Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Importanța rolului familiei în formarea copilului

Educatoare: Enoiu Andreia, Grădinița nr. 53, Oradea

Importanța rolului familiei în formarea copilului

Cea mai mare responsabilitate a părinților este aceea de a le asigura copiilor un cămin plin de dragoste și de fericire. Simbolul vieții în familie îl reprezintă căminul, casa. Casa delimitează un spațiu al familie;

În casă viața decurge după un anumit ritm, cu anumite reguli. Între membrii familiei sunt interacțiuni în cadrul cărora se construiesc personalități. Așadar, casa delimitează și reprezintă un spațiu și un timp al familiei, al normalității. În simbolica psihanalizei viselor, casa, căminul reprezintă femeia.
Viața familiei se organizează în spațiul casei, iar femeia, mama este cea în jurul căreia cresc copiii, care garantează împlinirea funcțiilor primare ale familiei; centrul căminului. Ea este și aceea care organizează satisfacerea nevoilor tuturor membrilor familiei. Căminul reprezintă, așadar, un arhetip ,,un model ideal” adânc structurat în subconștientul și inconștientul ființei umane. Căminul asigură și deci reprezintă în imaginația individului uman, schimbările emoționale securizate, interacțiunile cooperante care pun bazele normalității individului. Cea mai importantă relație dintr-o familie este relația soț-soție deoarece securitatea copilului și calitatea relației părinte-copil este în mare măsură dependentă de calitatea relației soț-soție, care constituie baza unei mai bune comunicări cu copilul. Fiecare copil are nevoie de părinți a căror relație să fie stabilă, bazată pe respect, dragoste și o bună comunicare. O situație foarte des întâlnită este inversarea rolurilor, situație în care un părinte pretinde copilului să-i împlinească nevoile emoționale. Deși acest lucru se poate întâmpla în orice familie, totuși cazurile sunt mult mai frecvente acolo unde copilul are un singur părinte. În familiile formate dintr-un singur părinte și copil, părintele este tentat să folosească copilul drept confident sau coleg. Este foarte dificil pentru părinte să rezolve această problemă, deoarece nu are un partener adult cu care să împărtășească grijile căminului. Din cauza singurătății, a depresiei, a sentimentului de a nu fi la înălțimea rolului pe care îl au sau datorită altor cauze, părinții singuri nu se pot abține să nu se raporteze la copiii lor ca la oamenii de vârsta lor, împărtășindu-le probleme intime, pe care un copil nu le poate încă înțelege. Astfel de părinți tind să fie ,,cei mai buni prieteni” cu copiii lor, în loc să mențină o relație ,,părinte-copil” sănătoasă. Un părinte, fie că este singur, fie că este căsătorit, trebuie să-și mențină întotdeauna poziția de autoritate față de un copil și are obligația să vină în întâmpinarea nevoilor copilului său. Dacă se inversează această lege și părinții se așteaptă ca să li se satisfacă nevoile emoționale, copiii vor fi răniți și astfel se va distruge relația cu ei. Nu trebuie să se găsească hrana emoțională la copii.
Copiii pot fi comparați cu niște oglinzi: în general, ei reflectă dragostea, dar nu o generează; dacă li se arată dragoste, sunt capabili s-o înapoieze. Dacă nu li se arată, atunci nu au nimic de dat în schimb. Dragostea necondiționată este reflectată necondiționat, iar dragostea condiționată este înapoiată tot condiționat. Din punct de vedere  emoțional, copiii sunt tot copii. Și copilul de doi ani are tendința de a fi independent și are un gen de rezervor emoțional. Acesta va căuta independența folosindu-și energia din acest rezervor. Când el se va goli, copilul se va întoarce la părinți să și-l umplă și să poată astfel să-și găsească din nou independența.
 De asemenea, este nevoie de timp pentru a-ți concentra atenția asupra copilului, iar acest lucru implică timpul petrecut cu el. Azi, ca niciodată până acum în istoria lumii, copiii sunt foarte mult influențați de forțele din afara familie. Autoritatea părinților, exercitată cu dragoste, este sănătoasă pentru copii și familiile lor. De ce Biblia sprijină cu atâta vigoare autoritatea părintească? În I Timotei 3:4,5 se precizează El (se referă la tată) trebuie ,,să-și chivernisească bine casa și să-și țină copiii în supunere cu toată cuviința”. Coloseni 3:20 exprimă acest principiu divin pentru generația tânără: ,,Copii, ascultați de părinții voștri în toate lucrurile, căci lucrul acesta place Domnului”. Nu este nici un loc în Biblie în care să se recomande ca micuțele odrasle să se așeze cu părinții la masa negociatorilor, pentru a decide ce vor și ce nu vor să accepte din partea generației mai în vârstă. Conducerea părintească joacă un rol semnificativ în procesul dezvoltării copilului. Învățând să se supună autorității (conducerii) iubitoare a părinților săi, copilul învață să se supună și altor forme de autoritate cu care va veni în contact mai târziu. Modul în care își apreciază părinții va determina atitudinea sa ulterioară față de profesori, directori de școală, poliție, vecini și șefi la serviciu. Lipsa respectului față de autoritate conduce la haos, anarhie și la o stare confuză pentru toți cei afectați. Și, bineînțeles respectul autorității părintești îi va învăța pe copii și respectul față de autoritatea plină de dragoste a lui Dumnezeu Însuși. Se cunoaște faptul că părinții sunt identificați ca și copii ai lui Dumnezeu. Cei mai mulți părinții Îl percep pe Dumnezeu  după felul cum îl văd pe tatăl lor (într-o mai mică măsură pe mama).
Bibliografie:
*Biblia, traducerea Cornilescu
*Champbell, R., Adolescentul – copilul  meu, Ed. Logos, Cluj 1994
*Dobson, J., Copilul îndărătnic, Ed. Misiunea Creștină, Noua Speranță, Timișoara 1995
*Muntean, A., Note de curs – Familii în dificulate, Ed. Mirton, Timișoara 2001

Trimite email
sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 21:57:38 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Smiley la Hard Rock Café, București
duminică, 23 noiembrie 2025, ora 21.00