Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concurs cu premii

Să învățăm să circulăm corect!

Concurs cu premii

Domnul profesor Virgil Matei, de la Grupul Școlar Industrial din Șuncuiuș, ne propune să ne îmbogățim cunoștințele legate de circulația rutieră, dar și să câștigăm premii, răspunzând corect la întrebările care vor fi puse în edițiile următoare ale rubricii...
Prin urmare, dragi elevi, fiți cu ochii pe ovidan.ro și revista OviDan, citiți, învățați... și veți câștiga de două ori!

Civilizația actuală nu ar putea fi concepută fără circulație, străzi, șosele și drumuri pe care circulă zi și noapte vehicule de tot felul.
Traficul rutier, care a luat amploare și tinde spre dimensiuni tot mai mari, a devenit un fenomen și trebuie să-i găsească pregătiți pe cei care folosesc drumul în calitate de pieton, pasager sau conducător de vehicul.
Copiii, „banca de credit” a viitorului, trebuie să se bucure de o atenție deosebită. A circula corect  înseamnă un act necesar și conștient de responsabilitate cetățenească, de civilizație. Dintre participanții la traficul rutier, elevii formează cea mai numeroasă categorie. Ei au obligația să cunoască și să respecte regulile de circulație. Pornind de la aceste considerente, ne propunem ca în mai multe episoade să prezentăm (sub formă de concurs) principalele reguli de circulație din codul rutier, pentru a forma elevilor deprinderi de circulație corectă.
Mai întâi despre circulația rutieră
Principalii termeni folosiți în circulația rutieră sunt: DRUM PUBLIC – orice cale de comunicare terestră, cu excepția căilor ferate, amenajată pentru circulația vehiculelor și aflată în administrarea unui organ de stat, dacă este deschisă circulației publice; PARTE CAROSABILĂ – parte a drumului public folosită în mod normal pentru circulația vehiculelor; BANDĂ DE CIRCULAÞIE – oricare dintre subdiviziunile longitudinale ale părții carosabile materializată sau nu prin marcaje rutiere, dacă are o lățime corespunzătoare pentru trecerea cu ușurință a unui șir de vehicule; INTERSECÞIE – locul de întâlnire sau de încrucișare a două sau mai multe drumuri publice oricare ar fi unghiul sau unghiurile axelor lor; CIRCULAÞIA INTERNAÞIONALĂ – orice circulație care implică trecerea cel puțin a unei frontiere; AGENT DE CIRCULAÞIE – ofițerul sau subofițerul de poliție însărcinat cu îndrumarea, supravegherea și controlul circulației pe drumurile publice; CONDUCĂTOR – persoana care pune în mișcare și direcționează deplasarea pe drumurile publice a unui vehicul, a animalelor de tracțiune, de povară, de călărie ori a turmelor; PIETON – este reprezentat de orice persoană, indiferent de vârstă, sex sau profesie, care se deplasează pe jos, pe un drum public; VEHICULE RUTIERE -
autovehicule, automobile, tractoare, mașini autopropulsate pentru lucrări, motocicluri, remorci, mopede, biciclete, vehicule cu tracțiune animală, vehicule trase sau împinse cu brațele...
Rubrica și concursul sunt realizate de prof. MATEI VIRGIL, de la Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 19:14:11 Ora standard a Europei de Est