Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Suntem diferiți, dar… totuși la fel”

Întâlnirea de la Oradea

„Suntem diferiți, dar… totuși la fel”

Început cu mult entuziasm acum aproape doi ani, primul proiect de parteneriat multilateral Comenius al Grupului Școlar „Ioan Bococi” din Oradea se apropie de sfârșit; în proiect sunt implicate opt țări: Portugalia (coordonatoarea proiectului), Letonia, Lituania, Polonia, Grecia, Turcia, Italia și România (Oradea și Sibiu).

În perioada 27 aprilie - 2 mai 2011, a avut loc la Oradea a noua și penultima reuniune din cadrul proiectului „We are so different …but still we are the same” la care au participat profesori și elevi din toate cele 10 școli partenere.
 Cei 65 de profesori și elevi din opt țări europene au fost întâmpinați cu multă bucurie de profesorii și elevii școlii. În prima zi a întâlnirii, după primirea delegației de către directorul școlii, prof. ing. Ileana Varga, a urmat vizitarea școlii, timp în care s-au purtat discuții cu cadrele didactice și elevii privind sistemul de învățământ, organizarea școlii, moduri de predare și învățare, performanțele elevilor.
În cadrul deschiderii festive, coordonatoarea proiectului, prof. Mihaela Popovici (directorul adjunct al școlii) a salutat asistența și a urat bun venit oaspeților și invitaților prezenți (reprezentații Inspectoratului Școlar - prof. Nicolae Ungur, inspector general adjunct, prof. Doina Gyori, inspector de specialitate; din partea Consiliului Județean Bihor - ec. Dumitru Musca, director economic; prof.Alina Vese - directorul Grupului Școlar „George Barițiu”, precum și alți reprezentanți ai școlilor orădene.
În onoarea oaspeților și invitaților, artiștii școlii au susținut un program artistic (dansuri populare românești, dans modern și o scenetă dintr-o nuntă tradițională specifică Bihorului, cu participarea extraordinară a tinerei interprete de muzica populară Dana Jurjuț, elevă a Colegiului Național „Iosif Vulcan”. Programul artistic a fost coordonat de profesorii: Anca Raica, Aurel Popa, Florin Lăzău, Cornelia Movilă și Mihaela Șumălan; la momentul artistic au participat și partenerii SNAC – elevi ai Colegiului Național „Iosif Vulcan”, coordonați de prof. Claudia Krenec.
Întâlnire la Consiliul Județean Bihor
În aceeași zi, delegația de profesori a fost primită la C.J. Bihor de către vicepreședintele Dumitru Voloșeniuc, directorul economic - Dumitru Musca și consilierul dlui președinte Radu Þîrle, dl Mircea Jacan, după care a urmat vizita la Primăria Oradea, cu prezentarea instituției și urcare în turn, pentru o panoramă a orașului.
Între timp, în școală, s-au desfășurat workshopurile elevilor pe temele stabilite în proiect  („Tipuri de sânge”, „Viitorul și noi”, precum și un workshop foto pregătit de profesorii și elevii din Caldas da Rainha, Portugalia. Pe lângă aceste teme, gazdele au pregătit și o surpriză - ateliere de lucru, în care elevii școlii și partenerii lor europeni au realizat manichiuri - fantezie, o colecție de modele de îmbrăcăminte, au încondeiat și vopsit ouă, lucrările fiind expuse și admirate în sala festivă (workshopurile au fost coordonate de cadrele didactice: Ana Bronț, Otilia Petrila, Marcela Gazdac, Livia Mușet, Lucia Lobonț, Ana Abrudan și Viorica Bibarț).
Excursii la Izbuc, Chișcău, Turda...
 În zilele următoare, au avut loc excursii și vizite de documentare la Izbuc, Peștera Urșilor, la Turda și Cluj-Napoca, pentru a cunoaște tradițiile și obiceiurile, precum și frumusețea plaiurilor românești (partenerii de proiect au fost însoțiți de elevii din grupul țintă, și cadrele didactice: Minodora Albu, Diana Bolojan, Otilia Niculescu, Dana Erdeli, Traian Ștefănuț și Ramona Bejusca).
O nouă idee de predare-învățare
În ultima zi a reuniunii au avut loc prezentarile profesorilor privind o nouă idee de predare a unei discipline din aria curriculară Tehnologii. Pentru Grupul Școlar „Ioan Bococi”, lecția a fost pregătită de doamna profesor Mariana Șandor. În cadrul întâlnirii coordonatorilor de proiect din toate școlile partenere, s-au discutat temele pentru ultima reuniune a proiectului care va avea loc la Riga, în Letonia, în luna iunie.
Între timp, elevii au făcut o drumeție la Băile Felix pentru a admira bogația naturală a stațiunii (elevii au fost însoțiți de profesorii: Aurel Olar, Anca Lorincz, Cristina Nadiș și Andreea Roșu).
Toți elevii străini (aproape 40) au fost cazați în internatul școlii și în acest fel au fost promovate și stimulate comunicarea directă și prietenia. La toate acestea să mai adăugăm buna organizare a reuniunii la care și-au adus contribuția și personalul administrativ (administratorul - Kătălin Molnar, bucătarii, personal de îngrijire), cadrele didactice: prof. Rodica Horacsek, Crina Portelechi, Mariana Cipleu, Viorica Bronț, Ramona Bobiș și Florica Plop) și personalul auxiliar (ec. Corina Topai, Adriana Clitan, Mariana Gorcea, Monica Moț, Sorina Ciont, Elena Rotar, Cătană Florica, Ioana Sim, Anca Leș și Ioana Tiurbe).
Programul reuniunii s-a încheiat cu o seară festivă, cuprinzând: o paradă a modei și coafurilor (creațiile au fost realizate de prof. Smărăndița Raicu și Dorina Praja), precum și un număr de magie, cu talentații Eduard Malița și Bianca Onița (elevi ai C.N. „Iosif Vulcan”).
Comunicarea între parteneri va continua prin intermediul site-lui proiectului, care cuprinde atât materiale, cât și imagini de la toate întâlnirile de proiect și nu numai. (Mihaela P. & Ovidiu D.)
P.S. Pentru mai multe poze (140 de poze), accesați Galeria foto: „Suntem diferiți, dar… totuși la fel”.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:57:40 Ora standard a Europei de Est