Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Andrei și Emilia – regele și regina lecturii

Maratonul lecturii – ediția a III-a

Andrei și Emilia – regele și regina lecturii

Cea de-a III-a ediție a „Maratonului lecturii” a fost câștigată (luni, 17 ianuarie 2011) de Andrei Răzvan Ciobanu (de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea), care a fost încoronat regele lecturii, și Emilia Pop (de la Liceul de Artă), care a devenit regina lecturii.

De remarcat este faptul că Andrei este pentru a doua oară regele lecturii. Tot el a câștigat și în 2008, prima ediție a concursului.
Maratonul lecturii este un concurs de lectură, de citi cărți pentru copii, organizat de Secția pentru tineret și copii a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea (împreună cu filialele sale de pe bulevardul Dacia și din Ioșia). A fost lansat în 2008 pentru școlarii iubitori de lectură, cu vârsta cuprinsă între 8 și 14 ani. Cei care se înscriu la acest concurs, trebuie să împrumute și să citească și alte cărți decât cele pe care le indică doamna învățătoare sau profesorul de limba română, lecturi care nu figurează pe lista obligatorie primită de la școală, ci pe o listă specială propusă de organizatorii concursului (dna Mariana Barna – șeful secției, Marianca Buda, Simona Popa și Adelina Boga). Cei care au citit într-un an calendaristic cele mai multe cărți de pe lista indicată ajung rege și regină. La această ediție, regele Andrei a citit 53 de cărți, iar regina Emilia – 50. Ca să se convingă că au citit cartea și nu doar au frunzărit-o sau bifat-o, organizatorii își testează cititorii cu întrebări de control. Sloganul și crezul organizatorilor este „Citește și dă mai departe!”... pentru ca lectura să nu mai fie considerată un lux, ci o plăcută zăbavă!
Cea de-a treia ediție a mobilizat aproximativ o sută de concurenți, doar jumătate din câți au participat la ediția a doua. Concursul se desfășoară pe două secțiuni (română și maghiară).
Câștigătorii ediției
În clasament, regele și regina au fost urmați de un „pluton” de cititori: Daniel Bala (de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel”) – premiul II, cu 46 de cărți citite; Daniel este regele celei de-a doua ediții; pe locul trei s-au situat patru cititori: Ruxandra Gâdei (de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11), Vanesa Diacon (de la școala „Nicolae Bălcescu”), Patricia Scorțe (de la școala „Dacia”) și Adriana Mudura (de la „Octavian Goga”), cu 45-42 de cărți citite; șapte mențiuni: Ruxandra și Teodora Bodog (de la „Oltea Doamna”), Andrada Tiutiu (de la liceul „Emanuel”) și Maria Cristina Barna (de la „Octavian Goga”) – mențiune I; Andrada Marian (de la „Octavian Goga”) și Alexandra Stîngă ( C.N. „Iosif Vulcan”) - mențiune II; Emanuela Pantiș (de la „Octavian Goga”) – mențiune III, cu 35 - 25 de cărți citite);
la secțiunea maghiară: Demjen Anamaria (de la „Octavian Goga”) – premiul I; Szekely Alexandra Daiana (de la fosta școală „Andrei Mureșanu”, actualmente Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”); Alexandra și-a împrumutat cărțile de la filiala „Dacia” a bibliotecii) și tot premiul II – Bernath Kitti – Henrietta (de la „Nicolae Bălcescu”); Kiss Bianca (de la „Emanuel”)  –  premiul III.
Ediția a IV-a are un nou regulament
De la Adelina Boga aveam să aflăm că cea de-a IV-a ediție va avea un nou regulament (cu trei etape).
În prima etapă, care începe în luna februarie (și ține până în august, inclusiv), concurenții vor fi testați tot cu ajutorul întrebărilor-„capcană” (de control); din septembrie (până în decembrie), se va face lecturarea unui fragment din cărțile selectate pentru concurs; o activitate interactivă de grup, în care se vor urmări: depistarea copiilor cu aptitudini pentru lectură, cursivitatea, expresivitatea, intonația și ritmul, precum și înțelegerea textului citit. În cadrul celei de-a treia etape, cititorii concurenți vor fi puși în situații problemă, trebuind să recunoască cartea și autorul, prin identificarea citatului prezentat. (Ovidiu DAN)
Explicație: Regina Emilia nu apare în „arsenalul” de poze pentru simplul motiv că nu a fost prezentă luni la festivitatea de... încoronare! (Ovi)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Andrei și Emilia – regele și regina lecturii.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:13 Ora standard a Europei de Est