Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O lecție - concurs despre Cel de-al doilea război mondial

La Școala din Ciumeghiu

O lecție - concurs despre Cel de-al doilea război mondial

Copii și dascăli minunați sunt peste tot, iar dorința de afirmare o are fiecare, într-o măsură mai mare sau poate estompată din varii motive, dar care „explodează” în momentele favorabile...

Vineri (11 martie 2011), am ajuns să facem cunoștință cu parte din elevii și dascălii Școlii cu clasele I-VIII din Ciumeghiu, cu concursul doamnei director, prof. Florica Simuț. Am simțit atunci ceea ce se cheamă descătușarea energiilor, dorința de afirmare din partea unor elevi pasionați de istorie, la o lecție - concurs despre Cel de-al doilea război mondial.
Pe dna prof. Denisa Moldovan și pe unii dintre cei mai vrednici elevi ai școlii i-am mai întâlnit la diferite concursuri județene, dar acum situația era cu totul alta, de vreme ce „jucau” acasă.
Printr-o prezentare în power point, cu harta pe ecran și cu un fundal sonor adecvat, în plin război, cu focuri de armă, tiruri de artilerie grea, bombardamente, explozii de obuze și mine antitanc, te simțeai cu toată ființa pe câmpul de luptă. În asemenea condiții... istorice s-a desfășurat o lecție - concurs despre „Cel de-al doilea război mondial”, în care elevii pasionați de istorie (și nu puțini, ci o întreagă clasă) își etalau cunoștințele, luându-se la întrecere. Activitatea putea fi lesne televizată și transmisă în direct ca o veritabilă lecție AEL. Pentru felul în care au răspuns elevii, fără o regizare prealabilă, ei merită nota maximă, la o oră de maximă audiență, cum ar spune un reporter tv.    
În obiectivul nostru au intrat apoi elevii clasei a VIII-a, mulți și buni la limba engleză, după cum aveam să aflăm de la prof. Mihaela Laura Cuibuș. Ei dialogau la lecția „Regrets”; chiar și atunci când este vorba despre o limbă străină, profesorul-profesor se simte după atmosferă și participarea elevilor, iar tactul și măiestria transpar cu ușurință.  
La clasa a IV-a, ne-am simțit în al 9-lea cer, cum se spune, la ora de religie a Loredanei Butișcă; credința nu se negociază, ea se împărtășește uneori chiar și din ochi, iar copiii trădau smerenie și blândețe, cunoașterea faptelor și interiorizarea emoțiilor.
O atmosferă destinsă am găsit în cabinetul de informatică. Prin definiție, copiii se simt excelent atunci când au șansa să butoneze pe tastatură, indiferent de subiect și program, iar prof. Adriana Buda a găsit cele mai eficiente metode și mijloace pentru a canaliza energiile și dragostea lor în direcția cea bună a însușirii limbajului și operării eficiente...
Aflându-ne la ora la care cei mici erau cuprinși la programul „Școala după școală”, am zăbovit câteva minute și în mijlocul lor. În două săli de clasă, prof. Florina Sava și Florin Viliga își dovedesc măiestria în a-i învăța și consilia pe elevii romi din localitate, o treabă deloc ușoară, care cere multă răbdare, înțelegere și măiestrie pedagogică...   
În ciuda faptului că întrevederea cu elevii și dascălii din Ciumeghiu a fost scurtă, ei au reușit să ne stârnească interesul, lansând punți de comunicare și colaborare. Deschiderea lor nu o punem pe seama anotimpului reînvierii, ci o simțim ca pe o mănușă aruncată pentru afirmare. Ei chiar doresc să evadeze din cercul lor restrâns, intrând în circuit și în dialog cu elevi din tot județul și nu numai... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O lecție - concurs despre Cel de-al doilea război mondial.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:13 Ora standard a Europei de Est