Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 februarie 2021
1.*BREAKING Calendarul de înscriere în clasa pregătitoare 2021 a fost pus în dezbatere: pe 15 martie încep înscrierile / Greșeală în metodologie, care spune că maximul este de 25 de elevi la clasă, deși legea prevede cel mult 22 elevi în învățământul primar
Ministerul Educației a pus, vineri, în dezbatere publică proiectul calendarului de înscriere a copiilor în învățământul primar, pentru anul școlar 2021-2022, precum și proiectul metodologiei de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar viitor. Procedurile încep pe 10 martie, iar înscrierea începe pe 15 martie, cu evaluarea copiilor și emiterea recomandării de înscriere la școală. Proiectul de metodologie are o greșeală: stipulează că maximul de elevi la clasă este de 25 de elevi, deși legea educației prevede din august 2020 că sunt cel mult 22 elevi la clasă în învățământul primar.
Proiectul de metodologie prevede că înscrierea în clasa pregătitoare nu este condiționată de frecventarea grupei mari de grădiniță. Precizarea vine în contextul în care anul acesta școlar este primul în care grupa mare a devenit obligatorie, în România.
O noutate legată de obligativitatea grupei mari de grădiniță intervine, însă, atunci când este vorba despre înscrierea la clasa pregătitoare a copiilor care fac 6 ani după 1 septembrie 2021. Concret, vor fi evaluați psihosomatic doar copiii care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2021 inclusiv și care NU au frecventat grădinița sau care s-au întors din străinătate. Ceilalți, vor intra la școală pe baza unei recomandări primite de la grădiniță.
Ce spune metodologia: Părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2021 inclusiv, au obligația de a înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare. Procesul de înscriere în învățământul primar nu este condiționat de frecventarea grupei mari a învățământului preșcolar. De asemenea, și părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2021 inclusiv, pot să își înscrie copiii în învățământul primar, în clasa pregătitoare, dacă nivelul lor de dezvoltare este corespunzător.

2.*Redeschiderea unităților de învățământ este o ,,nebuloasă”, acuză Alianța studenților, care semnalează probleme birocratice și operaționale privind întoarcerea la școală / Măsurile propuse pentru studenți
Redeschiderea unităților de învățământ începând cu 8 februarie este descrisă de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (A.N.O.S.R.), într-un comunicat transmis alături de Consiliul Național al Elevilor (C.N.E.), drept o ,,nebuloasă” care, spun organizațiile, persistă și în condițiile ordinului publicat vineri de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
2 februarie 2021
1.* Şcolile gimnaziale s-au redeschis astăzi în toată Grecia, alături de liceele din regiunile mai puţin afectate de pandemia de coronavirus, după o pauză de două luni şi jumătate pe durata căreia aceste unităţi de învăţământ au rămas închise. Totodată, Grecia a început luni pregătirile pentru al treilea val al pandemiei, în contextul în care Ministerul Sănătăţii se teme de o posibilă creştere a noilor cazuri de infectare cu SARS-CoV-2, transmite Agerpres.
„Prioritatea noastră este redeschiderea şcolilor, adoptând în continuare măsurile necesare pentru siguranţa voastră şi pentru sănătatea publică”, a declarat luni în faţa elevilor şi profesorilor eleni ministrul grec al Educaţiei, Niki Kerameus, care a vizitat o şcoală gimnazială de la marginea Atenei.

2.* Sunt prea puține cabinete și cadre medicale în școli, stocurile de măști trebuie verificate, sute de unități de învățământ nu au autorizație sanitară, avertizează Consiliul Elevilor, înaintea deciziei privind reluarea școlii
Capacitatea cabinetelor școlare de a realiza teste rapide este semnificativ scăzută, iar multe dintre cadrele medicale școlare, și așa puține sunt în acest moment detașate către alte instituții, arată Consiliul Național al Elevilor într-o poziție publicată înaintea deciziei ministerelor Educației și al Sănătății cu privire la modul în care va începe al doilea semestru, posibil în format fizic. Organizația mai apreciază că milioanele de măști anunțate de ministrul Cîmpeanu ca fiind disponibile în școli trebuie verificate pentru conformitate, având în vedere incidentele cu alte stocuri comercializate.

3.* Rectorul SNSPA Remus Pricopie, considerații despre ministrul Sănătății Vlad Voiculescu: Ușurința partidelor de a promova la ministere oameni fără pregătire în domeniu și fără experiență în gestionarea sistemelor mari este “cât se poate de periculoasă”
Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) a emis, luni, un comunicat în care sunt citate considerațiile rectorului acestei instituții, Remus Pricopie, prezentat și în calitate de fost ministru al Educației și Cercetării, despre nevoia de competență profesională în poziții de conducere ministerială. Singurul exemplu folosit în comunicat este cel al ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu, despre care rectorul arată că nu este medic, în condițiile în care promovarea în funcții ministeriale a unor oameni fără pregătire în domeniul acoperit ar fi “cât se poate de periculoasă”.

4.* VIDEO Cîmpeanu: În Europa doar trei țări nu au deschise cel puțin grădinițele și școlile primare – Germania, Danemarca și Portugalia / Ne concentrăm atenția pentru pregătirea școlilor în eventualitatea unei decizii favorabile mâine (astăzi – n.n.)
Doar trei state din cele 27 ale Uniunii Europene nu au deschise cel puțin grădinițele și școlile primare sau nu au luat încă o decizie pentru deschiderea lor, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a mai spus că se fac pregătiri pentru deschiderea școlilor în eventualitatea unei decizii de reluare fizică a cursurilor în clase.
,,La acest moment (luni, 1 februarie 2021 – n.n.) pot să vă spun că interesul major pentru deschiderea școlilor cu prezență fizică se păstrează”.

Despre funcțiile de conducere, îndrumare și control...

Legea Educației Naționale (IV)

Despre funcțiile de conducere, îndrumare și control...

Astăzi, doamna jurist dr. Ramona Bacter – consilierul juridic al Inspectoratului Școlar Județean Bihor – ne vorbește despre funcțiile de conducere, îndrumare și control...

În Legea nr.1 din 2011 - Legea Educației Naționale - ocuparea funcțiilor de conducere, îndrumare și control în unitățile de învățământ preuniversitar de stat se face în conformitate cu art. 257 și 258.
În comparație cu Legea nr. 128 din 1997 - Statutul Personalului Didactic -, legea nouă aduce foarte multe schimbări, cum ar fi: *dacă în Statutul Personalului Didactic din 1997 aceste funcții se ocupau prin concurs organizat de inspectoratul școlar, în noua lege, funcțiile de director și director adjunct se ocupă prin concurs organizat de unitatea de învățământ, prin consiliul de administrație *în legea veche candidații trebuiau să fie titulari, să aibă cel puțin gradul didactic II și o vechime la catedră de cel puțin 5 ani, în legea nouă, nu există aceste condiții *în legea nouă, funcția de director și director adjunct se ocupă prin concurs public de către cadre didactice titulare, membre ale corpului național de experți în management educațional, în legea veche, această condiție nu exista *în cadrul Legii Educației Naționale în urma promovării concursului, directorul încheie contract de management cu primarul/primarul de sector al unității administrativ-teritoriale, respectiv președintele consiliului judetean pe raza căreia se află unitatea de învățământ, pe când în legea veche acest contract se încheia cu inspectorul școlar general, pentru directorii din învățământul de stat preșcolar, primar, gimnazial și profesional, pentru directorii adjuncți din învățământul de stat preuniversitar, precum și pentru directorii și directorii adjuncți din unitățile cu activitate extrașcolară și din unitățile conexe subordonate inspectoratului și cu ministrul învățământului, pentru directorii din învățământul de stat liceal și postliceal, precum și pentru directorii și directorii adjuncți din unitățile direct subordonate Ministerului Învățământului *în noua lege a învățământului, directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național, pe când în vechea lege nu exista această condiție *în Legea Educației Naționale, în condițiile vacantării funcției de director, până la organizarea unui nou concurs, conducerea interimară este preluată, prin hotărâre a consiliului de administrație, de către directorul adjunct sau un cadru didactic membru în consiliul de administrație, care devine automat și ordonator de credite, pe când în vechea lege directorul și directorul adjunct erau numiți prin detașare de către inspectorul școlar general până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de sfârșitul anului școlar.
Art. 256
(1) Funcțiile de conducere din unitățile de învățământ sunt: director și director adjunct.
Art. 257
(1) Funcția de director și de director adjunct se ocupă prin concurs public de către cadre didactice titulare, membre ale corpului național de experți în management educațional.
(2) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director sau de director adjunct se organizează de unitatea de învățământ, prin consiliul de administratie.
(3) În urma promovării concursului, directorul încheie contract de management cu primarul/primarul de sector al unității administrativ-teritoriale, respectiv președintele consiliului județean pe raza căreia se află unitatea de învățământ.
(4) Directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.
Art. 258
(1) Consiliul de administrație stabilește comisia de concurs pentru ocuparea postului de director, respectiv director adjunct al unității de învățământ preuniversitar. Din comisie fac parte, obligatoriu, cadre didactice, un reprezentant al inspectoratului școlar, precum și un reprezentant al consiliului local, respectiv județean, în funcție de unitățile aflate în subordine.
(2) Metodologia de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de director și de director adjunct se stabilește prin ordin al ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
(3) Consiliul de administrație validează rezultatele concursului de ocupare a funcțiilor de director, respectiv director adjunct și emite decizia de numire în funcția de director, respectiv de director adjunct.
(4) Modelul-cadru al contractului de management este stabilit prin ordin al ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Dacă în termen de 30 de zile, consiliul local/consiliul județean nu se pronunță asupra contractului de management, acesta se consideră aprobat tacit.
(5) Directorul unității de învățământ de stat poate fi eliberat din funcție prin hotărârea consiliului de administrație, cu votul a 2/3 dintre membri. În această situație, este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București.
(6) Directorul unității de învățământ particular și confesional poate fi eliberat din funcție, la propunerea consiliului de administrație, cu votul a 2/3 din membrii săi, prin decizia persoanei juridice fondatoare.
(7) În condițiile vacantării funcției de director, până la organizarea unui nou concurs, conducerea interimară este preluată, prin hotărâre a consiliului de administrație, de către directorul adjunct sau un cadru didactic membru în consiliul de administrație, care devine automat și ordonator de credite.
Art. 361
(6) În termen de 8 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului elaborează metodologiile, regulamentele și celelalte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi și stabilește măsurile tranzitorii de aplicare a acesteia.
Prin urmare, în termen de 8 luni, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului va elabora  metodologia de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de director și de director adjunct și pe cea care reglementează condițiile pe care trebuie să le îndeplinească cadrele didactice titulare pentru a putea face parte din corpul național de experți în management educațional.

Trimite email

joi, 4 martie 2021