Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se învață în cele mai bune condiții!

La grădinițele din Sântandrei

Se învață în cele mai bune condiții!

În ultimii ani, au început să dispară tot mai mult diferențele dintre școlile și grădinițele de la sat și oraș în ceea ce privește condițiile de lucru și dotarea cu material didactic și mijloace de învățământ. Un exemplu de acest gen l-am găsit, ieri (miercuri, 26 septembrie ), la grădinițele cu program normal, și program prelungit din Sântandrei, care funcționează în același corp de clădire, situat în „curtea” Școlii cu clasele I-VIII.

Privită din stradă sau din curtea școlii, clădirea nu arată rău, după renovare, dar nu te lasă să intuiești ceea ce se ascunde în interior: curățenie ca în farmacie, peste tot, ambient de lux, dotare, atmosferă de lucru, copii mulți și frumoși, și dascăli de calitate. Cu adevărat spectaculos! Condițiile sunt comparabile cu cele de la oraș, la standardele cele mai înalte.
Despre curte, nu vorbim pentru că aici nu s-a făcut mai nimic, și e mare păcat! Poate se sesizează domnul primar, căruia i se datorează condițiile admirabile din interior, și pentru care merită o notă de zece sau un FB cu felicitări!
Proiecte, teste de evaluare inițială…
În curtea săracă de la intrare, copiii se dau pe tobogan intră prin „tunel” sau se cațără pe el, tunelul fiind format din anvelope mari de tractor. La joacă sunt copiii din grupa mijlocie de la grădinița cu program normal, împreună cu educatoarea lor, Eugenia Torjoc. Eugenia e la Grădinița din Sântandrei de circa 27 de ani, de când s-a dat în folosință clădirea. „Aș putea spune că eu am „deschis” grădinița, iar anul trecut, s-a mansardat o parte din clădire.”
După revenirea în sala de grupă, am povestit despre proiectele „Eco-grădinița”, cu tema „Să învățăm despre pădure” și „Pipo”- cărticele speciale cu teme și subiecte din toate domeniile, și cu concursuri tentante, un proiect care merge bine de vreo șase ani. Cu „învățătura” au ajuns la testele de evaluare inițială „Familia mea”.
Doamna profesoară Elena Duma, „ghidul” nostru, ne tot îndemna să vedem și să notăm tot, pentru că avem „marfă” serioasă. Așa este, stimată doamnă profesoară!
La grupa mică a grădiniței cu program prelungit, am aruncat o privire doar, și am prins două imagini, activitatea fiind la capitolul moment organizatoric, în grupa educatoarei Tatiana Pop urmând să revenim. Tot învârtindu-ne după deget prin labirint, de la parter la etaj, am nimerit la grupa mare a grădiniței cu program prelungit, la activitatea artistico-plastică „Zmeul” (nu cel fioros cu 100 de capete, ci cel pașnic, pe hârtie și din hârtie, care chiar se poate înălța dacă e bine „desenat” și construit. Maria Moldovan, puțin emoționată de vizita noastră, le explica micilor artiști procedeul de lucru, prezentându-le modelul, după care fiecare a trecut la fapte. Se picta pe fundal muzical (Cântece pentru copii), se mai recita global și individual, dar fără a le distrage atenția de la lucrul cu pensula și acuarelele. Depășind granițele lecției, și vorbind despre portofolii și caiete speciale, ajungem la cazul Anemona Ceh, o fetiță absolventă, care, mergând la școală la oraș, a impresionat-o pe doamna învățătoare cu portofoliul său (cu lucrări și fișe). Cu alte cuvinte, Anemona venea cu portofoliu de la o grădiniță „amărâtă” din provincie, iar colegii săi, orășenii, se uitau la ea ca la dentist, pentru faptul că a „cutezat” să le dea o „lecție” profesionistă! Mai mult, colega lor din Sântandrei era deținătoare a unui premiu internațional la concursul „Pământul – comoara noastră”,
dar pe asta n-o mai știau.
„Ecogrănicerii” teribili ai dnei educatoare Pușcaș
Intrând în sala de grupă a dnei educatoare Ana Pușcaș, am rămas și noi ca la dentist, privind în jur și la acei frumoși „ecogrăniceri” din grupa mare pregătitoare, care învățau parcă într-un muzeu, cu secții de artă, construcții, știință, matematică, bibliotecă… și cu o casă fermecată în mijlocul sălii. Dna educatoare are 30 de ani de apostolat în învățământ, și toți la Sântandrei. Despre perioada de evaluare inițială, am vorbit cu caietele speciale în față, nu mai puțin de cinci („Educație pentru societate”, Caiet de educare a limbajului …), pe baza cărora, „copiii învață să denumească membrii familiei, ocupația părinților, să coloreze copiii harnici din fișa de lucru, decupează bulina autocolant (roșie sau neagră) pe care o plasează acolo unde observă un copil care își face ordine în camera sa.”
Chestia cu bulinele roșii ar trebui preluată și transferată (zicem noi) și în familie, dar și la locul de muncă, ce spuneți, oameni mari?!
Problema cu opționalele este la fel de serioasă și pe fază. Micii ecologiști fac o treabă excelentă: plantează pomi ornamentali în curtea grădiniței, iar în vacanțe, alții (nici într-un caz preșcolari) le rup viața. Celălalt opțional se traduce în limba lui Shakespeare.  
Ionela spune tot! Nu vrea să plece acasă!
Văzând pe geam că unii au ieșit în curte, gata să plece acasă, ne înființăm și noi la locul faptei pentru a surprinde reacții la cald la predarea ștachetei. Ionela, din grupa mică, de la grădinița cu program normal (grupa celeilalte educatoare Eugenia Torjoc), nu voia să plece acasă nici în ruptul capului. Mămica o trăgea de mână, iar ea, nu și nu, se ținea de tobogan și plângea. A fost cireașa de pe tort sau picătura care a umplut paharul! Genial gestul tău, Ionela! Așa vei ajunge la „Poza zilei” și vei intra în istorie (firește, în istoria grădiniței, nu în cea națională, că încă nu ai ajuns ca Andrea Esca! Dar mai știi ce-ți rezervă viitorul?). Și uite-așa, cu Ionela. Dna educatoare nu poate fi decât super încântată că are asemenea copii. Dar, se întâmplă ca adevăratul „circ” să fie dimineața, când cei mai mici preșcolari se desprind cu lacrimi în ochi de fusta mamei. Se spune că show-ul ține câteva minute bune. ”Numai atunci realizezi cât de grea e despărțirea! exclamă educatoarea. Mama îl ține de o mână, noi de cealaltă! Leo, Maria și Diana îmi spun că mă iubesc, și mă mângâie, dar eu știu că mângâierea e pentru mămica lor!”
Maria, Daciana și Paraschiva le-au pus masa!
Când revenim din curte, îi găsim pe „artiști” la masă, cu nasul în farfurie. Între timp, dna Maria Marchiș, „șefa” bucătăreasă (e „șefă” pentru că e singură la bucătărie, ea comandă și tot ea execută), a pus mâncarea în farfurii, iar îngrijitoarele (Daciana-Nicoleta Torjoc și Paraschiva Sfârlea) sunt cu ochii pe ei. „Se mănâncă bine pentru că administratorul (Florica  Hălbac) e ca o mămică grijulie și darnică, după cum ne spune educatoarea Maria Torjoc, colega de grupă a Tatianei Pop. În grupele grădiniței cu program prelungit, avem și copii din Palota, Girișul de Criș și Tărian. După cum ați văzut, fiind în perioada de acomodare, copiii fac cunoștință și se joacă cu lego, plastilină, cuburi…”
Văzând și auzind atâtea lucruri, am uitat de școlari. Cu ei vom avea un alt episod, cu altă ocazie. Cerem scuze doamnei profesoare Elena Duma! Ovi DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Se învață în cele mai bune condiții!

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:28:15 Ora standard a Europei de Est