Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Campania „Sfintele Paști în suflet de copil”

La C.T. „Andrei Șaguna” - Oradea

Campania „Sfintele Paști în suflet de copil”

Începând din acest an școlar, la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea s-a implementat Strategia Națională de Acțiune Comunitară.

Ce înseamnă SNAC? Înseamnă dezvoltarea activității de voluntariat, realizată de elevi din învățământul preuniversitar și studenți, care permite acestora să devină cetățeni informați și devotați solidarității umane. Acțiunea Comunitară poate fi inclusă în curriculumul la decizia școlii la toate nivelurile învățământului preuniversitar.
Prin intermediul SNAC, se urmărește încurajarea elevilor/tinerilor pentru a se dedica activităților desfășurate cu persoane aflate în dificultate, în scopul susținerii procesului de integrare socială a acestora, precum și de dezvoltare educațională personală; implicarea copiilor și adulților cu nevoi speciale, a cadrelor didactice, a elevilor și a altor voluntari în cadrul unor proiecte ce vor fi realizate în echipă; realizarea incluziunii și implicării persoanelor aflate în dificultate, prin angajarea tuturor celor interesați într-un program educațional de activități ce promovează intens integrarea socială; să stimuleze mental și să dezvolte abilitățile persoanelor cu nevoi speciale prin activități creative, de imaginație și terapeutice, cum ar fi artele plastice, arta dramatică, dansul, sportul, IT, muzica, abilitarea manuală și aromoterapia – și prin petrecerea timpului liber cu copiii/adulții;
„În cadrul Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna”, am stabilit un calendar de activități prin realizarea unui Acord de parteneriat cu Centrul de Plasament nr. 2 din Oradea. În cadrul acestui acord au fost stabiliți beneficiarii, cât și voluntarii SNAC. Dna director Antiana Man a fost foarte receptivă și deschisă, oferindu-ne toată disponibilitatea și sprijinul în orice demers am întreprins. Dintre activitățile desfășurate menționăm: Săptămâna  legumelor donate,  Festivalul  legumelor, Proiectul educațional umanitar desfășurat în cadrul SNAC Bihor și Asociația Bonga. Proiectul intitulat „Eu pot, poți și tu!”, Noi umblăm a colinda (daruri și colinde pentru Centrul de Plasament nr 2) , Cititor versus cinefil (vizionarea filmului „Moromeții”).
 Cu ocazia sărbătorilor pascale, am inițiat Campania „Sfintele Paști în suflet de copil”, care are ca scop colectarea unor obiecte de îmbrăcăminte și jucării pentru copiii dintr-un Centru de Plasament din Oradea. Voluntarii au adus în perioada 30 martie - 12 aprilie 2011, obiecte de îmbrăcăminte și jucării. În data de 14 aprilie, obiectele au fost donate Centrului de Plasament nr. 2 Oradea”; profesorii implicați în această activitate au fost: Silvia Malița, Cristina Olar, Dan Chișiu și Simona Lăcătușu, după cum ne-a declarat prof. Ramona Chișiu coordonatorul SNAC.
„Dar din dar se face raiul!”
De la prof. Biro Ildiko aveam să aflăm despre un alt proiect de voluntariat care se derulează, de patru ani, cu bune rezultate la nivelul colegiului. Este vorba despre proiectul „Dar din dar se face raiul!” (coordonat de prof. Alexandrina Teușdea, beneficiind de tot sprijinul din partea doamnei director Antiana Man). Fiind vorba de daruri, acestea au venit din partea tuturor catedrelor. Mână de la mână, dascălii și elevii, cu sufletul deschis, au reușit să adune o sumă însemnată din care s-a procurat țesătură polar pentru confecționarea a 27 de păturici pentru copiii părăsiți la Maternitatea Oradea. Păturicile au fost confecționate în atelierul de textile al colegiului...
Așadar, la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea, SNAC-ul este la el acasă, iar acțiunile „shogunilor” merită cunoscute, apreciate și încurajate de comunitatea locală! (Ovidiu Dan)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:14:08 Ora standard a Europei de Est