Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mica Unire, sărbătorită la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”

Alin Sonea

Mica Unire, sărbătorită la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”

Cu binecuvântarea Preasfințitului părinte Sofronie, episcopul Oradiei, la împlinirea a 152 de ani de la Unirea Pricipatelor Române (24 Ianuarie 1859), elevii și cadrele didactice de la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” din Oradea au pregătit un program omagial în cinstea acestui fericit eveniment din istoria poporului român.

Astăzi, când sărbătorim 152 de ani de la Unirea Principatelor Române, nu trebuie să uităm că Unirea Principatelor Române s-a făcut și cu rugăciunile, cu îndemnurile sfinte și cu participarea totală și plină de dragoste  a bisericii noastre străbune din Muntenia și din Moldova.
De aceea, sărbătoarea a început cu săvârșirea Sfintei Liturghii în Paraclisul cu hramul Sfântul Apostol Iacov, ruda Domnului din cadrul liceului, după care s-a săvârșit slujba Te-Deum-ului  la sărbătorile comemorative.
La evenimentul desfășurat apoi în sala Comenius a liceului au luat parte elevi ai școlii, profesori din cadrul catedrei de istorie și teologie și conducerea instituției de învățământ.
Programul a surprins câteva momente importante. În prima parte a fost evocat momentul unirii printr-un discurs susținut de profesorul de istorie Alin Oros: „Unirea Munteniei cu Moldova la 24 Ianuarie 1859, sub sceptrul lui Alexandru Ioan Cuza a constituit un act istoric epocal, întărind temelia unității naționale și pregătind Marea Unire din 1918, când s-a desăvârșit procesul unității naționale și sociale prin crearea statului național unitar român”.
Elevul Alexandru Carțiș, din clasa a X-a, a creionat câteva date biografice despre domnitorul Alexandru Ioan Cuza și despre contextul politic internațional care a permis realizarea Unirii de la 1859: Contextul istoric al Unirii românilor în a doua jumătate a secolului al XIX-lea s-a ivit odată cu deșteptarea naționalismului statelor europene la 1821 și mai târziu în 1848. Tratatul de la Paris din 1856 aduce în discuție posibilitatea Unirii Þărilor Române - Muntenia cu Moldova - și conferă între altele dreptul românilor de a convoca Adunări Ad-hoc pentru a-și exprima dorințele cu privire la Unire și la organizarea țării”.
A urmat un recital de poezie din Vasile Alecsandri, despre Cuza-Vodă, susținut de câteva eleve din clasele a VI-a, a VIII-a și a X-a.
Elevii clasei a VIII-a B au dat viață câtorva personaje de pe scena politică românească, ce au avut un rol important în alegerea aceluiași domnitor, atât în Moldova, cât și în Þara Românească, în persoana lui Alexandru Ioan Cuza, într-o scenetă istorică ce a surprins atmosfera momentului istoric omagiat.
Din program nu a lipsit Hora Unirii, cântată de corul „Diacon Nicolae Firu” al liceului, dirijat de părintele arhid. prof. Ștefan Lakatos, horă în care, în curtea școlii, s-au prins profesorii și elevii participanți la evocarea acestui măreț moment din istoria națională.
Este o cinste națională faptul că unitatea statală a României moderne, stabilită la 24 Ianuarie 1859 și desăvârșită la 1 Decembrie 1918, are ca bază de neclintit unitatea spirituală de neam, de limbă și de credință, căreia creștinismul ortodox românesc i-a dat conștiință națională, vie și activă, în cadrul bisericii noastre străbune de aproape 2000 de ani.
La 24 Ianuarie 1859, nu s-au unit numai Moldova cu Muntenia, ci spiritual, în taină, s-au unit toți românii de pretutindeni. De aceea, românii de la 24 Ianuarie 1859 au avut sufletele tari, nu s-au temut de nimic și au învins numai cu tăria credinței lor strămoșești oarba neunire și rezistența imperiilor hrăpărețe ale turcilor, rușilor și austro-ungarilor, făcându-se recunoscuți și respectați de întreaga Europă, văzând întreaga lume: „Hora noastră cea frățească/ Pe câmpia românească”!

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 05:02:18 Ora standard a Europei de Est