Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Declarațiile dnei Oana Badea, secretar de stat

Joi, 17 febr., conferință de presă la sediul MECTS

Declarațiile dnei Oana Badea, secretar de stat

Mulțumesc că ați răspuns invitației. Credem că este util ca, la o săptămână de la intrarea în vigoare a noii Legii a Educației Naționale, preuniversitarul să prezinte câteva din momentele-cheie și câteva din noutățile pe care le are deja puse în aplicare.

Opt luni... în tranziție
Precizez că, în ceea ce privește învățământul preuniversitar, Legea Educației Naționale a pășit cu dreptul. Era necesar un Ordin al ministrului care să reglementeze măsurile tranzitorii pentru că, așa cum știți, la Dispoziții finale și tranzitorii sunt trecute câteva teme cheie, convenite în dezbaterea publică, și mă refer aici la admiterea în clasa a zecea, la desfășurarea examenului de Bacalaureat, convenite și stabilite prin consens. Dar nu era posibil ca în măsurile finale și tranzitorii să fie precizate absolut toate elementele de detaliu în privința organizării și desfășurării sistemului pe perioada stabilită ca fiind de tranziție. După cum știți, timp de opt luni, sistemul de învățământ românesc se află într-o perioadă de tranziție. Dacă vreți o imagine mai exactă, avem două cercuri legea veche și legea nouă care se suprapun într-o mică măsură, la capătul celor opt luni de tranziție va rămâne doar legea nouă. În aceste opt luni, sistemul trebuia să fie relaxat și să nu aibă teama zilei de mâine, și, când vorbesc despre sistem, vorbesc și despre cadrele didactice și despre elevi și despre părinți. De aceea, ordinul care reglementează măsurile tranzitorii a produs liniștea necesară odată cu data de 9 februarie 2011.
Depolitizarea managementului școlii
Există temei legal și este absolut necesar acest ordin. În privința opțiunilor majore pe care ministerul le-a avut în ceea ce privește învățământul preuniversitar, multe din lucruri se vor întâmpla curând. Un prim pas pe care îl facem, și suntem foarte optimiști în această privință, este depolitizarea managementului școlii. În termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial a ordinului de ministru care a stabilit măsurile tranzitorii, directorii și directorii adjuncți trebuie să opteze pentru una din calitățile pe care le au. Așa cum știți, legea spune că, dacă în teren un director sau un director adjunct este președinte sau vicepreședinte într-un partid și are această funcție de management în sistem, are la dispoziție 15 zile să opteze către care dintre cele două situații tinde. Ca să precizăm și mai bine, nu începând din data de 9, ci din data de 10, are la dispoziție cele 15 zile. După data de 25, vom lua act de opțiunile directorilor și directorilor adjuncți aflați în această situație și, în consecință, depolitizăm managementul unităților de învățământ din preuniversitar.
Dimensionarea rețelei școlare
Un al doilea aspect pe care l-am luat deja în calcul este dimensionarea rețelei școlare. Așa cum știți, personalitatea juridică a unei unități de învățământ presupune un număr fix de elevi sau preșcolari. Aceste numere sunt schimbate raportat la vechea lege și vor intra în aplicare începând cu 1 septembrie 2011. Ca atare, ne-am întâlnit timp de trei zile cu toți inspectorii școlari generali din țară, care au fost prezenți la minister cu o mapă și cu o hartă a județului, încercând să dimensionăm împreună cu aceștia rețeaua școlară în interesul educațional al elevului.
Ideea consorțiilor școlare
Ca o noutate, pot să vă spun că una din concluziile cele mai bune pe care am desprins-o în urma întâlnirii cu inspectorii generali a fost că ideea consorțiilor școlare va folosi foarte mult păstrării resursei umane de calitate în școli și totodată va răspunde unui interes de calitate în procesul instructiv educativ. În condițiile în care există, în acest moment, două comune apropiate care au învățământ simultan la nivelul claselor V-VIII, prin constituirea consorțiului școlar se reușește ca niciuna din cele două  școli să nu dispară, dar învățământul să fie liniar, clasa a cincea și a șasea să se desfășoare într-una din comune, a șaptea și a opta în cealaltă, respectiv a noua, când va veni momentul, unde va fi spațiul cel mai mare, dar dispare prin acest mod, prin utilizarea resursei umane și a spațiilor, dispare învățământul simultan la V-VIII. Acesta a fost un obiectiv al întâlnirii noastre cu inspectorii generali - reducerea pe cât posibil a învățământului simultan la clasele I-IV și încercarea - spunem că e îndrăzneață, nu credem că reușim până la 1 septembrie, dar este pe un drum bun - de a elimina învățământul simultan la V-VIII. Ideea consorțiului ne-a sprijinit foarte mult, se va aplica. Precizez că, în interiorul consorțiului, unitățile de învățământ își păstrează personalitatea juridică, își păstrează conducerea și trebuie să existe acordul de parteneriat între cele două consilii de administrație pentru constituirea consorțiului. Metodologia este în acest moment în lucru.
Norma didactică de 18 ore
Cu privire la norma didactică: aceasta intră în funcțiune începând cu 1 septembrie 2011. De altfel, dimensionarea se face pornind de la norma didactică de 18 ore. Precizez că nu vor fi efecte negative asupra situației corpului profesoral, titularii în nici un caz nu vor avea de suportat vreo consecință, și, precizez, unul din argumentele-cheie care ne-a condus la dimensionarea la 18 ore a normei didactice. În realitate, deși beneficiau, după 25 de ani vechime la gradul I, de acea degrevare de două ore, cea mai mare parte a colegilor noștri optau pentru plata cu ora ulterior. Deci ei aveau 16 ore, dar luau două, patru sau poate uneori mai multe ore la plata cu ora. Am făcut o medie. Măsura, atunci când a fost propusă în statut, spunea: da, e necesară această degrevare. Noi am făcut o medie a situațiilor din teren în ultimii ani și rezultatul a fost că 18 ore este o normă decentă și pe care cadrele didactice o pot duce cu succes, întărind totodată structura de calitate a corpului profesoral, pentru că această creștere de două ore îmi reduce posibilitatea unui rest de ore pe care să-l aloc necalificaților în sistem, spre exemplu.
Tipurile de evaluare la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
Totodată, de la 1 septembrie 2011, intră în vigoare tipurile de evaluare propuse pentru clasa a II-a, a IV-a și a VI-a. Din nou eforturi puternice pe care le face sistemul. Ne-am întâlnit deja cu directorii Casei Corpului Didactic din fiecare județ. Am avut această întâlnire la Sibiu. Intenția ministerului și calea de urmat este aceea de a reuși formarea cadrelor didactice care au aceste clase, a II-a, a IV-a și a VI-a cu specificația că la nivelul clasei a IV-a vorbim de eșantion care va fi evaluat, nu de tot efectivul de elevi care va absolvi clasa a IV-a. În consecință, cadrele didactice nu trebuie să fie speriate, pregătirea se va face prin intermediul Casei Corpului Didactic care este în fiecare județ, care se poate deplasa acolo unde sunt cadrele didactice de fapt și absolut nimic nu ar putea ridica vreo problemă.
O corecție... printr-un ordin celebru, 387
De asemenea, intră în funcțiune un alt articol, de altfel, foarte drag mie, o îndreptare, o corecție care se aduce unei legi ce a fost pusă în aplicare printr-un ordin celebru, 387. Așa cum știți, absolvenții de licee pedagogice care își completaseră studiile prin licență la un profil pedagogic erau plătiți deja în sistem ca fiind profesori pentru învățământul preșcolar sau primar. Și, totodată, absolvenții de PIPP, așa cum erau știuți. De la 1 septembrie 2011, sistemul va permite - și ministerul face acest efort! - salarizarea în calitatea de profesor în învățământul preșcolar și primar și pentru absolvenții de profiluri nepedagogice, aflați în această situație, pentru că aceștia nu fuseseră cuprinși în ordin. Mai rămâne o categorie de educatori și învățători, aceea care, pe baza recunoașterii evoluției didactice, pe baza unor mecanisme de certificare a educației formale, non-formale și informale, vor deveni și ei profesori pentru învățământul preșcolar și primar, și ca atare estimăm că în anul 2012 întreg corpul de educatori și învățători din sistemul preuniversitar va fi încadrat ca profesor pentru învățământul preșcolar și primar și va fi pe o altă treaptă de salarizare. Pasul unu este, așa cum, am spus 1 septembrie 2011.
Acestea erau explicațiile pe care voiam să le aduc și, de fapt, lămuririle cu privire la noutățile pe care deja le punem în aplicare. Totodată, încerc să vă familiarizez cu o procedură care, pe această perioadă de tranziție, va fi destul de uzitată. Și anume, emiterea de către minister, sub semnătura domnului ministru, a unor instrucțiuni.
Trei instrucțiuni... in M.O.
Astăzi vor fi publicate în Monitorul Oficial trei instrucțiuni. Prima aduce lămuriri explicite cu privire la decontul navetei cadrelor didactice. Era o problemă în dezbaterea publică, nu în realitate. Instrucțiunea nu face altceva decât să uniformizeze atitudinea față de prevederea legală din textul noii legi. A doua instrucțiune este cea privitoare la aplicarea articolului 253 din lege, și anume titularizarea la nivelul unității de învățământ a cadrelor didactice care, în ultimii trei ani, au luat o notă egală sau mai mare decât șapte la concursul național unic de titularizare. Astăzi va fi publicată și această instrucțiune în Monitorul Oficial. Școlile vor lua la cunoștință de astăzi care este calendarul și procedura de înscriere și punem în aplicare un articol ce va stabiliza resursa umană în sistem și va recunoaște resursa umană de calitate. Pentru că, așa cum știți, de foarte multe ori profesori care obțineau la concursul național unic de titularizare note de opt, note de nouă, poate chiar și de 10, eu știu o astfel de situație, nu au reușit să devină mai mult decât suplinitori calificați. În acest moment, credem că îndreptăm o stare de fapt și asigurăm, dincolo de stabilitate, calitate în sistem. A treia instrucțiune este cea care se referă la statutul cadrelor didactice care au solicitat păstrarea la catedră peste vârsta standard de pensionare. De ce a fost necesară emiterea unei instrucțiuni și în această situație. Pentru că, intervalul în care s-a produs, conform calendarului care este în funcțiune în acest moment, calendarul de mobilitate de personal, intervalul cuprinde data de 9 februarie. În calendar, între 7 și 15 februarie, trebuiau să se pronunțe consiliile de administrație cu privire la păstrarea peste vârsta standard de pensionare și, în consecință, era utilă o reglementare unitară pentru întreg teritoriul. Pe de altă parte, există mai multe categorii de pensionari în acest moment și acest lucru trebuia explicitat și prin această instrucțiune. În concluzie, toți cei care, în perioada prevăzută în calendar, au obținut acordul Consiliului de Administrație de a rămâne peste vârsta de pensionare beneficiază de acest acord și în anul școlar 2011-2012.
Cazul din Ialomița
În final, aș vrea să vă aduc tot ca informație faptul că, în cursul zilei de ieri, spre seară, am primit din partea inspectorului școlar general din Ialomița o decizie care elibera din funcție directorul unei unități de învățământ implicat într-o declarație nefericită cu privire la ținerea timp de 8 ore a profesorilor în cancelarie pentru că legea ar prevedea acest lucru. Aduc din nou precizarea: nu e nevoie să legăm cadrele didactice de scaunul cancelariei pentru a justifica pregătirea necesară actului educațional. Acestea erau lucrurile pe care doream să vi le transmit, aștept trei întrebări. Vă rog!
Jurnalist:
În acest moment, finanțarea per elev funcționează?
Secretar de stat Oana Badea:
Costul este aplicat, finanțarea urmează elevul este principiul care urmează să fie aplicat potrivit dispozițiilor finale și tranzitorii. Deci, anul acesta, funcționăm pe un cost standard stabilit pe un cost istoric, dar nu este conceptul prevăzut de lege.
Jurnalist:
Ați spus că așteptați 15 zile după publicarea în Monitorul Oficial să decidă cadrele didactice care sunt și președinți de partid. Cum se va face numirea în cazul în care unii renunță? Cum se va face numirea următorului cadru didactic?
Secretar de stat Oana Badea: Pe procedurile existente, pentru a fi director...
Jurnalist: Adică tot inspectoratul școlar va avea un cuvânt de spus?
Secretar de stat Oana Badea: Categoric! Aceasta este o reglementare. Este numit pe o perioadă temporară până la organizarea concursului și vă asigurăm că de la momentul la care vom avea metodologia privind funcționarea Consiliului de Administrație și metodologia organizării concursului - și vă mulțumesc pentru întrebare - noua formulă de angajare se va realiza începând cu anul școlar 2011-2012. Deci, în vara lui 2012, nu veți mai vedea un concurs unic de titularizare, ci forma de angajare la nivelul unității de învățământ va fi cea care se va desfășura, pentru că vom avea și Consilii de Administrație noi și procedura deja în practică.
Jurnalist: Ministerul Educației are o estimare câți directori de școli sau directori adjuncți au și funcții în partide?
Secretar de stat Oana Badea: Nu, nu avem o astfel de estimare.
Jurnalist: În București, de exemplu, există unul și acela e fostul inspector general Fedorca...
Secretar de stat Oana Badea: Nu avem o astfel de estimare. Cred că e decent să nu intri în viața unui cetățean într-o astfel de formă. Până la urmă, e și un test de moralitate.
Jurnalist: Dar, până la urmă, pentru câțiva oameni la nivel național nu se rezolvă problema depolitizării. Și, ca membru de partid sau secretar general de partid mai sunt și alte funcții de conducere în afară de vice și președinte.
Secretar de stat Oana Badea: Ministerul Educației pune în aplicare un text de lege. Acesta prevede explicit care sunt funcțiile incompatibile în preuniversitar cu statutul de președinte sau vicepreședinte. În ceea ce privește opțiunea unui cadru didactic de a fi membru de partid aceasta este reglementată de altă lege decât Legea Educației și dreptul unui cadru didactic de a se înscrie într-un partid este necontestat, din câte știu eu, până în acest moment în România.
Jurnalist: În București întotdeauna a existat o problemă: grădinița nu este obligatorie. Dar ce soluții vom putea oferi părinților care nu au cum să-și angajeze o bonă până la toamnă?
Secretar de stat Oana Badea: Așa cum ați specificat și dumneavoastră, opțiunea - și a fost o opțiune dezbătută și este consens - Legii Educației este aceea de a generaliza învățământul preșcolar. Este pentru prima dată când avem o opțiune pe tot parcursul învățământului preșcolar. Până acum era vorba de generalizare a grupei pregătitoare. Acum, vorbim în lege de generalizarea învățământului preșcolar. Efortul ministerului este constant, în sensul în care derulăm în acest moment un program de construire de a 500 de grădinițe la nivel național. Acestea trebuie, practic, construite de la temelie. Alte 250 sunt în reabilitare și extindere tocmai pentru a aduna mai mulți copii și mai există un program special pentru zone dezavantajate, respectiv grădinițe pentru grupuri dezavantajate. Dintre acestea, pot să vă spun că în mai-iunie, 18 vor fi gata, 24 fiind numărul total al acestor grădinițe. Totuși, eforturile Ministerului Educației trebuie să fie sprijinite de eforturile autorităților publice locale.
Jurnalist: Deci, noi mai avem nevoie de 500 de grădinițe noi care să acopere deficitul actual...
Secretar de stat Oana Badea: Acesta este programul pe care-l desfășoară ministerul. Cu siguranță, autoritățile publice locale vor pune umărul astfel încât acolo unde este nevoie de mai multe grădinițe, acestea să existe, însă Ministerul Educației astăzi, nu poate aduce peste noapte, ceea ce nu au gândit alții în urmă cu zece ani. Vă mulțumesc și vă doresc o zi bună în continuare. (Biroul de presă)

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 06:25:24 Ora de vară a Europei de Est