Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul cultural-artistic „România, în sărbătoare”

Miercuri, pe scena palatului

Programul cultural-artistic „România, în sărbătoare”

Sub genericul „România, în sărbătoare”, elevii clasei a II-a B, de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, îndrumați de inst. Diana Laura Zlibuț, au prezentat, miercuri (26 ianuarie 2011), pe scena Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea, în fața părinților, un program cultural-artistic.

În deschiderea programului, recitatorii au îmbrăcat, în premieră, frumoasele uniforme școlare care le-au îmbujorat fețele în prezentarea poeziilor și cântecelor patriotice, prinse în buchetul montajului literar-artistic, intitulat „România e în sărbătoare”. În hol a fost organizată o expoziție culucrări (desene, picturi, colaje și lucrări de artizanat) pregătite în cadrul proiectului educațional „Dulce Românie – suflet românesc”. Până când artiștii și-au înlocuit uniformele cu costumele populare, părinții au fost invitați în hol să admire expoziția.
Sceneta „Moș Ion Roată”și parada portului popular...
Revenind pe scenă îmbrăcați în costume populare tradiționale, micii artiști au prezentat sceneta „Moș Ion Roată”; un grup vocal folcloric de fete a cântat la „La oglindă”, după care, fetele și-au prezentat costumele.
Parada portului popular a stârnit vii aplauze, părinții fiind încântați de spontaneitatea și mișcarea scenică a „țărăncuțelor”. Cea de-a doua surpriză plăcută ne-a oferit-o invitata serii, Antonia Hoza, din clasa a IV-a A. Eleva dnei înv. Domnica Vicaș și-a propus să calce pe urmele dnei Maria Haiduc și ale celorlalți interpreți bihoreni de muzică populară, preluând ștafeta în promovarea folclorului local. Antonia a început să studieze folclorul în cadrul cercului de folclor de la palat, condus de Anamaria Gal, iar când are ocazia, iese pe scenă să se obișnuiască cu microfonul și publicul.
„Astă-seară, ne-am propus prima ieșire pe scenă, prima expoziție, prima îmbrăcare a uniformelor școlare, prima paradă a portului popular și prima înfățișare a grupului folcloric de fete. Deci, numai premiere, în cadrul unui program cultural-artistic prezentat în fața celor dragi, frați părinți și bunici. Fără a emite pretenții de mari artiști, ne-am străduit să emoționăm prin versuri ale marilor noștri poeți; ne bucurăm să purtăm costumele populare tradiționale și să ducem mai departe frumoasele obiceiuri și tradiții ale poporului nostru. Așa după cum ne-am fixat și în cadrul proiectului educațional lansat la nivel național, dorim să cultivăm sentimentul mândriei naționale, prin cunoașterea și promovarea moștenirii culturale, oferindu-le elevilor modele din istorie, literatură, muzică și artă, probând prin fapte de care ei înșiși să fie mândri”, ne-a declarat inst. Diana Laura Zlibuț. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Programul cultural-artistic „România, în sărbătoare”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:36:41 Ora standard a Europei de Est