Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința de lansare a proiectului PractiPASS - „Protecția copilului - de la teorie la practică”

Luni și marți

Conferința de lansare a proiectului PractiPASS - „Protecția copilului - de la teorie la practică”

Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea a organizat, luni și marți (21-22 februarie 2011), conferința de lansare a proiectului Programul de practică pentru studenți „Protecția copilului - de la teorie la practică” (PractiPASS), proiect cofinanțat din Fondul Social European „Investește în oameni!”, POSDRU 2007-2013.

Activitățile de luni s-au desfășurat în cocheta sală de conferințe a hotelului „Ramada”, fiind moderate de lect. univ. drd. Claudia Oșvat.
La deschiderea oficilă, organizatorii conferinței au fost onorați de prezența unor distinși invitați: prof. univ. dr. Elena Bonchiș – prorector al Universității din Oradea, Laurențiu Pășcuți – președinte al comisiei pentru protecție socială, protecția copilului, sănătate și familie din cadrul Consiliului Județean Bihor, conf. univ. dr. Doru Buzducea – director teritorial al Universității din București, conf. univ. dr. Alina Roman – director teritorial al Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, Mirela Abrudan – reprezentant al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor și Adina Pătroc – reprezentant al Administrației Sociale Comunitare Oradea.
Referindu-se la obiectivul principal al proiectului – facilitarea tranziției de la școală la viața activă a studenților prin intermediul creșterii competitivității sistemului educațional și al eficientizării stagiilor de practică, astfel încât acestea să corespundă cerințelor pieței muncii - , doamna prorector, Elena Bonchiș, s-a adresat direct studenților și tutorilor prezenți în sală, beneficiari ai proiectului, să profite de pe urma acestui proiect pentru formarea de competențe, care să ducă la creșterea competitivității sistemului, cu implicații directe benefice asupra Măriei Sale Copilul...
Mulțumind conducerii Universității Oradea, dlui rector Cornel Antal, pentru sprijin, precum și partenerilor de proiect prezenți la conferință, managerul de proiect, prof. univ. dr. Floare Chipe, a ținut să ne asigure de o transparență reală a fiecărei etape în derularea proiectului, de modul în care vor fi cheltuite, cu multă chibzuință și eficiență, sumele alocate. Printr-o prezentare sugestivă în power point, managerul de proiect a insistat pe motivația științifică a implementării proiectului, arătând faptul că „obiectivul principal al proiectului urmărește să satisfacă cerințele exprimate de către angajatori, cu prilejul studiilor realizate de catedra de Sociologie și Asistență Socială; una dintre aceste cerințe este aceea a formării viitorilor specialiști pe domenii mai restrânse de activitate, specifice anumitor problematici, cum ar fi: protecția copilului, protecția copilului cu dizabilități, protecția persoanelor adulte cu dizabilități, asistența persoanelor vârstnice...
Parteneri inter-regionali, grupuri țintă...
Managerul de proiect a trecut apoi în revistă cei 13 parteneri (instituții care activează în domeniul social și unități de învățământ superior din Oradea București și Arad), precum și grupurile țintă ale proiectului: cei 600 de studenți ai specializărilor: asistență socială, sociologie, psihologie și psihopedagogie, la nivel de licență și masterat, din cele trei centre universitare, partenere în proiect, cei 60 de tutori și coordonatorii tutori – specialiști din instituțiile/ organizațiile care găzduiesc practica studenților selectați în cadrul proiectului (câte 20 în fiecare regiune).
Necesitatea implementării proiectului
Vorbind despre necesitatea implementării proiectului, dna prof. univ. dr. Floare Chipe s-a referit atât la opiniile exprimate de reprezentanții firmelor bihorene privind rolul activității de practică a studenților, cât și la opinii ale studenților privind legătura universității cu piața muncii. Concluzionând, managerul a evidențiat atât lipsurile sistemului de formare a specialiștilor, cât și soluții la problema privind lipsa abilităților practice ale studenților.
Activități derulate și viitoare
În cadrul prezentării în power point a   agendei cu activitățile desfășurate de la 1 octombrie 2010 și până în prezent și a celei privind activitățile viitoare, managerul a insistat asupra celor șase activități viitoare:
1.Elaborarea programelor de practică și realizarea instrumentelor de lucru
2.Organizarea și desfășurarea modulelor de formare a coordonatorilor tutori și a tutorilor
3.Constituirea și organizarea pe stagii de practică a grupului țintă
4.Organizarea, implementarea și monitorizarea stagiilor de practică
5.Vizite de studiu la o instituție din UE
6.Implementarea componentei de consiliere a programului de practică.
Marți – workshopurile – la universitate
A doua zi, conferința de lansare a proiectului a continuat la sediul Facultății de Științe Socio-Umane, cu patru  workshopuri tematice: Rolul practicii în formarea profesională (moderator – conf. univ. dr. Simona Stanciu); Dimensiuni ale tutoratului eficient (moderator – conf. univ. dr. Florica Ștefănescu); Probleme psihosociale în centrele de educație incluzivă (moderator – lect. univ. drd. Claudia Oșvat); Capacitatea de absorbție a forței de muncă în ONG-uri (moderator – lector univ. dr. Simona Bodogai). Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința de lansare a proiectului PractiPASS - „Protecția copilului - de la teorie la practică”. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:55 Ora standard a Europei de Est