Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Ce a însemnat pentru mine Job Shadow Day?”

La Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”

„Ce a însemnat pentru mine Job Shadow Day?”

Joi, 10 martie 2011, conducerea Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea a organizat o întâlnire cu participanții la „Job Shadow Day”, pentru diseminarea evenimentului, evaluarea programului și primirea diplomelor de participare de către elevi, profesori și voluntarii de la instituții și companii.

La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai organizațiilor implicate: Inspectoratul Județean de Poliție, Penitenciarul Oradea, Poliția locală, BCR, hotel Continental Forum, S.C. Microrom, care au dorit să-și exprime mulțumirea față de această inițiativă a școlii de a oferi elevilor șansa unei apropieri de viața reală cu scopul de a-i ajuta în alegerea unei profesii.
Directorul colegiului, dl prof. dr. Ruben Filimon, cu farmecul său deja cunoscut, din postura de voluntar la această activitate a remarcat faptul că elevii care au fost în „umbra” sa, dacă la început își doreau să fie directori de școală, acum au sesizat cât de complexă și dificilă este meseria de manager de școală.
Directorul adjunct, prof. Simona Ardelean, coordonator local al evenimentului, a dat  cuvântul reprezentanților elevilor care au exprimat opinia lor și a colegilor despre această experiență. Astfel, Gavra Georgiana, din clasa a XI-a C, a dorit să mulțumească organizatorilor pentru șansa de a petrece câteva ore în „umbra” unui angajat dintr-o  instituție bancară, având posibilitatea să învețe mai multe despre activitățile, îndatoririle și responsabilitățile de la locul de muncă. Moț Sara, din clasa a XI-a B și Codoban Claudia, din clasa a XII-a C, au împărtășit câteva aspecte din activitățile desfășurate în cadrul I.J.P. La  hotelul Continental Forum Oradea, Flonta Laura, din clasa a XI-a B și colegele ei s-au implicat în activitățile specifice legate de primirea și cazarea turiștilor.
Din partea instituțiilor și companiilor partenere la program au luat cuvântul dna comisar Ioana Indrieș (I.J.P.), dl comisar Marius Marian (Penitenciarul Oradea), dna Flavia Popa (director executiv BCR-Agenția Varadinum). Invitații noștri au salutat acest tip de colaborare, considerând că este o experiență bine venită care furnizează o imagine clară a ceea ce înseamnă responsabilitatea unui loc de muncă. Școala noastră a fost felicitată pentru acest demers și a fost adresat îndemnul ca și alte școli din oraș, respectiv județ, să ia exemplul școlii noastre.
Elevii au fost premiați de profesorii care au coordonat activitatea pe clase: clasa a XI-a A, prof. Mariana Tamaș, clasa a XI-a B, prof. Rodica Tiutin,  clasa a XI-a C, prof. Camelia Pop, clasa a XI-a D, prof. Monica Marian, clasa a XI-a J prof. Izabela Boroș, clasa a XII-a B, prof. Diana Curila, clasa a XII-a D, prof. Simona Ardelean, clasa a XII-a E, prof. Mia Bradea, clasa a XII-a K, prof. Nora Mărincean și prof. Gabriela Liberț, clasa a XIII-a L, prof. Izabela Boroș.
Cu o tradiție de 9 ani în România, programul eveniment Junior Achievement „Job Shadow Day” se desfășoară anual în 11 țări din Europa și are ca scop crearea unei interacțiuni între tineri și comunitatea de afaceri locală prin promovarea unei mai bune înțelegeri a funcționării unei companii, ce înseamnă să lucrezi într-o companie și ce calități sunt căutate de angajatori. (Camelia Pop)

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:13:39 Ora standard a Europei de Est