Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Parada microorganismelor”

„Să ne păstrăm sănătatea!”

„Parada microorganismelor”

Elevii a trei clase, de la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu”- clasa a III-a A, (prof. Brege Elena Viorica), Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” - clasa a II-a (prof. Búzási Noémi) și Liceul Teoretic German „Fr.Schiller” - clasa a IV-a (prof. Jakabffy Ellenes Emese), sunt implicați în derularea proiectului educațional „Să ne păstrăm sănătatea”.

Partenerii de la cele trei școli sunt coordonați în derularea proiectului de dr. Külüs Hajnalka – de la fundația „Alma Mater” și conf. dr. Olivia Ligia Burtă - director la Centrul de cercetare în medicină de înaltă performanță din Oradea.
Activitatea de vineri, 4 martie 2011, s-a desfășurat sub genericul „Parada microorganismelor”, ocazie cu care s-a lansat și imnul proiectului în cele trei limbi.
Vineri, Teatrul „Arcadia”, cetate a poveștilor copilăriei, a găzduit cu generozitate, în liniștea mediatică pe care doar evenimentele surprinzătoare o pot naște, o „invazie” de inocență, candoare, bucurie și culoare, țesută sub îndrumarea iscusită a celor amintiți, în jurul ideii de sănătate.
Fără pretenții de cronică avizată, rândurile de față vor să fie un buchet de impresii culese din sala caldă și primitoare a „sălașului iluziilor fermecate”.
De-a lungul a trei scenete tematice inedite, micuții „actori” au reușit să re-nvie veșnica gâlceava dintre Bine și Rău, într-un loc comun al unei normalități căreia cu toții îi intuim importanța - sanatatea. Rând pe rând, am asistat la trei lectii predate cu mijloace specifice unei astfel de abordări, într-un astfel de loc. Costumele și măștile originale, recuzita și decorul pe măsură, lumina și sunetul, toate s-au împletit cu jocul și joaca micilor vedete într-un carnaval în lumea plină de mister și pericole a microorganismelor. Personaje malefice, microbi, streptococi, bacili, viruși, ingenios surprinse în trăsăturile și culorile măștilor și costumelor s-au perindat prin fața spectatorilor într-o paradă ce a trecut în revistă pleiada de „dușmani” ai sănătății pentru ca mai apoi, firesc, să-și facă loc în dialog, apariții și acțiune, printr-o la fel de reușită colecție de măști și costume, partizanii igienei, apa și  săpunul, pasta și periuța de dinți, precum și alți prieteni buni ai sănătății, fructele, legumele, mâncarea sănătoasă și pentru că uneori e nevoie, medicamentele. Toate cele trei scenete s-au încheiat în acordurile imnului acestui proiect care dincolo de barierele de limbă și vârstă a transmis că sănătatea o negociem doar cu noi înșine, dar și ca exemplul personal e cea mai bună lecție pe care o putem da dușmanilor sănătății.
 Și ca ideea de final să vină firesc, în nota spectacolului, spune că am asistat vineri și la o altfel de lecție, una de sănătoasa și benefica toleranță, dacă mă gândesc că această lecție ne-a fost oferită de două „Cenușărese- Școala și Sănătatea! (D. Marincaș)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 16:11:37 Ora standard a Europei de Est