Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Obiceiuri și tradiții... maghiare

Parteneriat: Școala nr. 11 și școlile din Biharia și Cauaceu

Obiceiuri și tradiții... maghiare

De unde atâta energie și putere... de creație, fără epuizare la doamna învățătoare Kor Maria?! Mică și grozavă, toată numai suflet, aleargă, zâmbește, sfătuiește și nu obosește, de dimineață până după ora 16, zilnic! E un dascăl de excepție pe care îl regretă, cu siguranță, cei de la liceul german și o bogăție pentru școala Adelinei Iacob – un manager orientat pus pe fapte mari!

Vineri (25 februarie 2011), la Școala cu clasele I-VIII nr. 11, în sala de clasă și în sala de sport, am văzut copii fericiți, din Oradea, Biharia și Cauaceu, în cadrul unei reuniuni de proiect, puse la cale de conducerile și dascălii celor două școli coordonatoare, pe tema tradițiilor și obiceiurilor maghiare, în contextul diversității culturale, cu specific local. Dacă la carnavalul de la grădinițele nr. 2 și 46, iarna era alungată în fel și chip de personajele din basme și povești, la Școala nr. 11, răul a fost ars de la rădăcină! Toate obiceiurile rele au fost arse odată cu păpușa (Kiszehab) care le-a preluat, în preajmă aflându-se vrăjitorul Bușo (Gal David). În sala de clasă, dna înv. Kor Maria le-a împărtășit partenerilor de proiect din clasa a IV-a B de la Școala cu clasele I-VIII „Gaspar Andras” din Biharia (înv. Oros Erika) și celor de la Școala cu clasele I-IV „Csokonai Vitez Mihaly” din Cauaceu (înv. Bondar Piroska) din universul și tehnica Freinet, au socializat și s-au distrat împreună.
Pentru început s-au format echipe mixte de câte șase elevi (câte doi din fiecare școală), care au lucrat pe fișe, fiecare echipă având un nume. Cele trei runde de fișe au fost urmate de joc colectiv, dans și iarăși un joc de atenție și memorie. Câștigătorii au fost premiați cu gogoși făcuți acasă, de părinți. În următoarea etapă, oaspeții și-au prezentat măștile și costumele, după care, cu toții au ieșit în curte pentru a alunga iarna și a da foc păpușii (Kiszehab). În curte, înainte de a-i da foc, fiecare copil a povestit (s-a „spovedit”) ce boacănă, ce lucru rău a făcut pentru ca păpușa să-l ia asupra-i, iar prin ardere, toate faptele rele să dispară din comportamentul lor.
75 de măști... pe „covorul roșu”!  
De la ora 16.00, elevii celor patru clasele de la secția maghiară s-au întâlnit în sala de sport a școlii pentru parada măștilor și costumelor de carnaval. Pentru prezentare, fiecare a urcat pe un podium, pe „covorul roșu”, precum marile vedete internaționale. După paradă, fiecare s-a retras în sala lui de clasă unde a continuat carnavalul.
În clasa Freinet a dnei înv. Kor Maria, s-a lăsat cu mare distracție, mare! Jocuri și întreceri la care au fost antrenați și părinții (jocul insulei... pe ziar, dansul cu mătura, dansul baloanelor...)! E de admirat cum știu unii dascăli și copii să se distreze, antrenând și părinții, ceea ce nu poate fi decât un câștig pentru școală, a cărei imagine crește în ochii comunității. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Obiceiuri și tradiții... maghiare. 

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:21 Ora standard a Europei de Est