Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizită de studiu în Turcia, la Kirșehir

Diseminarea proiectului

Vizită de studiu în Turcia, la Kirșehir

În perioada 12-15 aprilie 2011, dl prof. Vonea Răzvan a participat la o vizită de studiu Comenius prin Programul transversal al Programului de învățare pe tot parcursul vieții, cu tematica „Tendințe, perspective și schimbări de roluri în managementul școlar al unităților de învățământ”, în Turcia, în orașul Kirșehir (în mijlocul Turciei).

În perioada 12-15 aprilie 2011, dl prof. Vonea Răzvan a participat la o vizită de studiu Comenius prin Programul transversal al Programului de învățare pe tot parcursul vieții, cu tematica „Tendințe, perspective și schimbări de roluri în managementul școlar al unităților de învățământ”, în Turcia, în orașul Kirșehir.
Tipul acțiunii este cel al mobilităților individuale – Vizită de studiu pentru specialiștii din domeniul educațional și se adresează directorilor de unități școlare.
Vizita de studiu obținută a fost rezultatul aprobării cererii de finanțare de către Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (www.anpcdefp.ro). Grantul care mi s-a aprobat a fost de 950 de euro, pentru cheltuieli de transport și cheltuieli de subzistență. Vizita mea de studiu care a întrunit nouă directori de unități școlare din Europa nu ar fi putut avea loc fără sprijinul financiar primit în cadrul programul LLP, prin Agenția Națională și Comisia Europeană.
Tematica vizitei de studiu se circumscrie leadership-ului unităților școlare, perspectivelor și schimbării rolului directorilor de școală. Vizita de studiu la care am participat se înscrie pe linia perfecționării directorilor de școli din țările europene, în ceea ce privește stilurile de management din diferite țări europene; organizarea activității manageriale din școli; planificarea, organizarea, coordonarea, controlul și îndrumarea pe care directorii le implementează în cadrul organizațiilor lor școlare.
La această vizită de studiu au partipat directori de școli din nouă țări europene: România, Ungaria, Italia, Anglia, Finlanda, Slovenia, Bulgaria, Spania și Olanda.
Instituția organizatoare, gazdă, a fost Kirsehir Zusuf Demir Bilim ve Sanat Merkezi, prin dna profesor de limba engleză Ozlem Akin. Instituția organizatoare este de fapt un centru de excelență pentru elevii capabili de performanță, instituție școlară de sine stătătoare axată pe două profile de formare: știință și artă. Elevii sunt selectați din clasele mici pe baza unui test de verificare a IQ fiecăruia și a unor teste specifice de inteligență sau talent. După programul școlar, elevii vin în centrul de excelență unde lucrează în grupe de maximum cinci elevi cu un profesor îndrumător, pe domeniile: fizică, chimie, biologie, informatică, muzică, desen. Centrul are laboratoare pentru fiecare domeniu de formare, dotat cu aparatură didactică modernă și mijloace didactice adaptate particularităților elevilor. Orașul gazdă, Kirsehir, a derulat începând din 2004 peste 170 de proiecte de cooperare europeană, a avut peste 1000 de „musafiri” din țările UE și au obținut granturi pentru proiecte europene de peste 1.300.000 de euro.
Vizita s-a desfășurat pe parcursul a trei zile. *În prima zi am avut prezentări ale fiecărui participant privind sistemul educațional național, s-au făcut schimburi de idei privind leadershipul din țările participante; s-au prezentat modalitățile de accedere la funcția de director de școală în țările participante. *În a doua zi, s-au vizitat școli din două orașe: Kirșehir și Nevșehir, de asemenea, au avut loc întâlniri cu inspectorii generali din cele două localități, în care s-au efectuat schimburi de informații privind sistemul educațional și structura managerială a instituțiilor școlare. *În a treia zi, activitățile noastre de cultivare și schimb reciproc de stiluri manageriale au fost plăcut îmbinate cu vizite ale obiectivelor turistice din zonă, cu o seară culturală tradițională, în care fiecare țară și-a prezentat specificul său.
Pe lângă concluziile pertinente privind activitatea directorilor din școlile din Europa ale căror sinteze vor face obiectul unor diseminări prin modalități diverse, îmi voi aminti cu plăcere de serile turcești, de diversitatea, abundența gustărilor turcești și amabilitatea acestor ospătari, de orașul Ankara, Istanbul.
Mulțumesc pe această cale Agenției Naționale pentru oportunitatea de a participa la o vizită de studiu europeană pe tematica managementul școlar și de a vizita încă o dată o țară aflată pe două continente: Turcia. Recomand cu căldură aplicarea la un astfel de program LLP, de către toți cei interesați, precum și vizitarea acestei frumoase țări orientale. (Răzvan VONEA)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:13:15 Ora standard a Europei de Est