Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șezătoare literară

La Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller”

Șezătoare literară

Joi, 27 ianuarie 2011, elevii clasei a III-a A, coordonați de învățătoarea Huza Floare-Emilia, de la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” din Oradea au prezentat în fața părinților activitatea extracurriculară „Șezătoare literară”.

La această manifestare culturală au fost invitați: doamna director prof. Bunea Maria-Adriana, doamna bibliotecar, prof. Trofin Mariana, prof. Hanga Gheorghe și Mariana Lucaci, iar juriul a fost alcătuit din cinci elevi din clasa a VII-a A: Bursuc Alexandra, Chira Diana, Fazekas Lilla, Haghgou Daniel și Stănescu Răzvan
Pentru asigurarea festivității acțiunii, clasa a fost decorată cu scene din povești, citate despre carte și importanța ei, panouri bibliografice cu autori cunoscuți și fragmente din lecturile citite. Doamna bibliotecar a amenajat o mică expoziție de carte care a dat o valoare educativă ambianței.
Prima parte a activității a cuprins un mănunchi de întrebări din lecturile citite în semestrul I: „Spărgătorul de nuci”, „Fram, ursul polar”, „Domnu’ Trandafir” și „Pinocchio”.
Împărțiți în șase grupe, cei 30 de competitori au răspuns la probe ce verificau cunoașterea conținutului lecturilor și la alte activități care îi puneau într-o situație problemă: *Recunoaște lectura și autorul din fragmentul dat *Cine a spus așa și în ce împrejurare? *Completează versurile date cu rime potrivite! *Spune ghicitori, proverbe despre carte și învățătură! *Citește expresiv fragmentul extras din cutie! *Desenează Spărgătorul de nuci din lectura cu același nume!
După întrecere, elevii au fost răsplătiți de părinți cu multe bunătăți, moment în care elevii și părinții au audiat opera „Spărgătorul de nuci” de Ceaikovski.
În partea a doua, elevii au prezentat scurte scenete, dramatizări, din lecturile: „Dumbrava minunată”, „La cireșe”, „Pupăza din tei”, „Fata babei și fata moșneagului”, „Moș Ion Roată și Cuza Vodă”, „Vizită” și monologul „Cumătra vulpe-i necăjită”.
Îmbrăcați în costume superbe, micii actori au reușit să trezească în sufletul spectatorilor emoții și bucurii de neuitat, iar sala i-a răsplătit cu aplauze.
La final, am apreciat comportarea elevilor și calitatea contribuției fiecăruia la reușita activității. Am acordat diplome, dulciuri și un semn de carte tuturor elevilor, iar doamna bibliotecar (Mariana Trofin) le-a oferit cărți, grupelor situate pe primele trei locuri.
Prin această activitate am dorit să-i acomodez pe elevi cu instrumentele muncii intelectuale, în primul rând cititul, deoarece concursurile literare reprezintă o modalitate foarte eficientă de îmbogățire a cunoștințelor și, implicit de cultivare a capacității de vorbire.
Mulțumim doamnei director Bunea Maria-Adriana și colegilor profesori care au fost alături de noi și ne-au sprijinit în această manifestare culturală. (Huza Floare-Emilia)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:52:31 Ora standard a Europei de Est