Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Dascălul bihorean – lansare de revistă și simpozion

De Buna Vestire, dublu eveniment la „Onisifor Ghibu”

Dascălul bihorean – lansare de revistă și simpozion

În sfântă zi de Bună Vestire, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea a găzduit Dascălul bihorean, un dublu eveniment: lansarea revistei „Dascălul bihorean” (nr. 4) și un simpozion dedicat tot dascălilor bihoreni, cu tema: „Impactul relației psihopedagogice și sociale în clasa de elevi”.

Evenimentele au fost organizate și susținute material, moral și sufletește de Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Casa Corpului Didactic Bihor, moderate fiind, în deplină armonie, de profesor-inspector Violeta Taichiș și profesor-director Virginia Tiurbe.
Sub „incidența legii” și în zodia Dascălului bihorean a intrat un reprezentant „născut iar nu făcut”... al apostolilor bihoreni, devenit jurist și notar între notari – Cornel Gârba. Modest din fire și prin construcția sa interioară sclipitoare, înzestrat cu incontestabile calități, între care voința și caracterul dau măsura personalității sale integre, Cornel e un model de dascăl, născut, după cum spuneam, care deși a urcat nenumărate trepte, prin muncă, inteligență și orientare, nu a uitat dragostea dintâi, pe care a alimentat-o neîncetat, fără a trăda profesia atât de dragă lui, care i s-a cuibărit la suflet. Cornel vibrează și acum din toată ființa atunci când se cântă imnul sfânt și emblematic al dascălilor, el interpretând în mod excepțional acest imn fără de seamăn - „Învățătorul”. Nu este dna Violeta unul dintre poeții Inspectoratului Școlar, dar deține un mare suflet de dascăl. Din preaplinul său a vărsat în revista dascălilor câteva lacrimi de suflet la adresa dascălului-jurist sărbătorit de Buna Vestire – Cornel Gârba - „dascălul prin excelență pe care îl omagiem și căruia îi aducem tribut de recunoștință. A lucrat aproape de baza educației, la clasele primare, a coordonat activitatea educativă a învățătorilor în calitate de inspector, a consiliat și îndrumat în meandre juridice pe numeroși dascăli bihoreni – astfel că e chiar imposibil de spus unde s-a oprit sau se oprește influența sa. A fost un învățător iubit deopotrivă de elevi, părinți și colegi chiar și după ce nu le-a mai fost dascăl, relațiile lui cu foștii învățăcei i-au marcat pe aceștia din urmă fiindcă au găsit la dascălul lor explicațiile cele mai pertinente și înțelegerea cea mai profundă. S-a dedicat învățământului dar a știut mereu să se bucure de frumusețea acestei profesii la care și azi se întoarce mereu cu gânduri de bucurie și cu o reală plăcere a revenirii între colegi dragi, la vremuri și situații de excepție...
Așadar este de invidiat domnul Cornel Gârba, dar e o invidie pe care nu o putem reprima pentru calitățile omului și dascălului, pentru cariera, truda și roadele ei, dar mai ales pentru modestia excelenței, căreia azi îi aducem tribut.”
„Nu cred că există o meserie mai nobilă decât cea de dascăl”...
... spunea un alt dascăl, aflat acum în postura de general adjunct al Inspectoratului Școlar, prof. Nicolae Ungur, iar distinsul profesor universitar Ioan Sabău, referindu-se tot la dascălii-apostoli (a căror spusă este sfântă) îi îndemna să rămână ceea ce sunt: niște apostoli, astfel încât acești copii să vă poarte în sufletul lor ca pe niște icoane ce sunteți!" Profund emoționat și mișcat de onoarea ce i s-a făcut de a mai cânta „Învățătorul” (cel tânăr), Cornel Gârba a întărit spusele Violetei, recunoscând niște adevăruri: „Sufletul îmi vibrează din plin când se cântă „Învățătorul”. Mulțumesc foarte mult pentru gândul care a încolțit și s-a materializat... De la bunii mei profesori, am învățat să privesc cu respect și responsabilitate această nobilă profesie de dascăl...”
Cornel a rămas același sufletist de mare clasă, așa după cum l-am știut în cei cinci ani de liceu pedagogic, același caracter și om de mare omenie. Asemenea oameni merită toată admirația, iar Inspectoratul Școlar, Violeta Taichiș, Ghiță Nan... au făcut o treabă nemaipomenită aducând în atenția dascălilor de azi dascăl-jurist de 24 de carate!
Cu primăvara în suflet
Profesor Georgeta Tifor a făcut o prezentare pe rubrici a numărului 4 al revistei, după care centrul de greutate al întâlnirii s-a mutat pe scenă, acolo unde cei mai mici artiști au făcut show, sub bagheta dnei profesor Maria Donca și a dulcilor săi prichindei din clasa I A, ghiocei – prezentatori, inocenți, sinceri și spontani, care ne-au cucerit cu exprimările lor de nota 10!
Programul micilor artiști nu putea avea decât 13 puncte!
1. Grupul vocal „Allegria”, al Școlii „Avram Iancu” din Oradea, îngerașii clasei I, ai prof. Stelieana Cârciumaru, în acompaniamentul inegalabilului orchestrator înv. Constantin Negruț;
2. Gimnastică ritmică – Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea;
3. Corul „Angelicus”, al Liceului de Artă din Oradea, elevii clasei a III-a A, ai înv. prof. Valeria Bunica, dirijați de prof. Narcisa Midoschi;
4. Fit Dance – exercițiu cu panglică – eleva Daria Muț, de la C. N. „Iosif Vulcan” din Oradea, prof. Georgeta Tifor;
5. Dans țigănesc, cu minunații elevi ai clasei a III-a de la Școala „Oltea Doamna”, îndrumați de prof. Lucia Pavel;
6. Dans de societate, protagoniști - elevii clasei a III-a A de la Lic. T. „Onisifor Ghibu”, prof. Marcela Marian;
7. Teatru popular „Omule, pomule” – elevii de la Gr. Șc. Ind. din Șuncuiuș, îndrumați de prof. Straton...
8. Cântec popular – Clubul Copiilor Ștei – soliști: Marcela Merce, Andreea Tirla și …
9. Dans popular – elevii Școlii „Constantin Șerban” din Aleșd, îndrumători - prof. Marina și Mircea Ardelean;
10. Șezătoare populară – elevii Școlii din Vadu-Crișului, prof. Liana Bot;
11. Cântec popular – Școala din Buntești – solistă. Georgiana Vese;
12. Dans popular – elevii (profesioniști – la dans) de la Lic.T. „Onisifor Ghibu”, îndrumați de prof. Iosif Româneac;
13. Urare de primăvară – elevele clasei I A de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din
Oradea, îndrumate de prof. Maria Donca.
„Pentru simpozion, s-au primit 140 de lucrări, ceea ce reflectă interesul deosebit pe care tematica („Impactul relației psihopedagogice și sociale în clasa de elevi”) l-a trezit în rândul cadrelor didactice”, după cum a ținut să sublinieze directorul C.C.D. Bihor, dna prof. Virginia Tiurbe. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (144 de poze), accesați Galeria foto: Dascălul bihorean – lansare de revistă și simpozion.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 13:15:07 Ora standard a Europei de Est