR). Aceștia sunt: membru titular Tiberiu Marc (președintele CDR Nord-Vest, președinte al CJ Sălaj) și membru supleant Alexandru Kiss (vicepreședintele CDR Nord-Vest,  președinte al CJ Bihor) - dintre președinții celor șase Consilii Județene din regiune-, și Radu Munteanu (rector al Universității Tehnice Cluj-Napoca) ca membru titular iar ca membru supleant Marcel Borodi (președintele Asociației ARIES Transilvania) - dintre reprezentanții mediului de afaceri, mediului academic, sindicate, societății civile.
Comitetul este format, la nivel național, din 24 de membri: opt membri ai administrației publice centrale, opt reprezentanți regionali și opt reprezentanți ai societății civile și mediului academic, desemnați pe regiuni. Președintele Comitetului de Monitorizare al POR este ministrul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Locuințelor. Implementarea Programului Operațional Regional (POR) este supravegheată, conform Regulamentului nr.1083/2006 al Consiliului Uniunii Europene, de un Comitet de Monitorizare, constituit conform articolului 63 din același regulament, în termen de trei luni de la data notificării către Statul Membru a deciziei de aprobare a programului operațional. Comitetul de Monitorizare are rolul strategic de a se asigura asupra eficacității și calității implementării Programului Operațional Regional. 
În cadrul aceleași ședințe, a mai fost aprobată Hot nr. 258, prin care s-a constituit, la nivel regional, Comitetul Regional de Evaluare Strategică și Corelare (CRESC), organism fără personalitate juridică.
Membrii CDR au făcut modificări la lista membrilor CRESC și au inclus amendamentul privind faptul că reuniunile CRESC vor avea loc deodată cu reuniunile CDR Nord-Vest.
Acest tip de Comitet va funcționa la nivelul fiecăreia din cele 8 regiuni de dezvoltare a României, astfel încât să se asigure prioritizarea din punct de vedere strategic a proiectelor finanțabile prin Program, la nivel regional, pe baza strategiei proprii de dezvoltare, precum și a realităților economico-sociale ale fiecăreia.
CRESC va îndeplini, între altele, următoarele atribuții: evaluează strategic proiectele depuse la nivel regional pentru finanțare în cadrul Programului Operațional Regional și stabilește prioritizarea acestora; aprobă lista proiectelor prioritare pentru regiune în vederea finanțării în cadrul Programului Operațional Regional; emite opinii și recomandări privind corelarea la nivelul regiunii de dezvoltare a proiectelor finanțate/ finanțabile din fonduri publice ș.a.
CRESC va avea 24 de membri care au fost deja nominalizați de către membrii CDR: câte doi reprezentanți ai autorităților administrației publice locale din cele șase județe componente ale regiunii, iar pe de altă parte, în număr egal, în urma unei consultări cu aceștia, câte un reprezentant al mediului economico-social din regiune. Numirea și revocarea membrilor CRESC se face  prin Hotărâre a Consiliului pentru Dezvoltare Regională (CDR). Președintele și vicepreședintele CRESC sunt aleși dintre membrii CRESC, fiind membri ai CDR și președinți de Consiliu Județean. 
De asemenea, s-a aprobat, prin Hot nr. 259, câteva modificări necesare în structura ADR Nord-Vest pentru optimizarea îndeplinirii atribuțiilor privind dezvoltarea strategică și internaționalizarea, în urma înființării Institutului Regional pentru Educație, Cercetare și Transfer Tehnologic - S.A. Institutul Regional va opera pe trei paliere principale, respectiv în domeniul educației, cercetării și al transferului de tehnologie. Activitățile Institutului vor viza: identificare și elaborare a documentației necesare pentru recunoașterea și acreditarea unor ocupații noi, dezvoltarea de curriculă pe produse educaționale destinate adulților, pentru calificarea și recalificarea profesională în meserii cerute pe piața muncii; se intenționează dezvoltarea în comun de pachete de servicii noi pentru învățământul post-universitar, dezvoltarea unei platforme regionale de e-learning, activități care vizează transferul tehnologic și sprijin pentru inovație prin noi produse, materiale și servicii.
Membrii CDR au mai aprobat Hot nr. 260 prin care s-a avizat Protocolul de colaborare dintre județele reunite în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest din România și Regiunea Marea Câmpie a Nordului din Ungaria. Documentul prevede dezvoltarea unui spațiu comun de contact și colaborare, orientat spre următoarele domenii: turism, protecția mediului, agricultură și dezvoltare rurală, dezvoltarea resurselor umane, economie și dezvoltarea mediului de afaceri, cercetare – Dezvoltare – Inovare, fonduri structurale și management de proiect. Protocolul va fi încheiat pe durată nedeterminată, se va rezilia sau modifica la dorința părților și va fi însoțit de un plan anual de acțiuni.
În perioada februarie 2006–august 2007, agențiile de dezvoltare din cele două regiuni vecine, alături de Consiliul Județean Satu Mare, au implementat proiectul “Crearea unei rețele parteneriale între managerii de programe europene români și maghiari”; proiect care a contribuit la dezvoltarea integrată și coordonată a celor două regiuni, prin elaborarea unui document unic de programare.
Prin Hot nr. 261 s-a adoptat recomandarea CDR de constituire a unei Asociații de dezvoltare intercomunitară în vederea accesării de finanțări prin Programul Operațional Regional (POR). Potrivit prevederilor legale în vigoare: “Două sau mai multe unități administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competențelor autorităților lor deliberative și executive, să coopereze și să se asocieze, în condițiile legii, formând asociații de dezvoltare intercomunitară, cu personalitate juridică, de drept privat și de utilitate publică. Asociațiile de dezvoltare intercomunitară sunt de utilitate publică, prin efectul prezentei legi, prin derogare de la prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații”.
Asociația de dezvoltare intercomunitară din Regiunea Nord-Vest va avea scopul de a pregăti și promova la toate nivelurile, proiecte pentru dezvoltarea regională de interes comun pentru cele șase județe asociate, în domeniile serviciilor sociale, transport, mediu, mediu de afaceri, turism și de a obține finanțări interne și externe necesare derulării acestora, de a realiza în comun proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional, ori a furnizării în comun a unor servicii publice.
Următoarea ședință a CDR Nord-Vest va avea loc la Baia Mare la o dată care se va stabili ulterior.
Lia VALENDORFEAN

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:02:35 Ora standard a Europei de Est