Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„A comunica” înseamnă cu mult mai mult decât a stăpâni cuvintele

Ce urcă din rădăcini spre coroana copacilor?

„A comunica” înseamnă cu mult mai mult decât a stăpâni cuvintele

Motto: „Bazinul se umple cu apă, focul se aprinde cu foc, iar sufletul omului se modelează datorită sufletului altui om.” (R. Tagore)

Am realizat din proprie experiență, cu mulți ani în urmă, cât de important este ca, la un moment dat, să ai în viața ta pe cineva care să te învețe să comunici, știut fiind faptul că „a comunica” înseamnă cu mult mai mult decât a stăpâni cuvintele: putem vorbi fără să comunicăm și să ne „împărtășim” celorlalți fără a rosti niciun cuvânt... „a comunica” înseamnă „a fi împreună cu”, a împărtăși și a te împărți cu cel de lângă tine sau chiar cu tine însuți.
Educația este în aceeași măsură atât Știință cât și Artă! Ca știință, ea presupune rațiune, o bună pregătire profesională, iar ca artă, pretinde o puternică implicare afectivă. Secretul bucuriei educației este dat de darul de a convinge, de a se adresa nu numai minții, ci și inimii. Nu e ușor să lucrezi cu sufletul uman, acest „aluat” pe care-l modelăm zi de zi, clipă de clipă. De aceea, ca dascăli, trebuie să găsim modalități de-a crea punți de comunicare umană între noi și elevii noștri, să-i învățăm să se cunoască și cunoscându-se, să se poată exprima în diferite moduri.
Pornind de la aceste premise, am căutat să-mi axez întreaga muncă pe formarea unei culturi comunicaționale la elevii mei, pe acordarea libertății de a-și exprima gândurile, sentimentele, trăirile, să le formez puterea de a lăsa să se reverse preaplinul sufletului lor în tot ce fac...
Fiecare copil este o mică „minune”
Faptul că aproape întreaga activitate din cadrul orelor se desfășoară pe grupe, dă posibilitatea copiilor să emită păreri, să lanseze propuneri, să accepte ideile și gândurile colegilor, să-și ierarhizeze părerea personală comparativ cu a celorlalți, să-și respecte partenerii de dialog, să știe să asculte și să tragă concluzii, să se ajute unii pe alții în rezolvarea cerințelor.
În cea mai mare măsură, desfășurăm activități transdisciplinare, în care-am învățat să îmbinăm armonios, într-un tot, cunoștințele dobândite în cadrul disciplinelor de învățământ. Sunt activități ce plac enorm copiilor pentru că cer o implicare susținută din partea tuturor, apoi, sunt benefice deoarece, oricât de „recalcitrant” ar fi un copil sau, oricât ni s-ar părea de „nepriceput” la un anumit obiect de învățământ, fiecare are în el ceva bun, fiecare copil este o mică „minune” care așteaptă să fie scoasă la lumină, fiecare reușește să comunice în felul său, după aptitudinile pe care le are...
Metodele, precum brainstorming-ul, ciorchinele, cubul, dezbaterea, portofoliul, eseul de cinci minute, sunt alte modalități de dezvoltare a priceperilor și deprinderilor de comunicare în rândul micilor școlari, îi antrenează obligându-i în același timp să gândească, să se exprime, să-și dezvolte imaginația și creativitatea.
 „Primăvara - Duminică a pământului”
Un accent deosebit am pus pe folosirea proiectului ca metodă activ-participativă, cu rezultate deosebite în dezvoltarea comunicării. Nici n-am finalizat bine proiectul „Vis de iarnă”, că am lansat elevilor provocarea de-a realiza un altul, intitulat „Primăvara - Duminică a pământului”. De comun acord, am stabilit activitățile pe care le vom desfășura, dintre care aș vrea să menționez câteva: realizarea unor colaje de versuri, eseuri, desene pe care le vom lucra împreună, îmbinându-le în adevărate tablouri cu care să ne împodobim clasa, confecționarea felicitărilor de Ziua mamei, a unor aranjamente florale, ouă încondeiate, desene prin care să aducem un cald omagiu sărbătorii noastre și a naturii, cu ajutorul lor să arătăm că-n fiecare an învățăm să ne redescoperim și să ne redefinim, mulțumind Cerului pentru bucuria și frumusețea dăruite nouă aici, pe pământ... De 8 Martie, pregătim o șezătoare literar-muzicală în care, prin vers și cântec, cu sufletul-rugă vom omagia viața în plinătatea sa... Ca niște albinuțe harnice, copiii s-au antrenat cu trup și suflet în căutarea de texte, în versuri sau proză, care cântă fata cu cosițe aurii ce ne aduce iarăși speranța și multe vise de împlinit; în compunerea unor eseuri dedicate primăverii, îmbracă în lumină și culoare desene; se întrec în a confecționa lucrușoare plăcute și utile: mărțișoare, felicitări...
Fiecărui copil să i se dea posibilitatea să se exprime liber
Pe parcursul anilor, am realizat cât de important e să desfășori activitatea într-un climat afectiv adecvat, în care fiecărui copil să i se dea posibilitatea să se exprime liber, fară a fi încorsetat în niște șabloane stricte, când îi acordăm încredere, când îl facem să se simtă important, când reușește să dea frâu liber imaginației, bucuriei ce sălășluiește în sufletul său...
Împreună ne-am jucat cu fulgii de zăpadă, am prins în căușul palmelor picurii ploii, am privit truda zilnică a omidei, din dorința de-a fi pentru o clipă fluture, am cântat luându-ne la-ntrecere cu păsările, am surâs curcubeului..., învățând de fiecare dată să închidem bucuria în palme, învățând că lucrurile cu adevărat importante sunt lângă noi... Trebuie doar să știm să le privim...
Am înmănuncheat câteva gânduri despre activitatea mea la catedră cu credința că la această vârstă, copilul se trezește la viață cu ochii plini de lumina unei fericiri nebănuite și ar fi păcat să-i întunecăm copilăria, el însuși este o „minune” pe  care avem datoria s-o înflorim pentru ca el să renască pe zi ce trece... cu credința că de noi depinde, în cea mai mare măsură, ce va deveni ceea ce se aude... că în spicul de grâu se coace sângele eroilor, ca să putem întinde copiilor o mână să crească fără noduri ...
Ce urcă din rădăcini spre coroana copacilor?
Vă las să răspundeți singuri... Ceea ce vă pot spune, nu ca o încheiere sau o concluzie, ci așa ca un gând venit de foarte departe și de nu știu unde, e că un simțământ urcă în noi, mereu viu și îmbălsămat de iubire... Pare același, dar e mereu altul, așa cum și florile din ramurile copacilor nu sunt mereu aceleași prin anotimpuri și prin desimea pădurii... (Ana Cotro)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 08:52:21 Ora standard a Europei de Est