Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Continuarea lucrărilor este condiționată de lichidarea restanțelor

La Școala din Mădăras,

Continuarea lucrărilor este condiționată de lichidarea restanțelor

Multe s-au înfăptuit în vară la Școala cu clasele I-VIII din Mădăras: șarpantă, geamuri și uși termopan, parchet laminat în toate sălile, zugrăveli interioare, grup sanitar interior, la fel și la grădiniță, unde este tras și gazul. Dar directorul școlii, Alexandru Filip, nu este mulțumit până nu vede rezolvate încălzirea centrală și zugrăvirea exterioară. Apa vine din turnul de apă la chiuveta din cancelarie și laborator, dar și la grupul sanitar, în sălile de clasă, însă, directorul vrea dozatoare.

Restanțele sunt usturătoare, circa patru miliarde!
Lucrările sunt de calitate, după cum apreciază directorul, dar firma din Salonta nu și-a recuperat întreaga sumă. Mai sunt de achitat circa patru miliarde. Banii sunt așteptați să vină de la Guvern. Pe ultima sută de metri, lucrătorii s-au oprit, dorind să tragă un semnal de alarmă. Pe coridor, au mai rămas de zugrăvit vreo trei metri, grupul sanitar e neterminat, iar de luni, vor veni elevii la școală. Cât despre încălzirea centrală, se vorbește doar. Deși conducta de gaz e trasă până în centrala din spatele clădirii. Instalația nu e făcută, iar caloriferele sunt încă în magazin. Tot pe lista de așteptare sunt și dozatoarele. Cică firma care le comercializează urmează să-i comunice, astăzi (miercuri, 12 septembrie), primarului Dan Tiurbe prețul total. Ne întrebăm, însă, de unde bani și pentru dozatoare?
Manuale sunt, dar cele noi urmează să fie ridicate joi de la centrul de sector (Liceul Agricol Salonta). Dascăli sunt, chiar dacă noi nu am reușit să-i vedem la față. Ieri (marți, 11 septembrie), la ora 12.10, în școală erau doar directorul și secretara (Eugenia David). În schemă sunt 11 titulari și 13 suplinitori, din care nouă localnici și 15 navetiști, în întreaga comună. Primarul Dan Tiurbe le decontează navetiștilor biletul de microbuz.
Am plecat din Mădăras cu un gust amărui. Școala e pregătită să-și primească elevii, dar mai sunt multe probleme de rezolvat, care cer timp și bani. Bunele intenții ale directorului și primarului nu pot mulțumi pe nimeni. Toamna a venit, iar iarna e pe-aproape. Să nu ne încălzim doar cu vorbele meteorologilor, când gazul e pe conductă în spatele clădirii!
La Școala din Ianoșda, se lucra pe trei fronturi!
Pe o ploaie mocănească ce nu ne-a slăbit de la plecarea din Oradea, am pornit (în premieră) spre Ianoșda.
Prin Homorog, am trecut ca trenul prin gară, cum se spune. Ne-am oprit doar să pozăm fațada ponosită a școlii.
La Școala din Ianoșda, surprize plăcute! Multă lume… bună (directoarea adjunctă, profesori și învățători, reprezentanți ai primăriei…), și un travaliu neobișnuit, precum într-un stup de albine lucrătoare în sezonul de pregătit mierea. Suntem luați în primire de directoarea adjunctă, dna Balogh Ildiko, profesoara de biologie. Pe coridor, gresia strălucea în culorile plăcute ale unei toamne ruginii. În porțiunea dinspre sala calculatoarelor, muncitorii erau încă în activitate, continuau să pună gresie. Am văzut două săli pregătite să-și primească elevii (sălile claselor a IV-a și a VII-a), iar învățătoarea Anca Labai era pe poziții, pregătind manualele pentru cei din a III-a. Femeia de serviciu lucra în sectorul claselor primare. O reprezentantă a primăriei era cu ochii pe laptop. Profesorul de sport, Zuh Ludovic, coordona activitatea de pe frontul din fața școlii, unde viceprimarul, Dumitru Pătcaș, adusese o echipă de muncitori cu drujba să defrișeze zona. Cică ProTV-ul s-ar fi înființat ieri după-amiază prin zonă! Ei și ? Să vină și ei mai devreme să-i prindă pe oameni asupra faptului, nu? La Școala din Ianoșda au venit la curățenie până și romii. De, dna directoare le-a dat fier, de vândut, iar acum îi bucură cu  câteo bancă de pus pe foc, după schimbarea mobilierului.
Dacă vrei, poți, nu?
Am promis gazdelor, să revenim în comună și după începerea cursurilor.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Continuarea lucrărilor este condiționată de lichidarea restanțelor).

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 22:26:47 Ora standard a Europei de Est